הספינה שהותקפה במפרץ נפגעה ממוקשים שהודבקו עליה; "אין מנוס מתגובה ישראלית"

החור שנפער לכאורה בספינה • צילום מסך מתוך טוויטר

הספינה שהותקפה במפרץ נפגעה ממוקשים שהודבקו עליה; "אין מנוס מתגובה ישראלית"

ממצאים חדשים מעלים כי כלי השיט הישראלי לא הותקף באמצעות ירי של טיל - אלא ככל הנראה בפעולת קומנדו. המטען הוצמד ככל הנראה על ידי סירה מהירה שנצמדה אל דופן הספינה. גורם ביטחוני בכיר: "אין מנוס מתגובה ישראלית על הפגיעה באוניה"

הפגיעה האיראנית בספינה בבעלות ישראלית: עדויות וממצאים שנאספו בישראל מצביעים על כך שכלי השיט הישראלי לא הותקף באמצעות ירי של טיל – אלא ככל הנראה בפעולת קומנדו, כך דווח הערב (ראשון) בכלי התקשורת לפי הדיווח, מדובר במטען נפץ שהוצמד אל הספינה הישראלית, המטען הזה הוצמד ככל הנראה על ידי סירה מהירה שנצמדה אל דופן הספינה.

הממצאים החדשים מפריכים את ההנחה הראשונית שהייתה בישראל בסוף השבוע לפיה איראן שיגרה שני טילים לעבר ספינת המשא השייכת לאיש העסקים הישראלי אברהם (רמי) אונגר. התעוזה הזאת, כפי שעולה מהפרטים, הביאה להנחיה לספינות הישראליות ברחבי העולם להגביר כוננות, וכן לבצע שורה של פעולות לשינוי ההתנהגות, שלא ניתן לפרסמן. צעדים אלו נועדו להעלות ערנות ולמנוע פגיעה נוספת.

בתוך כך, הערב פורסם ב'כאן 11' כי גורם ביטחוני בכיר העריך בשיחה עם הערוץ כי אין מנוס מתגובה ישראלית על הפגיעה באוניה. מבחינת גורמים בישראל מדובר בחציית קו אדום. לפי הפרסום, הערב התקיים דיון של בכירי מערכת הביטחון יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ. מדובר בדיון שנקבע מראש, של ועדת ראשי השירותים, בו נכחו גם הרמטכ"ל, ראש המוסד, ראש המל"ל וראש השב"כ. ייתכן שתגובה שכזו תצא אל הפועל כבר בימים הקרובים, אך לא מן הנמנע שזו תהיה מתחת לרדאר.

יומיים לאחר האירוע, הרמטכ"ל כוכבי התייחס היום לתקרית ואמר כי "בסוף השבוע החולף קיבלנו תזכורת שאיראן לא רק מהווה איום גרעיני, אלא שהיא מפיצה טרור ומבצעת טרור ופעולות נגד מטרות אזרחיות".

"מדינת ישראל מתמודדת עם איומים רבים באופן קבוע. כל הזירות פעילות וכל הזירות מצריכות מודיעין מעודכן לזמן אמת – נגד רקטה, נגד חדירה, נגד פעילות סייבר, נגד ספינה ונגד איום על מטוס", אמר הרמטכ"ל. "המודיעין שזור בכל הזירות האלה באופן הדוק ולא ניתן בלעדיו".

לדברי הרמטכ"ל, "רק בסוף השבוע החולף קיבלנו תזכורת באחת הזירות האלה, מאחד האיומים הגדולים ביותר באזור – איראן, וקיבלנו תזכורת שהיא לא רק מהווה איום גרעיני, אלא מפיצה טרור ומבצעת טרור, ופעולות נגד מטרות אזרחיות".

"זה המקום לחזור ולהדגיש שצה"ל פועל ויפעל מול האיומים המסכנים אותו במעגל הקרוב ובמעגל הרחוק", הבהיר הרטמכ"ל במהלך טקס לחילופי מפקד יחידה 8200 והענקת אות הערכה ליחידת המודיעין המסווגת. "כרגיל הוא יעשה זאת באמצעות המודיעין המשובח שאגף המודיעין מספק לו, ומאחת הרגליים המרכזיות ביותר שלו שהיא כמובן יחידה 8200".

הספינה חזרה לנמל דובאי לתיקונים, וצוות ישראלי צפוי להגיע כדי להשתתף בחקירת הפיגוע, בעיקר באיסוף ממצאים פורנזיים מהזירה. בנוסף, גם צוות אמריקני צפוי להשתתף בחקירה. לפני כן העריך גם שר הביטחון בני גנץ בריאיון ב"כאן" כי "על סמך המיקום וההקשר – האיראנים הם שעומדים מאחורי הפיגוע".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו