Yonatan Sindel/Flash90

אושר בועדת הכלכלה: מסיעי ילדים יחויבו להתקין ברכב מערכת למניעת שכחת ילדים

לפי התקנות, המערכות שיותקנו במכוניות יהיו לפי תקן איטלקי, אירופי, אמריקני או קנדי. מי שיפר את התקנה ייקנס ב-250 שקלים ו-4 נקודות. התקנה נקבעה כהוראת שעה לשנתיים בשלב זה. לאחר שנתיים יידרש משרד התחבורה להגיע לוועדה עם מחקר שיבצע ולבקש את הארכתה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, אישרה היום את התיקונים לתקנות התעבורה וצו התעבורה, שהגיש משרד התחבורה ומחייבים התקנת מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב. לפי ההצעה שאושרה, החובה תחול על כל רכב פרטי המסיע ילדים מתחת לגיל 5. מי שייתפס מסיע ילדים מתחת לגיל 4 כשברכבו לא מותקנת מערכת המתאימה לתקן שנקבע בתקנות צפוי לקנס של 250 שקלים ול-4 נקודות. עוד נקבע, כי התקנות יכנסו לתוקף ב-1 באוגוסט 2021 אך האכיפה במתן קנסות ונקודות תחל ב-1 בינואר 2022 – על מנת לאפשר זמן היערכות.

בדיון הראשון שקיימה הוועדה בעניין לפני כחודשיים דרש היו"ר, ח"כ יעקב מרגי, הבהרות באשר ליישום ולעלויות. בדיון נוסף שקיימה הוועדה בנושא, בתחילת השבוע, ביקשו נציגי משרד התחבורה להתאים את הדרישות של המערכת לתקן האיטלקי. סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, התייחס לכך ואמר כי בהתאם לדרישת היו"ר מרגי החליטו במשרד להתאים את התקן לחקיקה האיטלקית הקיימת, בלי המצאות ישראליות ייחודיות.

עוד ציין פלור כי מערכות שעומדות בתקן האיטלקי נמכרות כבר כיום במאזון, במחירים של 40 עד 65 יורו. לדבריו, ישנה גם מערכת ישראלית בעלות של 450 שקלים. היו"ר מרגי שב והזכיר כי כלמודי טראומת האפוד הצהוב בחרה הוועדה במודל שכבר קיים, כדי לא לייצר בירוקרטיה ועלות מיותרת.

ח"כ יצחק פינדרוס שאל כיצד יוכל אדם לדעת שהוא יכול לרכוש מערכת באינטרנט באופן עצמאי ולעמוד בתקנות. פלור השיב כי ניתן יהיה לרכוש בהתאם לכללים החלים על מי שרוכש מוצר תעבורה. הוא הוסיף כי יש מוצרים שמסומנים כעומדים בתקן האיטלקי.

היועץ המשפטי בפועל של משרד התחבורה, עו"ד דוד טמיר, אמר כי המשרד מבקש לעדכן את התקנות כך שהחובה תחול רק על המסיע ילדים עד גיל 4, ולא על המסיע ילדים עד גיל 5. ראש אגף מדיניות רגולציה במשרד ראש הממשלה, עמיחי פישר, מסר לוועדה נתונים, לפיהם בעשור האחרון קיפחו את חייהם 25 ילדים שנשכחו ברכבים, 22 מהם בני עד 3, אחד בגיל 3 עד 4 ועוד שני ילדים בני 4 עד 5.

מנכ"לית עמותת רווח נקי, עו"ד נילי אבן חן, הציעה מספר תיקונים שישפרו את התקנות ואמרה כי ניתן לאשר תקינה ממדינות נוספות. היו"ר מרגי תמך בהצעה והסמנכ"ל פלור אמר כי אין לו התנגדות. פלור ציין כי המשרד מאמץ תקינה תעבורתית אירופאית, אמריקאית וקנדית, והציע לאפשר זאת גם במקרה זה, ככל שתהייה כזו, והוועדה אישרה זאת.

עוד הציעה עו"ד אבן חן לבחון את התקנות בעוד כשנתיים, על מנת לראות אם הביאו תועלת. בעקבות זאת ביקש היו"ר מרגי להפוך את התקנות להוראת שעה לשנתיים. לפיכך נקבע, כי משרד התחבורה יצרך לבקש בעוד כשנתיים את הארכת התקנות ולהגיש לוועדה מחקר בנושא.

נציגת המועצה לשלום הילד, מיטל בק, אמרה כי אם יש דרך למנוע מוות נוראי בייסורים של ילד אחד, צריך לעשות זאת. היא הוסיפה כי כדי שהמהלך יצליח צריך לוודא שיהיה מסע הסברה, ואמרה כי צריך להקל על ההורים ולא להשית עליהם את מלא העלות.

מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, התייחס לחלק מהדברים שעלו בדיון ואמר כי ישנם גם 120-150 ילדים שנפצעים בממוצע בשנה, שנותרים עם כוויות קשות ופוסט טראומה. הוא ביקש שהתקנות לא יתבטלו לאחר שנתיים, ואמר כי המשרד הלך כברת דרך לקראת הוועדה בנושא הוזלת מחירים והקלת רגולציה. לדבריו, ההשוואה לאפודים הצהובים זו הוצאת דיבה.

כאמור, על מנת לאפשר זמן היערכות אישרה הוועדה להתחיל את האכיפה רק ב-1 בינואר 2022. במסגרת זאת אושרה גם הצעתו של היו"ר מרגי, לחייב את שרת התחבורה לדווח לוועדה על היערכות לקראת הכניסה לתוקף של סמכויות האכיפה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו