צילום: יונתן סינדל / Flash90

השגריר לשעבר העריך: אלו הם המדינות הבאות שינרמלו יחסים עם ישראל

פרידמן נשאל האם לדעתו ישראל צריכה לחשוש מהממשל החדש בארצות הברית, והשיב,"ממה ששמעתי ביידן אמר שהוא תומך בהסכמי אברהם. המזכיר בלינקן אמר שהוא תומך גם". לדברי השגריר לשעבר יהיו עוד מדינות שיעשו הסכמי שלום עם ישראל

שגריר ארצות הברית לשעבר בישראל, דיוויד פרידמן התייחס הערב (שלישי) בוועידת הבחירות של ערוץ 20 להסכמים הבאים של מדינות ערב עם ישראל שיכולים לקרות בעתיד, להסכם הגרעין ולממשל החדש של ג'ו ביידן בארצות הברית ויחסיו עם מדינת ישראל.

תחילה נשאל פרידמן האם לדעתו ישראל צריכה לחשוש מהממשל החדש בארצות הברית, והשיב," ממה ששמעתי הנשיא ביידן אמר שהוא תומך בהסכמי אברהם. המזכיר בלינקן אמר שהוא תומך בהסכמי אברהם, הוא רוצה לעבוד עליהם .אני מאמין להם, אני חושב שזה חשוב, אני לא מכיר אף אחד שלא תומך בהסכמי אברהם אבל האמת היא שזה דורש יותר מאשר תמיכה".

"אני חושב שישראל קודם כל צריכה להיות מודאגת לגבי עצמה, לא להיות מודאגת לגבי אמריקה, לא להיות מודאגת לגבי אירופה. ישראל צריכה דבר ראשון להחליט בעבור עצמה, מה היא רוצה, מה היא רוצה להשיג ואז היא תתמודד ביעילות עם כל ממשל".

פרידמן הוסיף ואמר, "אנחנו יודעים שהנשיא ביידן לא יחזיר את השגרירות לתל אביב, אבל הדאגה האמיתית היא איראן ומה איראן הולכת לעשות עם רעיונות הגרעין שלה".

שגריר ארצות הברית בישראל לשעבר נשאל האם ישראל צריכה לחשוש מחזרה להסכם הגרעין עם איראן או מהסרת הסנקציות והשיב כי, "כמובן. יש ארץ לא רחוקה מכאן שמאיימת להשמיד כל יהודי במדינת ישראל. חייבים לקחת את זה ברצינות. כמובן שזו נקודה לדאגה, אני כן מאמין שארצות הברית, בעיקרון מחוייבת למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, אני חושב שזו תפיסה מוסכמת".

"השאלה היא איך להגיע לשם ואני חושב שאנחנו בדרך הנכונה. אני מקווה שלא נעשה ויתורים שיקלו על איראן להתחזק – אני חושב שזו תהיה טעות חמורה. בלי ספק, חגגנו כאן את החתימה של הסכמי אברהם,והשינוי המשמעותי שהם יצרו במזרח התיכון".

"אני כבר לא השגריר אבל נתחיל עם האחת שכולם מתמקדים בה, שהיא ערב הסעודית. הם לא היו יכולים לתת אותות חזקים יותר על רצון לפתח את יחסיהם עם ישראל, בכך שהם פותחים את חלל האוויר שלהם כדי שיהיה אפשר לטוס ישירות מבן גוריון, לאבו דאבי, לדובאי או לבחריין"

פרידמן נשאל האם ארה"ב תעשה זאת, "אני פשוט לא יודע, אין לי ספק שאם היינו עדיין בתפקיד היינו מנרמלים את היחסים בין ישראל וערב הסעודית, ואני חושב שמשם, בגלל שהסעודים הם המנהיגים של העולם המוסלמי, הם מאכלסים את שני האתרים הקדושים המוסלמים החשובים ביותר – מכה ומדינה. אני חושב שאם הסעודים יצטרפו, זה ימשוך את כל העולם המוסלמי, כמו שזה עכשיו-אני עדיין אופטימי ,לגבי מקומות כמו אינדונזיה ופקיסטן".

"לא שיש לי תובנה מיוחדת לארצות האלה, אבל אני פשוט רואה איך העולם מתקדם. אבל אני חושב שיש הכרה מהותית ,שמתחזקת יותר ויותר והיא שישראל היא לא הבעיה במזרח התיכון, היא שישראל היא הפתרון במזרח התיכון ,ועוד ועוד ארצות מזהות את זה. בעוד הן מזהות זאת, אני חושב שבאמת יש פה הזדמנות לשנות את העולם".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו