‏איראן: הצלחנו להעשיר אורניום לרמה של 60%

‏איראן מודיעה רשמית: הצלחנו להעשיר אורניום לרמה של 60%

יו"ר הפרלמנט עדכן כי טהראן הגיעה לרמת ההעשרה הגבוהה ביותר שרשמה אי פעם - בזמן שהשיחות עם המעצמות וארה"ב נמשכות, וכתגובה לפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז • "מברך את העם האיראני, רצון העם מחולל נסים ומנצח כל מזימה"

יו"ר הפרלמנט האיראני מוחמד באקר קליבאף הודיע הבוקר (שישי) שאיראן הצליחה להעשיר אורניום לרמה של 60 אחוזים. ההודעה, פורסמה בשעה שהשיחות בין איראן למעצמות בווינה נכנסו ליומן השני.

היעד הושג ארבעה ימים אחרי שהוכרז בשיחות הגרעין עם המעצמות בווינה, כתגובה לחבלה במתקן הגרעין בנתנז, ולמרות הגינויים מצד ארצות הברית ורבים ממדינות אירופה.

בהודעתו נאמר: "אני גאה להודיע שמדענים איראנים הצליחו אמש להגיע לאורניום ברמת העשרה של 60 אחוזים. זה קרה בשעה 00:40. אני מברך את העם האיראני על ההישג הזה, רצון העם האיראני מחולל נסים ומנצח כל מזימה".

הרמה שהשיגו היא גבוהה ביותר שאליה הגיעה אי-פעם. עד היום רמת העשרה הייתה של 20%, בניגוד להסכם הגרעין המגביל את איראן לרמה של 3.67% בלבד. מכאן, עד הגעה לרמה של 90% – האחוזים הנדרשים לייצור פצצה גרעינית, הדרך קצרה.

ראש המשלחת האיראנית, סגן שר החוץ עבאס ערקשי, אמר מוקדם יותר כי המשלחת האיראנית ביקרה את מה שכינתה "התגובה הרפה" של גרמניה, צרפת ובריטניה לאירוע בנתנז, לעומת תגובתן החריפה נגד צעדיה האחרונים של איראן.

המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, אמר בהתייחסות לשיחות עד כה כי "ההצעות שהוצעו לנו בשיחות היו משפילות ויהירות, והן לא ראויות בכלל שנסתכל עליהן".

"ארה"ב לא רוצה לקבל את האמת במשא ומתן, כי מטרה שלה היא לכפות את הרצונות השגויות שלה. והמדינות מאירופה הולכות לפי המדיניות של ארה"ב, למרות שהן מכירות בזכויותיה של איראן".

בתוך כך, מקור איראני אמר בלגלוג ל"מעריב" כי "ישראל מנסה להשיג בכוח מושב בשיחות וינה, שאליהן לא הוזמנה". לדברי המקורות האיראניים, ארה"ב כבר העבירה לאיראן הצעה מפורטת על הסרת חלק מהסנקציות, אך זו עדיין לא אושרה. הם מעריכים כי חזרת איראן להסכם תלויה בזהות המועמד שייתמך על ידי ההנהגה בבחירות לנשיאות בחודש יוני. תיתכן גם דחייתן בשנה כדי לתת לנשיא הנוכחי לגמור את המלאכה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו