האסיפה המייעצת האיסלאמית, המכונה גם הפרלמנט האיראני

"הפכנו לגן עדן למרגלים": הרס ופרנויה בטהרן – השלכות התקיפות הישראליות

לאחר שורה של אירועים שהתרחשו במדינה, דיווח מקיף בניו יורק טיימס מוכיח עד כמה המדיניות התקיפה המיוחסת לישראל מול איראן משיגה את מטרותיה. לפי הדיווח, הממשל באיראן אינו יכול לבצע מהלכים מכיוון ש"כל אחד חשוד כמרגל"

דיווח מקיף בניו יורק טיימס שפורסם היום (שלישי) על ידי רונן ברגמן מוכיח עד כמה המדיניות התקיפה המיוחסת לישראל מול איראן משיגה את מטרותיה. לפי הדיווח, הממשל באיראן אינו יכול לבצע מהלכים מכיוון ש"כל אחד חשוד כמרגל".

בדיווח סיפר ברגמן על משבר פנימי חריף בקהילת המודיעין שמתבטא באווירה של פראנויה וחיסולי חשבונות הדדיים. בכיר אראני אמר: "הפכנו לגן עדן למרגלים", אחר קרא למהפכה כוללת במערכת הביטחון.

חברי פרלמנט הדורשים התפטרות מיידית של כל ראשי זרועות הביון ומנהיגי המדינה עצמם הנאלצים להביט כל העת על מעבר לכתפם, חוששים ממרגלים ומגיעים לשולחן המשא ומתן בוינה מעמדת מצוקה וחולשה.

החשש האיראני מגיע בעקבות שורה של אירועים שהתרחשו במדינה בתוך תשעה חודשים: מחסל על אופנוע ירה למוות בבכיר אל-קאעידה שמצא מסתור בטהרן, "אבי תוכנית הגרעין" האיראנית חוסל בכביש ושני פיצוצים מסתוריים שאירעו בכור הגרעיני המרכזי במדינה – נתנז.

לפי ה"ניו יורק טיימס", רצף המתקפות שמייחסות לישראל, הדגיש את הקלות שבה המודיעין הישראלי מצליח להכות בלב איראן ובמתקנים החשאיים ביותר שלה – לעתים בסיוע של משתפי פעולה מקומיים. בכתבה המקיפה בעיתון האמריקני היוקרתי נכתב כי המתקפות חשפו כשלי אבטחה מביכים והובילו לחשש תמידי ואף לפרנויה אצל מנהיגי איראן, שנאלצים להסתכל בחשש אל מעבר לכתף.

זאת בשעה שמנהיגי המדינה מנהלים משא ומתן עם המעצמות על חזרה הסכם הגרעין שממנו יצאה ארצות הברית בתקופת ממשל טראמפ. לפי הדיווח, הטחת ההאשמות כבר החלה, מפקד משמרות המהפכה לשעבר קרא לשידוד מערכות כללי בשירותי הביטחון והמודיעין במדינה ומחוקקים קראו לפיטורי בכירים במודיעין.

סגן מנהל התוכנית למזרח התיכון וצפון אפריקה במכון המחקר הלונדוני צ'טהאם, סנאם וקיל, אמר לעיתון: "העובדה שהישראלים מצליחים לפגוע בתוך איראן ביעילות, באופן כה חסר בושה, מביכה מאוד ומראה את החולשה של האיראנים".

לפי בכיר לשעבר במודיעין אמריקני שצוטט בכתבה, "ישראל פעלה מסביב לעולם כדי לעקוב אחר ציוד במדינות אחרות שמיועד לאיראן במטרה להרוס אותו, להסתיר בתוכו משדרים או להטמין בו מטעני חבלה שמיועדים להתפוצץ לאחר הגעת הציוד לאיראן".

בכתבה הוזכרה העובדה שבסוף השבוע דיווחו האיראני על מותו של סגן מפקד כוח קודס מוחמד חג'אזי, שבעבר סומן בישראל כאחראי על פרויקט דיוק טילי חיזבאללה. "באיראן אמרו כי מת מהתקף לב, אבל החשדות לפעולה עוינת עלו מיד", נכתב.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו