נתניהו הפעיל לחץ; טראמפ היה על סף תקיפת אתרי הגרעין האיראניים

Yonatan Sindel/Flash90

נתניהו הפעיל לחץ; טראמפ היה על סף תקיפת אתרי הגרעין האיראניים

ראש הממשלה לשעבר, לצד גורמים שכיהנו בממשל טראמפ, פעלו כדי לשכנע אותו לבצע פעולה צבאית התקפית נגד איראן • לפי ה"ניו יורקר" רמטכ"ל ארה"ב "ניסה למנוע עימות בין המדינות" • ומי מנע בסופו של דבר את התקיפה באיראן?

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לחץ על נשיא ארצות הברית לשעבר, דולנד טראמפ לתקוף באיראן לאחר הפסדו בבחירות לנשיאות ארצות הברית, כך דווח היום (שישי) עיתון הניו יורקר.

לפי הדיווח, יו"ר המטות המשולבים בצבא ארצות הברית גנרל מארק מיילי עסק במהלך החודשים האחרונים בלמנוע מטראפ לפתוח במלחמה עם איראן. מיילי גיבש תכנית מפורטת איך למנוע את הפעולה.

חששותיו של מיילי התגברו לאחר שאחד מיועציו של טראפ העלה במהלך ישיבה משותפת את האפשרות לנקוט בצעדים משמעותיים כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני אם טראמפ יפסיד בבחירות.

בפגישה אחרת, בה לא נכח הנשיא לשעבר, העלו מספר יועצי מדיניות החוץ שלו את הרעיון של פעולה צבאית. עוד אמר מיילי כי כששאל מדוע הם מתכוונים לתקוף את איראן, סגן הנשיא מייק פנס השיב: "כי הם רשעים".

מיילי עצמו העריך כי טראמפ לא רוצה מלחמה, אך התגובה שחיפש, מתקפה כזו או אחרת, בתגובה לפרובוקציות איראניות, הייתה גוררת, כך העריך, למלחמה.

טראמפ וויתר על האופציה הצבאית בתחילת חודש ינואר, לאחר שכינס בחדר הסגלגל את יועציו בעקבות הדוחות שהתקבלו מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על הפעילות הגרעינית באיראן. במהלך הפגישה, מזכיר המדינה של ארצות הברית לשעבר, מייק פומפאו והיועץ לביטחון לאומי, רוברט אובראיין, הבהירו לטראמפ: "גם אם אתה רוצה – מאוחר מדי לתקוף".

רק השבוע האשים ראש הממשלה נפתלי בנט את נתניהו בכך שלא פעל להשארת האופציה הצבאית על השולחן, אך הדיווחים מארצות הברית מלמדים על פעולותיו הרבות של ראש האופוזיציה למניעת גרעין מאיראן.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו