צילום: הבית הלבן

ביידן מתנער מאחריות על חזרת הטליבאן לשלטון: "האפגנים לא היו מוכנים להילחם"

על רקע קריסת כוחות הצבא האפגני בקאבול והשתלטות ארגון הטרור האסלאמיסטי על המדינה נשא הנשיא האמריקני נאם לאומה • לדבריו, המלחמה באפגניסטן מלכתחילה לא נועדה כדי לכונן במדינה דמוקרטיה, אלא למנוע טרור על ארה"ב

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נשא אמש (שני) נאום לאומה בו התנער מאחריות אמריקנית לקטסטרופה במדינה והטיל את האחריות לכיבושי הטליבאן על הצבא וההנהגה האפגניים.

בפתח דבריו הדגיש ביידן שהמטרות שלשמן פלשו האמריקנים לאפגניסטן לפני 20 שנה, אחרי פיגועי 11 בספטמבר בארה"ב, למגר את הטרור נגד האמריקנים, הושגו. לדבריו, משימתה של ארה"ב באפגניסטן לא הייתה "לבנות אומה" או להילחם במלחמה שלא משרתת את האינטרסים שלה. "לא אבקש מהכוחות שלנו להילחם ללא סוף במלחמת אזרחים נוספת", אמר בהצהרתו.

הנשיא האמריקני הדגיש כי הוא עומד מאחורי החלטתו להסיג את כוחות צבא ארצות הברית מהמדינה, "אני יודע שההחלטות שלי יתקלו בביקורת אבל לא אעביר את ההחלטה הזו לנשיא אחר ולא אבקש מחיילנו להילחם ללא סוף במלחמת אזרחים של אומה אחרת. אני לא מצטער על ההחלטה לסיים את המלחמה האמריקנית באפגניסטן", אמר ביידן בנאומו.

למרות הדברים, ביידן הודה שהקריסה הגיעה מהר יותר ממה שהעריכו בוושינגטון. "בימים הקרובים נפנה אלפי אזרחים אמריקנים מאפגניסטן", הוסיף, "סגרנו בבטחה את השגרירות שלנו והוצאנו את הדיפלומטים מהמדינה. משימתה של ארצות הברית באפגניסטן מעולם לא הייתה אמורה להיות כזו של בניית אומה. ארצות הברית תגן על עצמה בכוח הרסני אם יעלה הצורך. התגובה שלנו תהיה מהירה עם הטליבאן יתקוף את אנשינו. עשינו שגיאות רבות במהלך מלחמתנו באפגניסטן. בימים הקרובים הצבא יסייע לעוד אנשים ובעלי ברית של ארצות הברית לצאת מאפגניסטן".

הנשיא הבהיר כי האמריקנים לא ימותו במלחמה שהאפגנים לא מוכנים להילחם בה. "נתנו הכול ושילמנו משכורות, אבל לא היה להם רצון להילחם", אמר. לדבריו, המלחמה באפגניסטן מלכתחילה לא נועדה כדי לכונן במדינה דמוקרטיה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו