ראש הממשלה אלבין קורטי. צילום: משרד ראש ממשלת הרפובליקה של קוסובו

נגד הטרור: קוסובו מטילה סנקציות נגד שת"פ עם חיזבאללה

קוסובו, מדינה אירופאית בעלת רוב מוסלמי, הכריזה על עצמאותה ב-2008. מדינת ישראל מקיימת עימה יחסים רשמיים החל מהשנה שעברה בתיווך ממשל טראמפ

ממשלת קוסובו הטילה סנקציות על כמה אנשי עסקים מקומיים ועל חברה נוספת בשל הקשרים שיש להם לארגון חיזבאללה הלבנוני. ההחלטה עולה בקנה אחד עם סנקציות של ארה"ב שהוטלו על ארגון הטרור השיעי. בהצהרה שפורסמה מטעם ממשלת קוסובו נכתב כי נכסיהם של אנשי העסקים ושל החברה AID Properties הוקפאו וכי הם לא יכולים לעזוב את המדינה ולא לקבל כסף מאנשים או מחברות הנמצאים בקוסובו.

ישראל וקוסובו חתמו על הסכם לכינון יחסים דיפלומטיים בתחילת השנה. בהמשך פתחה קוסובו שגרירות בירושלים והייתה למדינה האירופאית הראשונה עם רוב מוסלמי לנקוט מהלך שכזה. מאז הכריזה על עצמאותה ב-2008, לא לבנון ולא הרשות הפלסטינית מכירות בקוסובו כמדינה.

ישראל נמנעה עד לאחרונה מלהכיר בעצמאותה של קוסובו, מתוך חשש לפגיעה ביחסים עם סרביה לצד חשש שההכרה בהכרזה על ריבונות באופן חד-צדדי תהפוך לתקדים, שייתן רוח גבית לשאיפות הפלסטיניות לעצמאות. בתחילת ספטמבר 2020 הסכימה ישראל לכינון היחסים, לאחר שסרביה וקוסובו חתמו על הסכם לנרמול שיתוף הפעולה הכלכלי ביניהן.

כחלק מההסכם, שהושג בתיווך נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, הודיעה קוסובו על כוונתה לפתוח שגרירות בירושלים, וסרביה הצהירה כי בכוונתה להעביר את השגרירות שלה בישראל מתל אביב לירושלים עד יולי. לצד פתיחת השגרירות, קוסובו הסכימה להכיר בחיזבאללה כארגון טרור ולפתוח בתהליך להשבת רכוש יהודי שנבזז בשואה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו