מצלמת מהירות. צילום: נתי שוחט/פלאש 90

דוחות שקריים? הסתבכות בביהמ"ש על אמינות מצלמות המהירות

בדיון שכבר נמשך כמה שנים סביב מצלמות המהירות, נערכו משפטים בהם נשלחה המשטרה להביא הוכחות לאמינותן של המצלמות. במהלך הדיון נחשפו גילויים חדשים ומטרידים לגבי ניסוי האמינות שערך הטכניון עבור המשטרה

אגף התנועה במשטרה מתכוון להמשיך ולהפעיל את מערכת מצלמות המהירות הנייחות מסוג א3 לפחות עד שנת 2026, למרות בעיית האמינות שלהן. כך עולה מעדותו של סנ"צ רומן ברונשטיין, ראש יחידת א3 באגף, בשבוע שעבר בבית המשפט לתעבורה באשדוד. ברונשטיין הוסיף, כי לאחר תום החוזה ב-2023 עם חברת מל"ם תים שמפעילה את המצלמות עבור המדינה, בשווי המוערך בכ-30 מיליון שקל לשנה, נשקלת העברת הפעלתן ישירות לידי המשטרה.

המשפט באשדוד מרכז דוחות מהירות שקיבלו תשעה נהגים ונהגות, בניסיון שיזמה המשטרה כדי לקבל את הכשר בית המשפט לאמינות המערכת, שניפקה מאז 2013 מאות אלפי דוחות מהירות לנהגים. המשפט מתנהל בפני השופטת ליאת שמיר הירש על ידי עורכי הדין תומר גונן, כפיר דור, ערן בר אור ויוסי יעקובי.

במהלך עדותו של ברונשטיין נחשפו גילויים חדשים ומטרידים לגבי ניסוי האמינות שערך הטכניון עבור המשטרה עוד במהלך המשפט בעכו, שהוסתר מבית המשפט: למרות שהטכניון היה אמור לשמש כגורם בלתי תלוי לביצוע הניסוי, לאחר שסדרת ניסויים ראשונה חשפה בעיית אמינות סדרתית במערכת ופערים של עד 21.7 קמ"ש בינה לציוד המדידה, התייצבו נציג הטכניון לדיון עם ראש אגף התנועה דאז, דורון ידיד, שנזף בו על אופן ביצוע הניסוי והורה להם לשנותו כדי לקבל את התוצאות שלהן ציפה. אנשי הטכניון צייתו.

המשפט יצא לדרך לאחר שורת אירועים שהציפו את בעיית חוסר האמינות של המערכת מתוצרת גאטסו ההולנדית. לפני שלוש שנים, במשפט תקדימי קודם שניהל אותו צוות עורכי דין, קבע השופט יעקב בכר כי המשטרה לא הצליחה להוכיח את אמינות המערכת. זאת לאחר שהתברר כי ניסוי לבחינת אמינות למערכת שעליו הסתמכו המשטרה ומכון התקנים מעולם לא התקיים, כי מ"מ מנכ"ל המכון שיקר בפני בית המשפט לגביו, וכי ראש מחלקת תביעות באגף התנועה, נצ"מ שרית פיליפסון, הסתירה מבית המשפט פרטים בנושא, ובהמשך הודחה מתפקידה, וישנה המלצה להעמידה לדין.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו