Yonatan Sindel/Flash90

עדות חפץ נמשכת: "ביבי חשד שהוא נכנס לתחום לא חוקי"

עדותו של עד המדינה ניר חפץ במשפטו נתניהו נמשכת, בדיון בתיק 2000 הוצגו תמלילי שיחות של ארנון מילצ'ן, שטען ששלדון אדלסון שוחח מספר פעמים עם ראש הממשלה לשעבר על סוגיית הגבלת התפוצה של העיתון "ישראל היום"

העדות הראשית של עד המדינה ניר חפץ הסתיימה היום (שלשי) אחרי חמישה ימים שבהם ענה לשאלות התביעה בבית המשפט המחוזי בירושלים, כעת סנגוריו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו יחלו בחקירתו הנגדית של מי שהיה יועץ התקשורת של בנימין נתניהו ומשפחתו.

עדותו של חפץ במשפט ראש הממשלה לשעבר, עסקה בעיקר בתיק 4000 (וואלה-בזק), שבה מואשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ובסיומה נשאל גם על תיק 2000 (שיחות נתניהו-מוזס), שבה הוא מואשם במרמה והפרת אמונים.

בכל ארבעת ימי העדות הראשונים תיאר חפץ את הקשר שהיה קיים לכאורה בין ראש הממשלה לשעבר לבין בעלי השליטה בחברת בזק – שאול אלוביץ' ורעייתו איריס. הפרקליטות טוענת כי התקיים שיתוף פעולה באופן של שוחד בין הצדדים משום שבני הזוג אלוביץ' רתמו את האתר "וואלה" שהיה בשליטתם לשירות נתניהו, והוא בתמורה 'דאג' להכניס לזוג סכומי עתק בכך שפעל להביא את עסקת מיזוג בין החברות "בזק" ו'"יס" לכדי אישור.

בתיק 2000 מואשם נתניהו במרמה והפרה אמונים על רקע הקלטת שיחות בינו לבין מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס, בהן נשמעות שיחותיהם אודות הגבלת תפוצת "ישראל היום" בתמורה לכך שמוזס יעניק לנתניהו סקירה חיובית ב"ידיעות אחרונות" וב'ווינט'. בדיון סיפר חפץ כי סוגיות כמו תפוצת "ישראל היום", הם לא נושאים שעליהן בנימין נתניהו נהג לדבר בטלפון: "הוא מדבר עם אדלסון אישית, הוא היה מדבר איתו פנים אל פנים".

על פגישה שקיים בעניין בשנת 2009 עם נוני מוזס, ציטט חפץ בבית המשפט מתוך יומן שכתב באותה תקופה: "הקראתי לו מדף את הנקודות שאמר לי ביבי. נוני ענה לי 'אני לא מבין מה זה ייצוב המערכת. תגיד לביבי שידבר ספיציפית וקונקרטית. מה המשמעות של החזרת המצב לקדמותו? אני רוצה לדעת בדיוק למה הוא מתכוון'. הוא אמר שצריך להגיד לביבי שדרושה החלטה מהירה לכאן או לכאן, כי ביום שישי, 25.12, יש כנס גדול של 'ישראל היום' עם 500 מפרסמים ובו ייקבעו עובדות בשטח שאי אפשר יהיה לשנותן".

"כשיצאתי מנוני הלכתי למועדון הקצינים", המשיך לצטט, "בעודי יושב שם ביבי צלצל ושאל אם נפגשתי. אמרתי לו שכן ושהאווירה טובה וחיובית. הוא ביקש שאעלה לירושלים לדווח לו. נסעתי לבלפור. הוא היה בחופשת חנוכה. ישבנו בארבע עיניים ודיווחתי לו שפניו של נוני לשלום. ביבי אמר לי לא להמשיך לעסוק בזה כי צריך להיזהר ממצב שבו תהיה כאן פלישה לתחום לא חוקי של תיאום שוק. אמרתי לו שמבחינתי אשמח לא להתעסק בכל העניין הזה. הוא אמר לי שהוא מחפש פתרון איך לתת לצדדים טיעון ציבורי לרדת מהעץ מבלי שיהיה כאן תיאום שוק".

יותר מאוחר כתב חפץ: "הצעתי לו שאולי יחייב את כל העיתונים למכור גיליונות סופ"ש ולא לחלק בחינם. הוא אהב את הרעיון ובשלב זה יצא לאימון כושר גופני בכנסת. לפני שנפרדנו הוא אמר לי: 'הבעיה היא שהאיש היחיד שיכול לתווך בין נוני לשלדון נמצא בחו"ל ולא יכול להגיע לארץ'. במוצ"ש הוא התקשר אליי שוב ואמר שהרעיון מצוין".

בבית המשפט הוצג תמלול נוסף של שיחה שהתקיימה בין השניים, שבמסגרתה אמר מילצ'ן לחפץ: "הדבר היחידי ששלדון מוכן לדבר זה לקנות את ידיעות אחרונות".

חפץ: "אולי נוני מוכן למכור?".

מילצ'ן: "בדיוק. תראה… אני הולך להסתבך כאן. אני לא אלך לבית הסוהר בשביל כל אחד".

חפץ: "כל הבעיה של ביבי ב'ידיעות אחרונות' זה שרה. אם ידיעות יבקרו ביבי אז אני יודע להתמודד עם זה בדרכים מקצועיות רגילות. כל הבעיה היא שביבי רוצה חסינות לשרה וליאיר. זה כל הסיפור".

בבית המשפט הסביר זאת חפץ: "שרה ונתניהו פועלים בכל הנושאים בנושאי תקשורת ושרידותו של נתניהו בתפקיד, כולל נאומים משמעותיים. המעורבות של שרה, הידיעה שלה של מה שקורה בזמן אמת… נתניהו ברב המקרים לא מחליט לפני שנועץ בה. הם פועלים כאורגן אחד. המידע שזורם בתוך המשפחה, מלבד מה שסודי, הוא ברמה הכי גבוהה".

בעדות היום הוצגו תמלילי שיחות נושפים בין חפץ לבין איש העסקים ארנון מילצ'ן, שלפיהם מסתמן כי עד המדינה שימש בסביבות 2009 כאיש קשר בין נתניהו לבין מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס.

בתמליל צוטט חפץ אומר: "הוא מוכן לחזור ל-85 אלף תמורת שקט?". חפץ הסביר בדיון: "חלק משמעותי מהאש בין 'ישראל היום' לבין קבוצת 'ידיעות אחרונות', ונתניהו בתוך זה, היה סביב מספר העותקים שידפיס 'ישראל היום' בסוף השבוע. 85 אלף גיליונות בסוף השבוע".

חפץ: "הם מבקשים ממני, תלך ותעביר מסר של… מסר ש… שאפשר עוד לעשות, אתה יודע מה, אם לא פיוס אפשר לעשות ביזנס או אפשר לדבר או אפשר להחזיר את הגלגל אחורה".

מילצ'ן: "אני, אני מכיר… אני לא יודע למה הם קוראים ביזנס. הם חיים בעולם… תראה, אני דיברתי עם שלדון עד 3:00 בבוקר וניסיתי. כל מה שניסיתי יותר מתחמם יותר".

חפץ: "אתה ממליץ לי לברוח משם…".

מילצ'ן: "אני אגיד לך מה אני ממליץ. שלדון מגיע תוך כמה ימים… אני חושב תוך שבוע משהו כזה… אני ממליץ שאתה ושלדון תיפגשו בארבע עיניים… שלדון רצה לעשות פיוס. הוא קבע עם נוני שתי פגישות… נוני ביטל את הפגישה הראשונה בשנייה האחרונה ממש… והפגישה השנייה הוא בכלל לא הסכים להיפגש".

חפץ: "אז תקשיב מה אני אבקש, בהנחה שאני אשב עוד היום עם ביבי ואם זה מקובל אני אעשה רק מה שביבי מתיר לי. אני אבקש מנוני שקט מוחלט, דממה נגיד של עשרה ימים או שבוע עד שאני נפגש עם שלדון, ואפשר לנסות לייצר ביחד איתך… אז אני… היום בשעה 16:00 אהיה שם בבלפור. אני אקבל מהם את המנדט שיתנו לנו שבועיים שקט".

מילצ'ן ציטט שיחה שלו עם אדלסון ממנה נראה כי נתניהו מבקש להגדיל את הכמות ל250 אלף עותקים ולאחר מכן מבקש שוב להקטין את הכמות ל85 אלף עותקים בלבד. "כל שבוע הוא משנה את דעתו", ציטט מילצ'ן את אדלסון.

חפץ: "למה ביבי ביקש ממנו להרים את זה ל-250 אלף? מה קרה?".

מילצ'ן: "כי נמאס לו מנוני פתאום".

חפץ: "אני אגיד לך מה קרה".

מילצ'ן: "לך תדע, אתה יודע מה, אולי שרה אמרה לו, אולי… רוני מאנה, לך תדע מי מנהל שם. אני אין לי מושג".

חפץ: "לא, זה רק שרה, זה רק שרה פתאום אמרה לו את הדבר הזה".

מילצ'ן: "כן".

חפץ: "והוא עשה את כל הבלגן עכשיו. כל הבלגן הם… היא, זה רק היא, זה רק היא, זה לא יכול להיות משהו אחר, נו".

חפץ סיפר שאחרי שיחה עם נתניהו הוא התקשר לתאם פגישה עם מוזס, לדבריו, "נתניהו שלח אותי עם מסר אם אפשר לייצב את המערכת, או שאנחנו בתוך מלחמה ואין טעם לטפל".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו