Yossi Zeliger/Flash90

זוג יהודים נזרקו מהמטוס כי סירבו להניח טלית ותפילין מתחת למושב

זוג יהודים מארצות הברית הורד מהמטוס לאחר שהתבקשו לשים את הטלית והתפילין מתחת לכסא • הם הסבירו לדיילת כי הדבר אסור על פי היהדות, אך היא צעקה עליהם, והשניים הורדו מהטיסה בדרכי עורמה • "אף אחד לא הגן עלינו"

זוג קשישים יהודים מארצות הברית הורדו מהטיסה בגלל שסירבו להניח את ערכות התפילין והציצית מתחת לכסא, בנימוק כי הדבר אסור שכן מדובר בתשמישי קדושה. כעת הם תובעים פיצויים מחברת התעופה 'אמריקן איירליינס'.

בחודש אוגוסט היו רוברטו ואלנה בירמן בדרכם ממיאמי לביתם שבניו יורק בטיסה מספר 322. באותה עת, לפני שהמטוס המריא, התרחשה "התקרית המשפילה", כפי שמכנים אותה בני הזוג.

הם העלו איתם למטוס תיק יד, תיק מסמכים קטן ותיק טלית של רוברטו. השניים ישבו במושבי מעבר, זה לצד זה. לפני ההמראה, החלה הדיילת לבדוק את תאי האחסון העליונים, שלפה את תיק הטלית מאחד התאים ושאלה "של מי זה?".

על פי הנטען בכתב התביעה, כאשר רוברטו השיב כי התיק שלו, השליכה הדיילת את תיק הטלית על ברכיו וטענה כי עליו להניח אותו מתחת למושב. "הדיילת התעקשה שנניח את הנרתיק מתחת למושב, הסברנו לה שמדובר בחפץ קדוש ושזה יפגע בקדושתו אבל היא התעקשה", סיפר.

הוא הוסיף ותיאר, "אמרתי לה שאני יהודי אורתודוכסי שאסור לו להניח דבר כזה על הרצפה אבל היא צרחה עליי ואמרה שזה לא משנה". הוא אף הסיר את כובע המצחייה שלו, והראה לה כי הוא חושב כיפה, בעודו מסביר שהוא יהודי דתי.

אשתו הוסיפה וסיפרה לניו יורק פוסט, אשר דיווח על התביעה: "מה שהכי עצוב שאף אחד מהנוסעים לא בא לעזרתנו, לא אמר דבר. זה היה מביך. מה אנחנו פושעים? בעלי הרוס מכל הסיפור הזה".

לדברי בני הזוג, בשלב מסוים הגיע למקום קברניט הטיסה, אך כלל לא פנה אל בני הזוג. בסופו של דבר, איש צוות קרקע הוזעק למטוס והפציר בהם לצאת עמו מהמטוס. ברגע שהיו מחוץ למטוס, מספרים בני הזוג, קרא העובד לעמיתיו בצעקה "סגרו את שערי העלייה למטוס".

בני הזוג סיפרו בכתב התביעה שהגישו נגד חברת התעופה כי הם נותרו ללא תרופות, מזון או מקום לישון בו, ונאלצו בלית ברירה לקחת מונית לבית של חבר במיאמי כדי לישון. בני הזוג תובעים פיצוי על הנזקים הנפשיים שנגרמו להם ועל הפגיעה ביהדותם ועל כך שנזרקו מהטיסה בצורה גסה.

"הלקוחות שלי הורדו מהטיסה בשל דעות קדומות וחוסר רגישות מוחלט מצד עובדי אמריקן איירליינס, מסיבות שכלל אינן קשורות לביטחון", אמר עורך דינם בראד גרסטמן והוסיף כי "ההתנהגות של הדיילת והקברניט הייתה פוגענית ולא הגיונית".

דובר חברת התעופה אמריקן איירליינס אמר שחברת התעופה בוחנת את התביעה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו