נמנע פיצוץ בשיחות הגרעין: איראן הסכימה להציב מצלמות

צילום מסך מתוך הטוויטר של חמינאי

נמנע פיצוץ בשיחות הגרעין: איראן הסכימה להציב מצלמות

האיראנים חששו מפני פיצוץ בשיחות, ולכן הביעו את הסכמתם להצבת מצלמות במתקן בכראג', סמוך לטהרן, ששם מייצרים צנטריפוגות. העוקץ: לא מוכנים למסור את כרטיסי הזיכרון מלפני

הדרך להסכם גרעין בין המעצמות לאיראן עדיין ארוכה, וייתכן אף בלתי אפשרית – אך הערב (חמישי) יש התקדמות. בשיחות הגרעין בוינה הושגו שני הסכמים קטנים, שיאפשרו את המשך השיחות בין הצדדים. בכך נמנע פיצוץ בשיחות.

ההישגים שהושגו, היו לאור חשש בין למעצמות וארה"ב ובין לאיראן, כי המועצה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית תתכנס ותטיח ביקורת על התנהלות איראן מול הפקחים של הסוכנות. כך דווח ב-"חדשות 12".

ההסכמות שהושגו הן: 1) סבא"א תציב מחדש מצלמות במתקן בכראג', סמוך לטהרן, ששם מייצרים צנטריפוגות ש-170 מהם כבר הוצבו במתקן התת קרקעי בפורדו. עם זאת, האיראנים לא מסכימים למסור את כרטיסי הזיכרון, קרי החומרים שהמצלמות צילמו לפני – עד שהאיראנים לא יבדקו אותם, ואי אפשר לדעת מתי הן כן יימסרו

2) האיראנים הציגו בשיחות הגרעין בוינה מסמכים, טיוטות שיהוו בסיס למשא ומתן – שנדחו על ידי כל המעצמות, כולל הרוסים והסינים, שהיוו תפקיד מכריע. ההסכמה שהושגה היא איחוד הטיוטות למעין טיוטה שמוסכמת על כלל המדינות שמשתתפות בשיחות בוינה. כעת יש מתווה על מה מתווכחים.

בשורה התחתונה, ישנם 8 סוגיות עיקריות שעליהן הויכוחים במשא ומתן בין המעצמות לבין איראן, שכל אחת מהן מוגדרת כ"הר תלול שקשה מאוד יהיה לטפס עליו".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו