צילום: גילי יערי/פלאש 90

ברווז צולע: כך סנאטור דמוקרטי מנע מביידן להעביר את חוק הרווחה

הנשיא ביידן מנסה להעביר את חוק הרווחה שיהווה רשת ביטחון כלכלית עבור אמריקאים רבים • הסנאטור הדמוקרט ממערב וירג'יניה ג'ו מנצ'ין. מקלקל לו את התוכניות • הרקע: הסנאטור הדמוקרטי מייצג מדינה רפובליקנית שמרנית

תקוותו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לקדם את חוק המדיניות הסוציאלית שלו כבר לפני סוף השנה הנוכחית ספגה אתמול מפלה קשה, כאשר לשון המאזניים בסנאט, הסנאטור הדמוקרטי המתון ממדינת מערב וירג'יניה, ג'ו מנצ'ין, הודיע כי הוא אינו מסוגל לתמוך בנוסח החקיקה הנוכחי של הצעת החוק בנושא.

מנצ'ין הסביר כי המגעים מול ביידן להביא לריכוך החקיקה שלדעתו תיצור בור תקציבי עמוק לאוצר המדינה האמריקני, לא צלחו. "תמיד אמרתי שאם לא אוכל לחזור למדינתי ולהסביר לבוחרים שלי למה זה כדאי, אני לא אוכל להצביע בעד זה", אמר הסנאטור. "ההחלטה שלי היא 'לא', וניסיתי את כל מה שאפשר כאדם כדי להצביע בעד, אבל אין דרך לגשר על כך".

ההצעה נתונה לביקורת רבה בשל הסכומים הגדולים הכלולים בה. הרפובליקנים מתארים אותה כ"גימיק" לקראת בחירות האמצע שיתקיימו בשנה הבאה, והאחיזה החזקה שישי להם במדינתו של מנצ'ין מונעת ממנו לתמוך בחקיקה.

מנצ'ין, חבר מפלגתו של ביידן, נחשב כמוביל הזרם המתון במפלגה הדמוקרטית, זאת משום שלמעשה הוא מייצג את אחת המדינות השמרניות ביותר בארה"ב, שבה יש אחיזה גדולה לנשיא לשעבר דונלד טראמפ. ככל הנראה הסנאטור סבור כי אם יצביע בעד המהלך, הוא עלול לאבד את כיסאו בסנאט.

לביידן אין ברירה אלא לשכנע את מנצ'ין להצביע לצד הדמוקרטים, שכן בלעדיו אין להם רוב. וכאילו לא די בכך, בעוד פחות משנה יתקיימו הבחירות לשני בתי הקונגרס, ולפי כל הסקרים הרפובליקנים צפויים לקבל רוב בשניהם, לכן סביר כי הנשיא ינסה שוב ושוב להציע למנצ'ין ויתורים כדי שיסכים.

כרגע ביידן נמצא בשפל רציני מאוד כשמדיניות החוץ שלו עדיין תחת רושם הנסיגה המבוהלת באפגניסטן ומגפת הקורונה עדיין עושה שמות בארה"ב. עם זאת, הייתה לא הצלחה אחת לא מבוטלת עם העברת החוק של חידוש התשתיות בארה"ב אותו הוא הצליח להעביר בקונגרס.

אתמול, לאחר ההודעה של מנצ'ין, דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי פרסמה הודעה שבה הפצירה בו לשקול מחדש את עמדתו ולעמוד בהבטחותיו. היא אף טענה כי הנימוקים שלו לא רלוונטיים מכיוון שהם מתייחסים לגרסה ישנה של החקיקה, וכי הגרסה הנוכחית לא תגדיל את הגירעון.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו