Nasser Ishtayeh/Flash90

פיגוע רודף פיגוע: האינתיפאדה המושתקת ביו"ש וירושלים בעיצומה

לצד 8 פיגועים משמעותיים בתוך חודש, מורגש בשטח גל טרור מושתק - עשרות אירועי יידוי בקבוקי תבערה, מאות אירועי זריקת אבנים, וגם מספר אירועי ירי שבניסי ניסים הסתיימו ללא נפגעים • צה"ל: "עוצרים יום יום חוליות"

הכותרות הבוקר היו יכולות לעסוק בעדכונים דרמטיים על מרדף נגד חוליית המחבלים שרצחה 2 חיילים הי"ד ופצעה נוספים, למעשה היינו יכולים עכשיו בעיסוק אובססיבי אחרי 2 זירות פיגוע, האחד סמוך לשכם והשני באזור הכפר בורקה. אבל, בחסדי שמיים עצומים, 2 אירועי הירי הללו הסתיימה ללא נפגעים כלל, אז את אף אחד זה לא ממש מעניין.

על האירוע ליד שכם קיבלנו דיווח לקוני מדובר צה"ל ועל האירוע של ירי לעבר חיילים במהלך התפרעויות בבורקה גם את זה לא קיבלנו.

כך למשל ביום חמישי האחרון, דיווח האתר הקול היהודי על האינתיפאדה המושתקת: מחבלים ירו לעבר כוח צה"ל בין פסגות לכוכב יעקב ונמלטו לכפר עקב. ערבים זרקו אבנים לעבר רכבים בכביש גוש עציון חברון בין בית הברכה למ.פ אל ערוב. ערבים זרקו אבנים לעבר רכבים בעוקף חוסן, בין צומת אל חאדר לביתר. ערבים מסינג'יל זרקו אבנים לעבר רכבים בציר גישה למעלה לבונה, נגרם נזק. זריקות אבנים לעבר רכבים כ 500 מטר לפני צומת תפוח מכיוון מגדלים. זריקות אבנים לעבר אוטובוס בכביש 55 בין  עזון  לקרני שומרון. זריקות אבנים לעבר אוטובוס באזור חיזמא. ערבי בן 18 זרק אבנים על רכבים בשכונת א-טור בירושלים. נפגע חרדה במהלך שוד רכב בכביש 446. רכב ערבי ביים תאונה ופגע מאחור ברכב ישראלי, כשהנהג עצר, שדדו את רכבו ונמלטו לאזור נעלין / דיר קדיס. כל זה ביום אחד.

8 פיגועים בחודש

במהלך החודש האחרון אירוע לא פחות משמונהה פיגועי טרור משמעותיים, הכוללים תחילה פיגוע דקירה בו נפצעו שני לוחמי מג"ב על ידי מחבל ערבי בעיר העתיקה בירושלים. המחבל נורה על ידי מאבטח של ישיבת עטרת כהנים הסמוכה.

הפיגוע הבא התרחש כעבור כמה ימים כאשר מחבל פתח בירי סמוך לכותל המערבי, רצח את אלי קיי הי"ד ופצע נוספים. כוחות משטרה ירו במחבל ונטרלו אותו. באותו יום, פיגוע דקירה בעיר יפו על ידי מחבל שנמלט מהמקום.

במוצאי שבת לפני שבועיים, שוב פיגוע דקירה והפעם ליד שער שכם, בו נפצע בחור חרדי. המחבל נורה ונהרג. בהמשך השבוע, פיגוע דריסה במחסום התאנים בו נפצע מאבטח. המחבל נורה ונהרג.

זירת הפיגוע בשמעון הצדיק. צילום: יונתן סינדל/פלאש90

הפיגוע השישי אירע בשכונת שמעון הצדיק בירושלים בו נפצעה אישה. המחבלת ברחה, ונתפסה כעבור זמן קצר בבית הספר בו למדה.

הפיגוע השביעי הוא הירי שהתרחש לפני כשבוע לעבר רכב ישראלי סמוך לחומש. שלושה פצועים בשנות העשרים לחייהם פונו לטיפול רפואי, אחד מהם לא שרד. הקד' יהודה דימנטמן הי"ד, נשוי ואב לילד. יהודה היה תושב שבי שומרון, ותלמיד ישיבת חומש שבשומרון.

הפיגוע השמיני: יהודי בן 38 נפצע קל בשבת לפני שבוע בפיגוע דקירה סמוך למערת המכפלה בחברון. המחבלת, תושבת מהכפר איז'נא בנפת כבת 65, הגיעה למחסום רות עם סכין ודקרה את האזרח שהתפלל במקום. הוא השתלט עליה ונטרל אותה, עוד לפני שלוחמי משמר הגבול המוצבים במערת המכפלה הספיקו להגיע לעזרתו.

הפיגועים המשמעותיים האלה מצטרפים לעשרות אירועי יידוי בקבוקי תבערה, מאות אירועי זריקת אבנים, וגם מספר אירועי ירי שבניסי ניסים הסתיימו ללא נפגעים.

"עוצרים יום יום חוליות"

"גל הטרור בעיצומו, ומי שמתעלם מזה משקר לעצמו", קובע הפרשן הצבאי נעם אמיר בטור ב'מקור ראשון'. לדבריו, "יש לומר בכנות כי אנו נמצאים כעת בתוך גל טרור עם רף מתעתע. לדברי גורם ביטחוני התסיסה וההסתה קיימות, וההבנה היא כי אנחנו בעיצומו של אירוע מתמשך. וזו ההגדרה של גל – פעם גבוה ופעם נמוך, פעם הפיגוע נגמר בנטרול, ופעם בטרגדיה קשה".

"קוראים לזה גל ומי שמנסה לכבס את האירועים הללו במילים אחרות משקר רק לעצמו. כמו בים, גם גל טרור בולמים באמצעות שובר גלים. כמו בים, שובר הגלים בנוי בתוך המים ושובר את הגל בדרכו לחוף, כך גם בטרור. רק פעולות סיכול, מעצרים ונוכחות משמעותית ישברו את הגל הזה. לצד ההרתעה צריכה לבוא גם ענישה חריפה ונקודתית כלפי המעורבים, כולל בני משפחות וחברים שידעו ועודדו, וכלפי משלחים וארגונים אם ישנם".

זירת הרצח החומש. צילום: הלל מאיר, פלאש 90

"דבר חשוב נוסף", הוסיף אמיר, "אמם של שניים מהמפגעים מהדהדת את שבחם של בניה בסרטון שמופץ ברשתות החברתיות. האמא הזו צריכה להיעצר לאלתר ולהיות מואשמת בהסתה לטרור. אם לא, זהו דלק לפיגוע הבא. הצעירים הפלסטינים שנעים בין הרצון לחיות בשקט לבין הרצון להיות שהידים וגיבורים, צריכים לראות אמא נעצרת ונענשת ולא כזו שמברכת את הבנים. זה חלק הארי בהסתה והוא חייב להיות מטופל בדיוק כמו שמחבל פוטנציאלי מטופל על ידי שב"כ וצה"ל".

דובר צה"ל, תא"ל רן כוכב, התייחס לאחרונה מצב בראיון ל'רדיו 103' ואמר כי "חמאס וארגוני טרור אחרים מנסים לבצע – ולוחמי צה"ל עוצרים יום יום את החוליות שמסתובבות ומנסות. ברוב המקרים אנחנו מאוד מצליחים – החודשים האחרונים ביהודה ושומרון הם מתוחים מאוד וההצלחות המבצעיות הן רבות. רק בשבועות האחרונים בוצעו 57 מעצרים, ואנחנו נמשיך לפעול כדי להגן על תושבי יהודה ושומרון כפי שאנו עושים בכל רחבי המדינה".

"אני לא יודע אם הייתי משתמש בביטוי 'גל טרור', מכיוון שרצף פיגועי הסכין שבוצעו בחודש האחרון שונים מאוד מהפיגוע הזה", אמר כוכב אחרי הרצח בחומש. "יש ביהודה ושומרון מה שאנחנו קוראים להן 'התארגנויות' על הפיגוע הזה וממה שאני יודע לא הייתה התרעה קונקרטית, אחרת היינו כמובן עוצרים אותה, אבל באופן כללי המצב מתוח תמיד באזור. בדרך כלל זה מצליח לנו וגם הפעם נצליח".

1 1 הצבעה
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הדם על הידיים של בנט ושקד ושאר חבורת הנוכלים שמכרו אותנו בשביל ג׳ובים

הדם על הידיים של הנוכלים הגדולים בהסטוריה ,

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו