אולם הסנאט בגבעת הקפיטול

בנאום תקיף: ביידן דרש לבלום את שינויי זכות ההצבעה שחוקקו רפובליקנים

בנאום שנשא נשיא ארה"ב בג'ורג'יה הוא תקף את הרפובליקנים, קרא להם פחדנים, וטען כי חוקיהם אפקטיביים בעיקר נגד מיעוטים. "אף רפובליקני לא יוצא לתמוך בזכותם של האמריקאים להצביע" קבל הנשיא

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קרא לקידום החקיקה להרחבת הזכות להצבעה התקועה בקונגרס, ואמר בנאום בג'ורג'יה כי הדמוקרטים צריכים לשנות את התקנות בסנאט כדי להתגבר על הפיליבסטר הרפובליקני.

בנאום תקיף שנועד להפיח רוח חיים במאבק להעביר חוקי הצבעה פדרליים ולשכנע את הדמוקרטים הספקנים במחויבותו לסוגיה, ביידן קרא לרפובליקנים רבים פחדנים ותיאר את המאבק כ"קרב על נשמתה של אמריקה".

לדבריו, הנשיא לשעבר טראמפ ממשיך להפיץ את טענות הכזב לפיהן הבחירות ב-2020 זויפו על ידי הדמוקרטים, אף שלא נמצאו לכך שום הוכחות. מאז, מחוקקים רפובליקנים ב-19 מדינות העבירו עשרות חוקים המקשים על זכות ההצבעה.

ביידן אמר כי הרפובליקנים חייבים לבחור באיזה צד של ההיסטוריה הם רוצים להיות. "אתם רוצים להיות בצד של מרטין לותר קינג או של ג'ורג' וואלס?", שאל הנשיא הדמוקרטי, שהזכיר את מושל אלבמה לשעבר שתמך בהפרדה גזעית.

לדברי ביידן, תומכיו של טראמפ ניסו לבצע הפיכה ב-6 בינואר אשתקד. "אף לא רפובליקני אחד הפגין אומץ ויצא נגד נשיא מובס כדי לתמוך בזכותם של האמריקנים להצביע", תקף ביידן. "אף אחד".

ביידן רוצה לגבש תמיכה ציבורית בשורת חוקים שיהפכו את יום הבחירות ליום חופש, ירשמו מצביעים חדשים ויחזקו את הפיקוח של משרד המשפטים על מחוזות בחירה עם היסטוריה של אפליה. החוקים תקועים בסנאט בשל התנגדות גורפת של הרפובליקנים, שטוענים כי החוקים המוצעים יכפו סטנדרטים בעייתיים על הבחירות המקומיות.

הנשיא אמר כי אם לא תושג פריצת דרך, הדמוקרטים בסנאט צריכים לשנות את התקנות, "כולל להיפטר מהפיליבסטר". הפיליבסטר הוא כלי פרלמנטרי הדורש למעשה רוב של 60 קולות בסנאט כדי להעביר את רוב החוקים, במקום רוב רגיל. לדמוקרטים יש רוב זעום של מושב אחד, והרפובליקנים מצליחים לסכל את רוב היוזמות החקיקתיות שלהם.

הרפובליקנים תקפו את החוקים שמקדם ביידן. "מה שהדמוקרטים מכנים חוק 'זכויות הצבעה' הוא למעשה מחטף מפלגתי ופוליטי", אמר הסנאטור הרפובליקני מייק קראפו אחרי הנאום של הנשיא. "ועכשיו הם רוצים לבטל את הפיליבסטר כדי לקדם את החקיקה האיומה הזאת, שרק תגביר את הבלבול בהליך הבחירות שלנו".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו