בכירים בצה"ל מתעקשים: האסון בנבי מוסא התרחש בגלל רשלנות

Yonatan Sindel/Flash90

בכירים בצה"ל מתעקשים: האסון בנבי מוסא התרחש בגלל רשלנות

האם הטרגדיה התרחשה כתוצאה ממאבק על ריבונות ישראל? או דווקא בשל זלזול בהנחיות והפרת המשמעת? על כך נסובה מחלוקת בין קצינים בכירים בצה''ל. הטענות על הפרת הנחיות נבחנת כעת מקצועית בצה''ל

היום ( ראשון) נמשכה במשך מספר שעות חקירתו של מפקד הצוות באגוז שירה למוות בשניים מחבריו בשבוע שעבר. לטענתו, הוא עשה זאת מתוך "הגנה עצמית" לאחר שכזכור, הוא יצא במקביל אליהם לחפש גנבי נשק, נתקל בהם, חשב שהם מחבלים – וירה. כך דווח ב'כאן חדשות'.

האסון מתוחקר במצ"ח לגבי הפרטים היבשים כדוגמת "איך בדיוק התבצע הירי" וכו', וגם ברמה הפיקודית שאלו הנחיות ניתנו מלפני, ואיך היה היחס ביחידה לטיפול בגנבי נשק – אירוע שבגללו התרחש האסון בבסיס "נבי מוסא" שבבקעת הירדן.

השאלה שבצה"ל לא מתכוונים להתעלם ממנה – זאת מה הייתה הסביבה התרבותית. האלוף במילואים נועם טבעון בודק האם הייתה שם סביבה תרבותית שאפשרה את התרחשות האסון, תוך הפרת ההנחיות ורמיסת המשמעת. לכן המסקנות לא יהיו רק על המעורבים הישירים באירוע אלא על כלל היחידה.

ביום שישי פרסם מפקד בית הספר לקצינים מכתב, שבו הוא למעשה כותב כי שני הקצינים נהרגו בשם המאבק על הריבונות והמאבק בבדואים ובגנבי הנשק, כך שלמעשה מותם הטראגי כלל לא היה לשווא אלא בעבור מטרה.

אלא שהרבה מאוד קצינים בכירים בצה"ל מסתייגים ממה שנכתב שם, וגם ממה שלא נכתב שם: מההתעלמות על הרשלנות המקצועית שבה נטלו חלק המעורבים בטרגדיה, ומהזלזול בהנחיות שהוביל למותם של שני קצינים מצטיינים ביחידת "אגוז" המובחרת.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו