Nati Shohat/Flash90

פרשיית ההאזנות ו-NSO: כך המשטרה הערימה גם על בתי המשפט

בזמן שהיא האזינה ושאבה מידע מהטלפונים של אזרחים תמימים שלא עשו כלום - במשטרה הערימו גם על שופטים בבית המשפט. "כל השימוש בכלים אלו (פגסוס) נעשו תחת בקרת שופט" אמרו במשטרה, אלא שהשופט עצמו לא ידע מה הוא מאשר

אמש (שלישי) נחשפה פרשייה חמורה ולפיה נהגה המשטרה להשתמש בתוכנת הריגול פגסוס של NSO ללא צו של בית המשפט כדי לפרוץ מרחוק לטלפונים של אזרחים, שהם פשוט אזרחים תמימים וחפים מפשע. השאלה המסקרנת בכל הסיפור – הוא מדוע נתנו השופטים אישור למשטרה פעם אחר פעם.

במשטרה טענו כי הם אינם עשו איזשהו מעשה לא חוקי, מאחר וקיבלו כל פעם אישור מבית המשפט. על פי הנתונים, מתוך 3,692 בקשות האזנה שהוגשו בשנת 2020 – רק 26 לא אושרו. אלא שעל פי דיווח הבוקר ב'הארץ', מסתבר שלא רק נגד האזרחים פעלה המשטרה שלא כדין – אלא אף נגד שופטי בתי המשפט בכל פעם שהם ביקשו אישור משפטי.

השיטה עבדה כך: המשטרה הגישה בקשות לשופטים לאשר צווים מיוחדים של האזנות נגד האנשים שהיא חשדה בהם – מבלי לפרט בכלל באיזה תוכנת האזנה היא משתמשת כדי לבצע את ההאזנה. השופטים אישרו ברוב המקרים את הבקשות , ולא ידעו שלמעשה ההאזנה מופנית לאזרחים תמימים באמצעות פגסוס.

גורמים במשטרה הדגישו כי השימוש באמצעים טכנולוגיים נעשה לצורכי האזנה בלבד ולא ל"שאיבת מידע" מהטלפונים. לדבריהם, בכל מקרה "אין הפעלה של כלים טכנולוגיים בלי חשד סביר ולצורך חיפוש ראיות לעבירות פשע", וכי "כל שימוש בכלים הללו נעשה תוך פיקוח, בקרה וצו של שופט".

אלא שכאמור, גם נגד השופטים פעלה המשטרה באופן עקום. שופט מחוז בדימוס, תיאר: "בא קצין המשטרה ואומר לך – 'אנחנו מבקשים להאזין', וזהו. מבלי להיכנס לאיזה סוג האזנה, עם איזו תוכנה ואיזו מערכת. מעולם לא חשפו אותנו לזה. תפקידנו הוא לוודא שהבקשה מוצדקת ושיש די ראיות שמבססות חשד שיצדיק פגיעה בפרטיות של החשוד". שופט בדימוס נוסף אישר את הפרטים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו