Aharon Krohn/Flash90

סקר: למעלה מ-75% מהיהודים בישראל מדליקים נרות חנוכה

73% מהיהודים בישראל מדליקים נרות חנוכה בכל ימי החג. 80% מעידים על אכילת סופגניות וכ-63% מחלקים לילדיהם דמי חנוכה. גם בקרב המגדירים עצמם "חילוניים לחלוטין" ישנם מספר גבוה של מדליקי נרות, חלקים רק חלק מהימים

כמעט אין יהודי בישראל שלא מדליק נרות בחנוכה. כך עולה מפרויקט המחקר "יהדות ישראלית" של המכון למדיניות העם היהודי. מנתוני הפרויקט עולה כי כמעט שלושה מכל ארבעה יהודים בישראל (73%) אומרים שהם מדליקים נרות חנוכה כל ערב משמונת ערבי החג. אחד מכל ארבעה יהודים בישראל מדליק נרות חנוכה רק בחלק מהערבי החג. כלומר, לא שמונה ימים, אלא שישה, או שלושה. למעשה, בקרב רוב קבוצות האוכלוסייה היהודית בישראל ישנו רוב משמעותי של מדליקים כל ערב. כך דתיים (97%), כך מסורתיים (86%), כך גם חילונים קצת מסורתיים (71%).

על פי נתוני הסקר גם כאילו שמגדירים עצמם כ"חילוניים לחלוטין", מדליקים נרות חנוכה חלק מהערבים. מקרב קבוצה זו, המונה מעט יותר מרבע מהיהודים בישראל (28%), יש עדיפות קטנה למדליקים חלק מהערבים של חנוכה (44%), לעומת מי שמדליקים כל ערב (40%).

בנוסף, הקשר של היהודים בישראל לחג ההיסטורי לא מסתכם רק במצוות החג אלא גם במנהגים הנלווים כמו אכילת סופגניות ש79% אחוז מקיימים, גם מתן דמי חנוכה לילדים הוא מנהג פופולרי עם 64% יהודים שמקיימים את המנהג (בקרב החרדים 89%).

למרבה ההפתע, גם בארצות מחשיבים את החג, אולי אף יותר מבישראל. היהודים בארה״ב מחשיבים את חנוכה כחג חשוב יותר מהישראלים. יותר משני שליש מהם (68%) מונים אותו כאחד ״משלושת החגים החשובים ביותר״, לעומת כשליש מהיהודים בישראל (38%). עם זאת, החשיבות המוגברת שהאמריקאים מייחסים לחנוכה איננה מתבטאת בקיום מנהגי החג באינטנסיביות גבוהה יותר. נתון המוסס על ספרם של שמואל רוזנר וקמיל פוקס.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו