מלחמה: לראשונה החמאס הפעיל מערכת טילים מסוג M-75

זה כבר ממזמן לא מבצע 'עמוד ענן' זו מלחמה • לראשונה חמאס משתמש עם טילים מסוג M-75 • המטרה: כל הארץ • נכון לעכשיו הגיעו עד ירושלים • צה"ל נערך לגיוס מורחב • ובחברות התעופה משנים לוחות זמנים • סקירה ביטחונית מיוחד לJDN

זה לא מבצע צבאי זו מלחמה. לפי הסימנים וגיוס הכללי מדובר במלחמה שמטרתה אחת מיגור הטורר והחזרת השקט לתושבי הדרום. צה"ל קיבל ביום שישי סמוך לשבת את אישור הממשלה להרחיב את גיוס המילואים, ולגייס 75,000 חיילים. בפועל עד כה הצבא גייס יותר מ-15,000 חיילים. ופיקוד העורף החל בפינוי בתי החולים בישראל מחולים שאינם זקוקים לטיפולים מיידים. ובכך הוכרזה כוננות מלחמה בבתי החולים.

קרא עוד:

[postim]

ביום שישי ובמהלך יום השבת לפחות 4 טילים בירושלים ובתל-אביב. בתל-אביב התפוצצו שני טילי פאג'ר 5, בירושלים התפוצץ סוג חדש של טילים שהחמס הגדיר M-75 . מטחים טילים פלסטינים המשיכו להתפוצץ בכל הערים המרכזיות ומרחבי דרום ישראל.

מטחי טילים בגוש דן

כאמור בערב שבת אחה"צ אזעקה נשמעה בירושלים וסביבותיה. התפוצצו שני טילים. אחד בצפון ירושלים, ואחד צפונית לירושלים. קודם לכן, חודשו האזעקות ופיצוצים בתל-אביב ובמרכז ישראל. היו פגיעות של 2 טילי פאג'ר 5 בשטחים פתוחים בתל-אביב. אין נפגעים. אזעקות היו גם ברמת השרון. מטחי טילים רצופים על באר-שבע אשקלון וקריית גת. בחבל אשכול יש 3 פצועים, אחד בינוני. צה"ל הזרים במשך יום ה', וביום שישי 16.11 לפנות בוקר, כוחות שריון, ארטילריה מתנייעת, וחיל רגלים, והציב אותם בעמדות זינוק לקראת כניסה קרקעית לרצועת עזה. עיריית תל אביב-יפו הודיעה על על פתיחת כל המקלטים הציבוריים בעיר.

בצה"ל ובראשם הרמטכ"ל רב אלוף בני גנץ, תומכים בכניסה מיידית לרצועה, בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ושר הביטחון טרם קיבלו החלטה ברורה בנושא. עד כה הטיפול ברצועת עזה נערך מהאויר והמטרות כבר הושלמו ביום הראשון של המבצע. יש צורך לעבור לטיפול בקרקע דוחקים גורמים צבאיים
במקביל הגביר חיל האוויר את הפצצותיו על מטרות צבאיות של הפלסטינים ברצועה, כשהוא מרכז את ההפצות על מאגרי טילים וחימוש של הארגונים הפלסטיניים, זאת במטרה לשלול מהם את היכולות להרחיב את ירי הטילים שלהם לעבר מטרות בישראל. בין השאר עשה חיל האוויר מאמץ לפגוע ביכולות השיגור של טילי פאג'ר 5 שעדיין נשארו בידי החמס והג'יאהד האיסלמי.

ירי הטילים האלה על מטרות במרכז ישראל כולל גוש דן, ביום ה', הביאו לכמה התפתחויות שהפתיעו את הדרגים המדיניים והצבאיים הישראליים.

חברות טיסה הטסות לישראל ביטלו בפתאומיות את טיסותיהן לנמל התעופה בן גוריון בלוד. נציגי החברות לא מסרו את הסיבה לביטול, אולם מסתבר כי הירי לעבר גוש דן הביא לביטול הטיסות.

בחברות קיים חשש כי הפלסטינים ינסו לפגוע בנמל התעופה. חברת התעופה הצרפתית 'אייר פרנס' הודיעה , מבלי למסור את הסיבה, כי ייתכן ויהיו שינויים בלוחות הזמנים של הטיסות שלה לישראל בימים הקרובים.
'אייר פרנס' הציעה לנוסעים במטוסיה מישראל ואליה להתקשר קודם לכן למשרדי החברה לפני שהם מגיעים לנמלי התעופה.

מקורות הקשורים עם חברות התעופה באירופה אמרו, כי ירי הטילים על תל-אביב וגוש דן, והעובדה כי לפחות שני טילי פאג'ר 5 התפוצצו כנראה ליד בת ים, או במי הים התיכון מול מרכז ישראל, הופכים את הטיסות לישראל וממנה למסוכנות.

חלק ממטוסי הנוסעים הממריאים או נוחתים בישראל, עוברים מעל אזורים אלה. המקורות האלה אמרו, כי גם האינטנסיביות הרבה של הפצצות ותקיפות חיל האוויר הישראלי ביום ה', ברצועת עזה, הופכות את הטיסות לישראל וממנה 'לקשות אם לא בלתי אפשריות', לפי הגדרתם. המקורות של תיקדבקה מוסרים, כי סיבה נוספת לצעד זה של מספר חברות תעופה, היו ההודעות שמסרו השר לביטחון הפנים אבי דיכטר, ודובר צה"ל תא"ל יואב מרדכי, כי צפוי שהלילה בין יום ה' ליום ו' יהיה 'לא שקט'.

לצעדים שנוקטות חברות התעופה הזרות התווספה הודעה של שגרירות ארה"ב בתל-אביב, אשר הודיעה כי אזרחים אמריקנים ועובדי השגרירות צריכים להימנע מנסיעות שאינן חיוניות לדרום ישראל, וכי ילדי עובדי השגרירות יישארו ביחד עם הוריהם ביום שישי 16.11 בבתיהם ולא ילכו לבתי הספר בגוש דן. כמו כן הודיעה השגרירות כי היא תפעל ביום שישי רק בצוות מצומצם, כאשר רוב הדיפלומטים והעובדים יישארו מטעמי ביטחון בבתיהם.

שגרירות ארה"ב בתל-אביב נמצאת ברחוב הירקון בתל-אביב וגובלת בטיילת שלאורך הים. ברור שהסטטיט דפרטמנט חושש, כי השגרירות יכולה להיות מטרה לירי טילים של החמס. לפני ארבע שנים ב-2008, במבצע 'עופרת יצוקה', ניסה החמס לפגוע בטילי 'גראד' במטרות צבאיות אמריקניות בנגב.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו