שוב: בג"ץ נגד האברכים • האם תישלל התמיכה?

בפסק שערורייתי המערער שוב על חוק הבטחת הכנסה לאברכי כולל, הוציא בימ"ש צו על תנאי המורה למדינה לנמק מדוע ההסדר שקיים עד עתה, ושבמסגרתו נהנים אלפי אברכים, לא יבוטל לאלתר.

האם אין קמח? בג"ץ מתערב שוב בהסדרי המדינה מול הציבור החרדי – אברכי הכולל הממיתים עצמם באוהלה של תורה, ודדורש נימוק להסדר הקיים, לפיו אברכי הכולל אכן זכאים למענק 'הבטחת הכנסה'.

שופטת בית המשפט העליון מרים נאור הוציאה היום (ד') צו על תנאי המורה למדינה לנמק מדוע לא יבוטל ההסדר החדש בנוגע להבטחת הכנסה לאברכים. ההסדר הנוכחי בא במקום הסדר קודם שבוטל בשנה שעברה על ידי בית המשפט, אך לדברי העותרים ההסדר החדש ממשיך 'להפלות' לטובה את ציבור האברכים, בעיקר מול הסטודנטים.

על פי ההסדר הקיים, שהתקבל עם המפלגות החרדיות, יכולים אברכים לקבל מלגת הבטחת הכנסה במקביל לתשלום שמקבלים מן הכוללים, דבר שנמנע מסטודנטים הלומדים באוניבסיטאות.

ביוני 2010 פסק בג"ץ, כי תשלומי הבטחת הכנסה לאברכי כוללים מכוח סעיף תקציבי אינם חוקיים, מכיוון שהם מפלים אוכלוסיות לומדים אחרות כמו סטודנטים, בני דתות אחרות, זרמים אחרים ביהדות ונשים.

בית המשפט קבע שהגמלה משולמת לאברכים בניגוד לחוק הבטחת הכנסה. על פי החוק  לא יהיו זכאים לגמלה הלומדים במוסדות שונים, בהם גם אברכים הלומדים בכולל. בפסק הדין שניתן לפני כשנה צויין, כי אם המחוקק מעוניין להמשיך לתמוך באברכי כוללים, עליו לקיים דיון ענייני בסוגיה ולקבוע הסדר שוויוני.

כיום נהנים מגמלת הבטחת הכנסה רק כ-8,800 אברכים. זמן קצר לאחר הפסיקה אשתקד, ראש הממשלה הבטיח כי יגיע להסדר חדש שיבטיח את זכויות האברכים. ואכן, בסוף 2010 אימצה הממשלה דו"ח של ועדה בראשות אייל גבאי שהסדיר מחדש את הנושא.

נציגת העותרים, עו"ד אורלי ארז לחובסקי מ"המרכז הרפורמי לדת ומדינה", בירכה כמובן על הצו שניתן, ואמרה כי "בית המשפט הבין שההסדר החדש מפלה, בעוד שאברכים אינם נדרשים להראות מיצוי כושר השתכרות לצורך קבלת הקצבאות".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו