קרון רכבת גרמני מימי השואה יגיע לישראל

הקרון הוביל המוני יהודים כצאן לטבח אל מחנות השמדה • מדובר באחד מ-12 הקרונות שנותרו לאחר השואה • הקרון אותר בעיירה על גבול גרמניה-בלגיה ויוצג במתחם יד לבנים בנתניה שם ישמש כמוזיאון.

בקרוב יגיע לישראל, אחד מקרונות הרכבת הידועות לשמצה אשר שישמשו להובלת היהודים למחנות ההשמדה, במהלך מלחמת העולם השניה.

קרא עוד:

[postim]

רוב הקרונות נעלמו לאחר המלחמה, ולא ידוע עד היום היכן הם נמצאים. הקרונות הבודדות שכן נודעו מיקומם, הפכו ברבות השנים לגרוטאות מלאות חלודה ונותרו עזובים בין ערימות של גרוטאות שונים בערי גרמניה. בקרוב, יגיע קרון אחד כזה לישראל וישמש כמוזיאון.

מדובר ביוזמה של ישראלי מתל אביב בשם רוני דותן, בן לניצול שואה, ומומחה לשימור אתרים, שהחליט לאתר קרון כזה ולהביאו לארץ.

דותן מספר כי הרעיון צץ במוחו במהלך נסיעה ברכבת לברלין לפני כשנה וחצי, "בעת שעצרנו באחת התחנות בדרך ראיתי מרחוק כמה קרונות עזובים והם היו נראים לי כמו אלו שבהם הובלו היהודים בשואה". הוא פתח במסע מיוחד לאיתור ושיפוץ של קרון משא גרמני, והכנתו להבאה לישראל.

"התברר לי שבישראל כבר יש קרון אחד שהוביל את היהודים להשמדה והוא מוצג ב"יד ושם" בירושלים, אולם מדובר בקרון פולני ולא גרמני", אמר דותן, "הקרון שאני מצאתי, ויגיע בעוד חודש לארץ, הינו קרון מגרמניה ששימש את ה"גסטפו", ומומחים העריכו שרק 12 קרונות כאלה נותרו בעולם".

הקרון שיגיע לישראל נמצא ברשות עמותה שמתעסקת באיסוף חלקים מרכבות, ובפועל נמצא במגרש גרוטאות בעיירה הומבורג בבלגיה, שנמצאת על הגבול של גרמניה עם בלגיה. המומחים שבדקו בדקדקנות את פרטי הקרון, קבעו כי מדובר בקרון גרמני אותנטי, ומבחן הרישוי אחרון עבר בשנת 1945, בקרון הובלו אל מחנות ההשמדה בפולין למעלה מ-90 יהודים בכל פעם, ממש כצאן לטבח. עוד העריכו המומחים כי מיליון וחצי יהודים נפחו את נשמתם בעת הנסיעות ברכבת.

דותן מספר כי נתקל בקשיים רבים במהלך הניסיונות להשגת מימון להבאת הקרון לישראל, אולם מי שנרתם לסיוע בפרויקט הייתה "עיריית נתניה" שהחליטה "לאמץ" את הקרון, ולהציבו בעיר במתחם "יד לבנים".

הקרון הועמס על גבי אוניית מסע ויגיע עוד בחודש הקרוב לנמל בעיר אשדוד. משם יועבר על גבי משאית מיוחדת לנתניה.

קרון רכבת מימי השואה – ויקיפדיה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו