מטוס התובלה הטוב בעולם, ה"שמשון", נחת בבסיס חיל-האוויר

מטוס התובלה המתקדם (הרקולס-J), התקבל בבסיס "נבטים". הוא יאפשר העברת מטען גדול ליותר בטווחים רחוקים מתמיד • מפקד חיל האוויר: "מגוון היכולות שהרווחנו- על גבול הדמיון"

מטוס "שמשון" (הרקולס-J) ראשון, מטוס התובלה החדש של צה"ל, נחת היום בבסיס "נבטים" של חיל-האוויר אל טקס חגיגי. ה"שמשון" יאפשר הטסה של מטען גדול יותר אל מרחקים משמעותיים יותר, תוך שיפור דיוק ההצנחה וחיסכון בדלק. הוא מהווה סנונית ראשונה מעסקת רכישה מארה"ב של מספר מטוסים מסוג זה.

הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, התייחס לחשיבות המטוס וקליטתו. "מטוסי השמשון הם תוספת חדשה ומהפכנית, עוצמה של 34 טון. הם מגמישים ומגבירים את יכולות צהל שנעשה חזק, גמיש ועוצמתי מתמיד. ל"שמשון" תהיה חשיבות מכרעת. מערכותיו המתקדמות יאפשרו לנו לבצע פעולות מורכבות יותר בכל תנאי, בעומק רב, באופן מהיר יותר ובחשאיות גבוהה מאד", אמר הרמטכ"ל.

"זהו יום חג לחיל האוויר ולצה"ל", אמר מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל. "שילובו של המטוס עם המערכות הישראליות עושה אותו לטוב מסוגו בעולם. המטוס יחזק באופן משמעותי את יכולות צה"ל, כאשר מגוון היכולות שמביא המטוס הוא על גבול הדמיון. המטוס מסוגל לפעול בכל תנאי, בכל מזג אוויר, בכל שעה ובכל חזית, תוך שיתוף פעולה עם הכוחות הקרקעיים של צה"ל. המב"ם (המערכת הבין המלחמות), היא פעולה יום-יומית שנעשית בכל החזיתות. ה"שמשון" יהיה מוביל בתחום", אמר מח"א, שהדגיש כי המטוס מהווה "עדות מרשימה ליחסי ישראל-ארה"ב".

טקס קבלת ה'שמשון'

מטוס שמשון נחת בנבטים חיל אויר צהל (1)

שר הבטחון, בוגי יעלון אמר בטקס: "קליטתו של מטוס השמשון היום, לאחר שנים ארוכות של תכנון ומאמץ משותף – ישראלי ואמריקני – משדרגת את מעטפת היכולות המבצעיות של חיל האוויר ומעצימה את רף הביצועים שיוכל להגיע אליהם.

המערכות הטכנולוגיות המתקדמות של השמשון, שעברו התאמה לדרישות ולצרכי צה"ל, מאפשרות לנו לשכלל את הזרוע האסטרטגית וארוכת הטווח של מדינת ישראל, ולפעול באופן מדויק ויעיל בכל זירה ובכל סוג לחימה, במעגל הקרוב והרחוק"

מטוס שמשון נחת בנבטים חיל אויר צהל (2)

מטוס התובלה המתקדם בעולם

המטוס מיוצר על ידי חברת לוקהיד מרטין, ועבר התקנת מערכות ישראליות מיוחדות. "מעבר ליכולות המשופרות שלו, המטוס יודע לבצע את המשימות ב'עוורון' מוחלט, בשרידות יותר גבוהה, עם מערכות הגנה מתוחכמות, כשהוא טס מהר יותר וגבוה יותר. אנחנו מביאים בשורה טובה לכוחות שמתמרנים בשטח", אמר תא"ל ליהוא הכהן, מפקד בסיס נבטים.

ה"שמשון" הוא אחיו הצעיר של ה"קרנף" (הרקולס) אך הוא ארוך ורחב ממנו – דבר המקנה יתרונות רבים למטוס תובלה. חיל-האוויר רכש את הגרסה הארוכה של מטוס ההרקולס C-130J מבית לוקהיד מרטין האמריקאית, אשר מאפשרת לו יכולת נשיאה משופרת: במקום 64 צנחנים אותם יכול לשאת הגדם הקצר, ה"שמשון" יכול לאכלס בבטנו 92 צנחנים על ציודם. לחלופין, הוא יכול לשאת בבטנו ארבעה רכבי שטח צבאיים במקום שלושה או לשנע 128 נוסעים ולוחמים ממקום למקום. "ככל שמטוס יכול לקחת יותר מטען, כך צריך פחות סבבים כדי לצבור כוח בזירה", מסביר סא"ל אורי, מפקד טייסת "הפילים". "בנוסף יש מטענים שלא ניתן להכניס במטוס קצר אלא רק במטוס ארוך. מטענים שהם ארוכים מדי גדולים או כבדים מדי".

סיור בתא הטייס של השמשון חושף טכנולוגיה מהשורה הראשונה: בנוסף למסכים דיגיטליים ותצוגות מתקדמות, המטוס החדש טומן בחובו מערכות חדשות המייעלות את עבודת אחזקת המטוס ומאפשרות לטכנאים לשאוב מידע על פעולות שגרתיות ותקלות. מערכות רבות שיותקנו על המטוס הן מתוצרת ישראלית וייחדו את ה"שמשון" משאר מטוסי ההרקולס ברחבי העולם.

בחודשים האחרונים עברו טייסי תובלה מהבסיס הכשרות מיוחדות בארה"ב לצורך למידת המטוס. המטוס יצא ממפעל היצור במרייטה, ג'ורג'יה ביום שישי, ובדרך חנה בקנדה ובפיזה כאשר הבוקר החל במסעו לטייסת "הפילים" שתקלוט אותו בנבטים. "במהרה הטייסים כבר יעלו עם ה'שמשונים' לאוויר", אמר מב"ס נבטים.

שמשון מטוס תובלה 2

ההכנות לקבלת המטוס

בטייסת ה"פילים", שתקלוט את המטוסים המתקדמים, כבר החלו באימונים. בשבוע שעבר תרגלו כלל אנשי הטייסת, על כל גורמיה, אימון הוצאת גיחה על כל שלביו. "תרגלנו נושאים כמו תכנון הטיסה, יציאת הצוות למטוס ותחקור", מפרט סרן עופר, צוות-אוויר בטייסת שהוביל את היום. "המטרה של הסימולציה היא לא לבזבז זמן עד לרגע הנחיתה, ולהתכונן כמה שיותר טוב לקראת המטוס. השאיפה היא להגיע לנחיתה כמה שיותר מוכנים יעילים ובטיחותיים".

בניגוד לתרגילים אחרים בהם מתאמנים צוותי-האוויר על מתארים מורכבים, ביום ההדמיה האחרון תרגלו הצוותים משימות שגרתיות בטייסת. "הרעיון בסימולציה היום הוא לא להתחכך עם פעולה שדורשת ניהול סיכונים אווירי. את זה למדנו בארצות הברית במשך ארבעה חודשים", מחייך סרן עופר. "עיקר הסימולציה היה תרגול שגרת עבודה ומתן מענה לאירועים בלתי מתוכננים. בזכות הסימולציה אנחנו מגלים דברים שלא היינו יודעים בלעדיה".

בתקופה האחרונה גברו ההכנות לקראת הנחיתה והציפייה בהחלט מורגשת במסדרונות טייסת ה"פילים". השבוע התקיימה סימולציה נוספת שהשלימה את האימון בשבוע שעבר. "ההדמיה הזאת גורמת להגעה של השמשון להיות יותר מוחשית", הוא קובע. " אנחנו מתעסקים יותר בהכנה לעבודה בשגרה ופחות ללחימה. העומס עכשיו גבוה מאוד וצריך להגיע להחלטות ולהתחייב. יש תחושה בטייסת שהשמשון עומד לנחות כאן כבר מחר ויש לכך יתרון מנטאלי שמשדרג את העבודה ואת הבאת התוצרים", מסכם סרן עופר לגבי המטוס החדש, שישדרג את טווחי הטיסה, יכולת נשיאת המשקלים ודיוק ההצנחה של הטייסת.

היסטוריית ההרקולס הישן (קרנף) ובניית מטוס ההרקולס J (שמשון)

שמשון Sgt Jack Pritchard RAF MOD

טייסת הפילים

טייסת הפילים אשר הוקמה בשנת תש"ח, היא מהראשונות בצה"ל עמדה לאורך השנים בחזית הפעילות של צה"ל, למשל במבצע שלמה ובמבצע אנטבה, והצניחה את חיילי גדוד 890 במבצע קדש. לאורך השנים הטייסת השתמשה במטוסים כמו 17-B, "נורד" והקרנף אשר משמש את חיל האוויר עד לימים אלה.

בשנה שעברה נסגרה הטייסת אך כעבור ארבעה חודשים נפתחה שוב בתנופת פיתוח והרחבה.

צילומים: Sgt Jack Pritchard RAF/MOD, Richard Ellis, משהב"ט

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

להכניס באתר חרדי כזה דבר ציוני ועוד בכזה זמן של גזירות שמד על העולם החרדי זה חוסר שפיות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו