העורף מופקר • השר להגנת העורף גלעד ארדן מבקש להתפטר

השר ארדן המליץ אתמול לראש הממשלה לסגור את המשרד להגנת העורף ולהעביר את יחידותיו למשרד הבטחון • עוד ביקש ארדן להשתחרר מתפקידו כשר האחראי עד ה-31 במאי • ההתפטרות באה על רקע המחלוקת סביב הסמכויות עם משרד הבטחון וכהמשך להתפטרותו של מנכ"ל המשרד

השר גלעד ארדן הודיע אמש (ג') לראש הממשלה, בנימין נתניהו כי הוא מבקש להשתחרר מתפקידו כשר להגנת העורף עד 31 במאי. ארדן גם ממליץ לנתניהו לסגור את המשרד להגנת העורף עקב אי העברת תקציבים והתנגדות משרד הבטחון להסדרת הסמכויות.

ההחלטה מתפרסמת שעות ספורות לאחר שנודע על התפטרותו של מנכ"ל המשרד דן רונן, שמונה רק לפני תשעה חודשים.

קרא עוד:

[postim]

השר ארדן הודיע בעבר על כוונותיו לצעד דומה אם לא יוסדר נושא סמכויות משרדו. בערב החג נפגש ארדן עם ראש הממשלה, נתניהו והודיע לו כי הוא מתכוון להמליץ על סגירת המשרד, אתמול העביר השר מכתב מפורט לראש הממשלה בו הוא מנמק את צעדו ומפרט את הנסיבות שהובילו להחלטה.

"מצב העורף חשוב לי יותר מכיפופי ידיים", כתב ארדן לנתניהו, "העורף זקוק לאחראי אחד ברור, שיחזיק בכל הסמכויות הנדרשות, והפיצול בסמכויות בין המשרד להגנת העורף לבין משרד הביטחון אינו מאפשר להכין את העורף באופן מקצועי".

ארדן ממליץ למזג את יחידות המשרד אל תוך משרד הבטחון "כדי למנוע את המשך הכפילות בסמכויות ובזבוז כספי הציבור, מוטב להטיל את האחריות המלאה והברורה להכנת העורף בשגרה ובחירום על משרד הביטחון".

בנושא זה, קיימת עבודת מטה במועצה לבטחון לאומי האמורה להמליץ אם להכפיף את פיקוד העורף למשרד הבטחון או להעבירו למשרד לבטחון פנים שיהפוך למשרד להגנת המולדת שסמכויותיו יורחבו, אם כי לאור המחלוקת במשרד הבטחון לא ברורה היתכנותו של מהלך כה רחב.

עורף חשוף

המשרד להגנת העורף הוקם בשנת 2011 כאשר מפלגת העצמאות של אהוד ברק נכנסה לקואליציה ודרשה לקבל תפקיד שר נוסף, המשרד הומצא עבור מתן וילנאי ששימש כשר בתוך משרד הביטחון בפיקודו של ראש מפלגתו אהוד ברק.

מעולם לא הוגדרו סמכויות המשרד, ייעודו ותפקידיו. בצמרת המשרד להגנת העורף מתמשכים הסכסוכים בסגנון 'כולם נגד כולם', מפקד פיקוד העורף, אייל אייזנברג טען לפני כחודש במכתב ציבורי על שאינו מקבל תקציבים לפעילות אזרחית מהמשרד להגנת העורף, מנכ"ל המשרד, דן רונן שהתפטר אמש, הפנה את טענותיו כלפי משרד הבטחון שלא מעביר מ-60 המליארדים בתקציבו את חלקו של המשרד להגנת העורף, ועכשיו, המחותן הראשי השר ארדן מפעיל את הנשק האחרון ומודיע כי אם מצב הדברים עומד להמשיך בצורה זו, הרי שהוא מתפטר.

מי שאמור לקבל החלטה בענין ולכפותה על הצדדים, הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו המבכר כהרגלו שלא להחליט, והחגיגה נמשכת. מי שישלם בסופו של דבר את מחיר ההססנות יהיו אזרחי המדינה כפי שקבע בענין דו"ח המבקר האחרון לפני כתשעה חודשים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו