חוק: הדרת נשים בהשפלה – עבירה פלילית

ח"כ מקלב: יהיו כאלה שייקחו את החוק למקומות שאנחנו לא רוצים להגיע אליהם • ח"כ זאב מש"ס הזהיר כי הפרצה בחוק מאפשרת תלונת סרק נגד אנשים שאין להם כוונת זדון • החוק עבר בקריאה ראשונה ויועבר לוועדת הכלכלה להכנה לקריאה שניה ושלישית

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים (תיקון מס' 4) (איסור על ביזוי או השפלה מחמת הפליה), התשע"ד-2013.

עפ"י מגישי התזכיר, מוצע להוסיף לחוק איסור חדש שעניינו איסור על ביזוי או השפלה של אדם, במטרה למנוע ממנו לקבל מוצר או שירות ציבורי או להיכנס למקום ציבורי, או במטרה לפגוע בתנאים שבהם יקבל את המוצר או את השירות הציבורי. עוד מוצע, כי ביזוי או השפלה כאמור ייחשבו לעוולה אזרחית, שהוראות פקודת הנזיקין [נוסח חדש] חלות עליה. כמו כן, מוצע לקבוע הוראה עונשית, לפיה על המבזה או המשפיל אדם כאמור יוטל מאסר של עד שישה חודשים.

הצעת החוק באה בהמשך לשורת החלטות שהתקבל על ידי שרת המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה. ביום כ"ו באייר התשע"ג אימץ היועץ המשפטי לממשלה את המלצות הצוות המשרדי לבחינת תופעת הדרת הנשים, בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. אחד הנושאים שנבחנו בידי הצוות הוא האפשרות לקבוע עבירה פלילית שנועדה למנוע תופעה של "הדרת הנשים" מהמרחב הציבורי כהגדרתם המסיתה,

32 ח"כים תמכו בהצעה ו2 נמנעו. ההצעה תעבור לוועדת הכלכלה להכנתה לקריאה שנייה ושלישית.

קרא עוד:

[postim]

רודפי הדת התעלמו מזעקת הנשים כי הן מעוניינות בהפרדה וכי אינן מרגישות בנוח עם העירבוביה הנוראית, וקבעו כי ההדרת הנשים מהווה פגיעה קשה בכבודן, רק בשל היותן נשים. למרות אמרתו של החכם מכל אדם "כל כבודה- פנימה" החשיבו את עצמם כחכמים מחוכמים ופעלו לפגיעה ממשית ברגשות הציבור החרדי.

היועץ המשפטי לממשלה, כמו גם שרת המשפטים סברו שיש לקדם חקיקה שביסודה איסור פלילי על מעשה של הטרדת אדם בדרך של ביזוי או השפלה שמטרתה למנוע מאדם את קבלת המוצר או השירות הציבורי או את הכניסה למקום הציבורי, או לגרוע מהתנאים שבהם ייהנה מכל אלה, על רקע כל אחת מעילות ההפליה. המשותף לעילות אלה כולן היא שהפליה על בסיס אחת מהן מגלמת פגיעה אנושה בכבודו של היחיד בשל השתייכותו לקבוצה הסובלת מקיפוח והפליה שיטתיים, וייחוס סטריאוטיפים ודעות קדומות כתוצאה מכך.

אפליית חרדים – מותרת

ח"כ משה גפני אמר לשרת המשפטים שלפי הצעת החוק לא תוכל לבוא לשמחה משפחתית אצלו מכיוון שבשמחות אצלנו יש הפרדה בין דברים לנשים.

גפני הוסיף כי לזכותה של השרה ייאמר ששרת המשפטים משכה את ההצעה והכניסה תיקונים. מותר לפי החוק לקיים הפרדה בין גברים לנשים. החוק מדבר על מצב שבו הולכים לבזות מישהו או מישהי שלזה גם אני מתנגד. גפני הבהיר כי ההפרדה בציבור החרדי בין גברים לנשים נובעת מהכבוד לנשים בחברה החרדית. כשקורה מצב שבשמחה חרדית המחיצה נפתחת מי שממהרת לסגור אותה זו בדרך כלל האישה.

ח"כ מקלב אמר בהצבעה כי חלק מתומכי החוק רואים בו את הדרך לקחת מהציבור שדוגל בהפרדה, ולשדר מסר שיש בהתכנסות כזו משום עבריה על החוק. אנחנו צריכים להתנגד לחוק הזה כי יהיו כאלה שיפרשו את החוק וייקחו אותו למקומות שאנחנו לא רוצים להגיע אליהם.

ח"כ ניסים זאב מש"ס תמה: הרי החוק הזה צץ מהיועץ המשפטי שבזמנו החליט שיש להילחם בתופעה של הדרת נשים. מה שעיניי רואות כאן מתייחס לכל מצב שבאם יש לכאורה הפליה של אישה כמו למשל אוטובוסים.

אני לא מבין למה אם יש אוטובוס שבו אנשים רוצים הפרדה, ויש אישה שרוצה לעשות פרובוקציות, אנחנו משחקים לידיים שלה. ואני רוצה להעלות שאלה, מה קורה כשהגברים מופלים לרעה? במסגרת החוק לפנינו יוצא שכאשר אישה מופלת לרעה אישה יכולה להתלונן אבל גברים לא. לפעמים הפרצה בחוק מאפשרת תלונת סרק נגד אנשים שאין להם כוונת זדון.

ח"כ ישראל אייכלר הגיב בדיון לכוונת החוק אך אמר בסרקזם כי הוא תומך בחוק מכיון שמעתה תיאסר אפליית החרדים עפ"י חוק, הוא תיאר מקרה של ילד! חרדי שהופלה בטיפול בבית החולים ותורו נדחה שעות ארוכות רק בגלל הפיאות שהשתלשלו על יד אוזניו.

"ידע הפקיד, וידע השוטר, וידע כל העומד מאחורי דלפק, כשלפניו ניגש חרדי- שאסור להשפילו, אדם שאומר לחרדים "אתם…" ידע שעלול להיגזר עליו עד חצי שנת מאסר"

אילוסטרציה: משה גולדשטיין

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו