הממשלה הקצתה 100 מיליון ש"ח לשמיטה

החקלאים כבר מתכוננים זה זמן רב לשמיטה, והרבנות הראשית זועקת לזירוז אישור התקציב, אך ממשלת 'ארץ ישראל השלימה' מזלזלת בקדושת הארץ • רק היום אושר תקציב השמיטה לאחר קיצוצים עמוקים

הממשלה אישרה בצהרים הקצאה של מאה מיליון שקלים להיערכות המדינה והחקלאים לשנת השמיטה.

על פי ההחלטה, המשרדים הממונים על שנת השמיטה יהיו המשרד לשירותי דת ומשרד החקלאות ופיתוח הכפר.

בשנת השמיטה הנוכחית, ישימו המשרדים דגש על רווחת החקלאי ועל חיזוק החקלאות הישראלית, מתוך הבנה שגם לחקלאי מגיעה שנת שבתון, לכן כל חקלאי שיבחר לשמוט את הקרקע ויעמוד בקריטריונים יוכל לקבל מלגת קיום על בסיס רווחיו בשנים הקודמות.

המדינה תציע לחקלאי שתי אפשרויות נוספות והן "אוצר בית דין" ו"היתר מכירה" שיאפשרו לחקלאים למכור את תוצרתם במדינת ישראל גם בשנת השמיטה.

קרא עוד:

[postim]

קודם אישור התקציב ברגע האחרון, שלח הרב הראשי הרב דוד לאו מכתב חד לשר לשירותי דת ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, כי קיים חשש כבד שבניגוד לשנים קודמות – מדינת ישראל לא תהיה ערוכה לשנת השמיטה הנוכחית, וכי הוא מסיר את האחריות לנושא מעל כתפיו.

"מראשית השנה אני מבקש לפעול להבטחת תוצרת חקלאית כשרה בשנת השמיטה לעם היושב בציון", כתב הרב לפני חודש, "ולצערי בעת הזאת, כאשר אנו נמצאים ערב אחרית השנה השישית ניתן לומר כי לא נעשה דבר אשר יאפשר היערכות נאותה לשנת השמיטה הבעל"ט".

לדבריו, הרבנות הראשית הציעה לחקלאים ארבע חלופות שבמסגרתן יוכלו לפעול בשנת השמיטה – שמיטה מלאה, אוצר בית דין, היתר מכירה וגידול על מצעים מנותקים – וכי החלופות הוצגו בפני החקלאים בכנסים ובאתר משרד החקלאות כדי שהחקלאים יוכלו לבחור את האפשרות המועדפת עליהם.

גם סגן השר לשירותי דת, אלי בן דהן אמר כי אם לא יאושר התקציב תוך כמה שבועות לא יהיה אוצר בית דין ולא יהיה היתר מכירה.

"נתקיימו ישיבות, הרבנות הכינה את אשר נדרשה לו", כותב הרב הראשי, "אך החלטת החקלאי נותרה בידו ואינה מועברת לרבנות הראשית לישראל. הסיבה לכך היא כי עדיין לא אושר תקציב להיערכות לשנת השמיטה, וממילא גם לגוף אשר ירכז את הנתונים וייתן מענה נכוחה לחקלאים. יתרה מזאת, בעת כתיבת שורות אלו הובא לידיעתי כי מהתקציב שתוכנן נגרע סכום שיועד לפיקוח על התוצרת בשנת השמיטה. היעדר פיקוח משמעו אי-אישור התוצרת ופגיעה בחקלאים ובצרכנים".

הרב לאו הוסיף במכתבו החריף כי מהצעת המחליטים שהכין המשרד לשירותי דת ואשר טרם אושרה, הוסר התקציב עבור פעילות אוצר בית דין. "בכך יהא דין חלופה זו להימחק והפגיעה בחקלאים תהיה קשה, היות שתוצרת חקלאית זו יש באפשרותה למצוא את דרכה למגזר החרדי, וממילא להגדיל את אפשרויות השיווק בענפי חקלאות מסוימים". על סמך פגישות עם חקלאים, בעלי מטעים ובעלי כרמים, ציין הרב כי חלק גדול מן החקלאים משווע לפתרון של אוצר בית דין ואי-אישורו עלול לפגוע אנושות בחקלאות במדינת ישראל.

"ברצוני להתריע כי מצב זה יקשה ואולי אפילו ימנע מהרבנות הראשית לישראל לפעול להבטחת תוצרת חקלאית כשרה בשנת השמיטה הבעל"ט, וכפועל יוצא מכך, לא יהיה דורש לתוצרת החקלאית והנזק הכלכלי לחקלאי ישראל מי ישורנו", לשון המכתב.

מלשכתו של הרב לאו נמסר כי עד עתה לא התקבלה כל תגובה מלשכת השר בנט.

אילוסטרציה: AFP

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו