משרד התשתיות רכש ספינת מחקר חדשה

משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים רכש בעלות של 20 מליון ש"ח את הספינה "בת גלים" שתשמש לצרכי המחקר של מדינת ישראל • שר התשתיות הלאומיות, סילבן שלום: "רכישת ספינת המחקר החדשה חיוניות ביותר לצורכי ביצוע מחקרים ימיים ולהבנת הסביבה הימית בים התיכון"

משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים רכש ספינה לצרכי מחקר, ניטור ומיפוי המים הכלכליים של מדינת ישראל. עלות הספינה "בת גלים" כ-20 מיליון שקלים והיא צפויה לשמש גם משרדי ממשלה נוספים, גופי מחקר ואת צה"ל.

רכישת הספינה ממשרד הביטחון נעשתה בהתאם להחלטת ממשלה מס' 4291, לצורך איסוף המידע הנדרש לממשלה אודות תכונות הים והשינויים בו בעקבות תחילת הפקת הגז הטבעי בים התיכון.

בנוסף ספינת המחקר נועדה לסייע בהשגת צרכים לאומיים נוספים של מדינת ישראל ובהם: חקר רב תחומי, ניטור ומיפוי האזור הכלכלי-בלעדי של ישראל בים התיכון, מעקב אחר השפעת תשתיות ימיות על הסביבה הימית, הערכת פוטנציאל הסיכון לנזקים אקולוגיים ובדיקת השפעה של פרויקטים תשתיתיים עתידיים.

כמו כן, הספינה תשמש את המדינה בתחום חיפושי וקידוחי הנפט והגז טבעי בים העמוק מול חופי ישראל, הן בבדיקת העמידה בתנאי הרישיון באתרים השונים והן לפיקוח עליהם.

הספינה תשמש גם כלי למעקב, למדידה ולהצבת כלי מחקר בסביבה הימית. רכישת הספינה מהווה פלטפורמה למיפוי ולטיפול באירועי זיהום ימיים של מדינת ישראל ושל קפריסין ולהדרכת תלמידים וסטודנטים בהפעלת ציוד מחקר בים. במצבי חירום, תשמש "בת גלים" ספינת גיבוי ופלטפורמה אזרחית עבור משרד הביטחון ועבור חיל הים.

שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, סילבן שלום: "השקעת משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים בספינה, תשפר את המחקר הימי והסביבתי באזורנו ותסייע באיסוף מידע עדכני ומהימן. בזכות הציוד המתקדם שיותקן על הספינה, היא תשמש גופי מיפוי, מחקר וביטחון בעבודתם עם כלים מדעיים ועם טכנולוגיות בים התיכון. בנוסף, יכולות הספינה נותנות מענה לביצוע מגוון רחב של משימות בים התיכון, שיתרמו גם לפיקוח הדוק ואחראי יותר על חיפושי נפט וגז טבעי בים".

כ-20 חוקרים ואנשי צוות יכולים לעבוד וללון בספינת המחקר והיא מותאמת לשהייה בים של כ-14 יום. סיפון הספינה מתאים לעבודה עם ציוד רב תחומי בעומקי מים של כ-3,000 מטרים ויותר וניתן להתקין עליו גם מכולות ומעבדות משוכללות.

ספינת המחקר תפעל בעיקר במסגרת פעילות החברה הממשלתית חקר ימים ואגמים (חיא"ל), אולם היא צפויה לשמש גם את המשרד להגנת הסביבה, משרדי המדע, מדענים ראשיים, מכוני מחקר ממשלתיים, מכוני מחקר אקדמיים, ועוד. במסגרת הרכישה, יותקן בספינה ציוד חדש ומתקדם שישמש גם לצורך ביצוע מחקרים בשיתוף גופי מחקר בינלאומיים. התשלום של אותם גופים עבור השימוש בספינת המחקר, יכסה את עלויות השימוש השוטפות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו