על חודו של קול • לבני בלמה חוק המתיר הפעלת תח"צ בשבת

3 שרים תמכו, 3 התנגדו - אבל שרת המשפטים העדיפה ברגע של שיקול דעת נכון ויהודי, לא להכריע בנוגע להחלת תחבורה ציבורית בשבת משום שחשבה שהמהלך "גורף ואינו מידתי."

הצעת חוק שנועדה לאפשר תחבורה ציבורית בשבת נדחתה היום (א') בוועדת השרים לחקיקה, בין היתר בשל הימנעותה של שרת המשפטים ויו"ר הוועדה ציפי לבני. שלושה שרים התנגדו להצעה, שלושה תמכו בה ושני שרים נוספים לבד מלבני נמנעו מהצבעה.

שרי הבית היהודי והשרה לבנת התנגדו להצעה ושרי יש עתיד הצביעו בעדה. במהלך הישיבה טענה השרה לבני, שנמנעה, כי יש לאפשר תחבורה ציבורית בשבת, אם כי לא באופן גורף. "יש לעשות זאת באופן כזה שלא יפגע ביום המיוחד הזה, גם לחילונים", אמרה השרה. "הכוונה היא שצריך להגיע לסידורים הולמים של תחבורה בשבת באופן מידתי, כדי לאפשר להגיע למקומות בשבת". לבני ציינה כי לדעתה החוק גורף ולא מידתי.

"דווקא לבני, שמציגה עצמה כמקדמת פלורליזם, נאורות וקדמה, הייתה זו שבחרה לא להצביע בעד והובילה להפלת ההצעה", אמרו חברי הוועדה. "פעמים רבות, גם בישיבה הנוכחית, אישרנו הצעות והודענו שהמשך החקיקה תהיה בכפוף להסכמות", הוסיף גורם פוליטי, "לכן תמוהה מאוד החלטתה לא להצביע כלל".

ההצעה, ביוזמת ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ), נועדה "לשרת בסופי שבוע את האוכלוסייה שאין ברשותה רישיון או כלי רכב פרטי, כדי להתנייד במחירים סבירים באמצעות התחבורה הציבורית". הורוביץ ניסה להעביר את היוזמה כבר כמה פעמים בעבר, ונכשל גם כעת, למרות הרכב ועדה "נוח" לכאורה.

חבר הכנסת ממרצ ציין כי "זהו שירות חיוני בעל חשיבות חברתית וסביבתית גדולה, אפשרות תנועה לכל מי שאין לו מכונית או לא יכול לנהוג, וצמצום תאונות הדרכים. ההתלהבות בשטח מאוטובוס השבת של מרצ מוכיחה עד כמה השירות הזה נחוץ".

לדבריו, ביוזמת נציגי מרצ כבר התקבלו במועצות הערים של תל אביב, הרצליה, רעננה וכפר סבא, החלטות לקידום תחבורה ציבורית בסופי שבוע – אך משרד התחבורה מתנגד.

צילום: אילוסטרציה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו