הפרקליטות הצבאית נוקטת בהליכים נגד מאות המחבלים העצורים

החזית המשפטית של "שובו אחים" • במסגרת גל המעצרים הגדול של מבוקשים באיו"ש, קציני הפרקליטות מסייעים בהליך המשפטי לקראת כליאה של פעילי הטרור. מתחילת המבצע נעצרו 419 פלסטינים

כחלק ממבצע "שובו אחים", למעלה מ-400 מתיקי עצורים עברו תחת ידיהם של קציני פרקליטות יהודה ושומרון. במקביל למעצר מאות הפלסטינים, חלקם משוחררי עסקת שליט, וידאו הקצינים כי פעילי הטרור המסוכנים לביטחון המדינה ייכלאו כדין.

קציני הפרקליטות פעלו מול העצורים בשלושה הליכים שונים: ההליך השגרתי – עצורים שכנגדם קיים חומר ראייתי מספיק להעמדה לדין בפני בית משפט, שמספרם עלה משמעותית במהלך המבצע; ושני הליכים אחרים.

הליך אחד התבצע מול כ-165 עצורים, שגובשו נגדם המלצות הנוגעות למעצר מנהלי במהלך המבצע. המעצר המנהלי מבוצע מול אותם עצורים בכפוף למידע מודיעיני מבוסס, שמצביע על כך שהם מהווים סכנה לציבור ולביטחון המדינה. במקרים כאלו מגבשים בפרקליטות המלצות למפקדים הצבאיים להוצאת צו מעצר מנהלי. "לא ניתן לקבוע בקלות מעצר מנהלי של אדם, לכן הבדיקה צריכה להיות רצינית", הדגיש בשיחה לאתר צה"ל פרקליט איו"ש, סא"ל מוריס הירש. "במצבים בהם לא היה מספיק מידע המעיד על רמת מסוכנות נדרשת – המליצה הפרקליטות שלא לעצור את האדם במעצר מנהלי", הוסיף.

ההליך השני נגע לכ-50 מהעצורים, ששוחררו במסגרת עסקת שליט והובאו בפני הועדה לביטול הקלות בעונש. תהליך ההבאה בפני הוועדה של משוחררי העסקה כרוך בגיבוש התשתית העובדתית שבגינה נעצרו, ואיסוף המסמכים הנוגעים לגזר דינם המקורי. כחלק מהעבודה הקפדנית, גיבוש ההמלצות לגבי העצורים נעשתה תוך ימים ספורים.

עונש מאסר עולם צפוי להיגזר על כ-18 עצורים

תהליך החזרת משוחררי עסקת שליט לכלא דומה לחוק במערכת השיפוט האזרחית, המאפשר קיצור עונשו של אדם בתנאי שלא יפר את תנאי שחרורו. בבתי הדין באיו"ש בודקים האם משוחררי עסקת שליט ביצעו "עבירה נוספת" בניגוד לתנאי שחרורם – דבר אשר עשוי להשיבם לריצוי עונשם בכלא.

במסגרת התיקים שהובאו לבחינת קציני הפרקליטות, נמצא כי מלבד במקרה אחד – כל המעצרים היו מוצדקים ומגובים בחומר ראייתי. לדברי סא"ל הירש, מלבד העצור ששוחרר, ניתן להצביע על עשרות עבירות אחרות שביצעו החשודים וניתן להחזירם להמשך ריצוי מאסרם בגינן. מתוך עצורי משוחררי עסקת שליט, כ-18 עצורים צפויים לשוב ולרצות מאסר עולם במידה ויימצא כי ביצעו עבירה נוספת.

במהלך השנה שעברה נרשמה עלייה של כ-40 אחוזים בהיקף התיקים הקשורים לטרור בפרקליטות איו"ש. "עלייה זו נמשכת גם השנה", הבהיר סא"ל הירש. לדבריו, המשימה העומדת בפניהם היא לוודא כי כל מי שאמור להימצא בכלא, ייכלא. "לא כל אחד אמור להיות במאסר – יש מי שאין מספיק ראיות נגדם, או שהם לא הפרו את תנאי השחרור שלהם, ולכן המלצנו על שחרורם", אמר סא"ל הירש. "מי שאין זה המצב לגביו – עלינו לדאוג שלא ישוחרר", סיכם.

לאורך המבצע נעצרו, כאמור, 419 פלסטינים. 56 מהם משוחררי עסקת שליט שחזרו לעסוק בטרור, ומתוך 419 העצורים כ-66% הם פעילי חמאס. עוד בין העצורים היו גם 12 בכירי חמאס.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו