שבת סוערת בכל הגזרות: קצין וחייל נהרגו בהיתקלות בגבול הבוקר

הפעולה הקרקעית: רס"ן (במיל') אמוץ גרינברג, בן 45 מהוד השרון, וסמל אדר ברסנו, בן 20 מנהריה, נהרגו בתקרית חדירת מחבלים ליד קיבוץ עין השלושה. בתקרית נפצעו שני חיילים בינוני, ומחבל אחד נהרג, הרוג מפגיעה ישירה באיזור דימונה.

הפעולה הקרקעית במסגרת מבצע "צוק איתן" גבתה היום שני קורבנות נוספים בקרב כוחות צה"ל הפועלים ברצועה. הערב הותר לפרסם כי קצין וחייל צה"ל נהרגו הבוקר בהיתקלות עם חוליית מחבלים שחדרה מרצועת עזה לשטח ישראל דרך מנהרת טרור באזור קיבוץ עין השלושה. הקצין שנהרג הוא רב-סרן (במיל') אמוץ גרינברג, בן 45 מהוד השרון, ששימש בשירות המילואים כקצין מבצעים. החייל הוא רב-טוראי אדר ברסנו, בן 20 מנהריה, ששימש כנהג. ברסנו הועלה במותו לדרגת סמל.

המחבלים פתחו באש מקלעים ובירי טילים נגד טנקים לעבר כוח צה"ל שסייר הבוקר באזור, וכתוצאה מכך נהרגו השניים. כוח צה"ל השיב באש והדף את המחבלים בחזרה לשטח רצועת עזה. במהלך חילופי האש חוסל אחד המחבלים. כוחות צה"ל פתחו בסריקות באזור מחשש להימצאות מחבלים בשטח, אולם הם לא איתרו דבר.

שלושה חיילי צה"ל נפצעו באירוע, שניים בינוני ואחד באורח קל. הם פונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים סורוקה בבאר שבע. אחד הפצועים בינוני סובל מפציעת ראש ומרסיסים בצוואר והועבר לטיפול נמרץ. פצוע אחר סובל מפציעה בגפיים והוא יאושפז במחלקה הכירורגית.

אחרי התקרית הודיעה הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, כי קבוצת חמושים הצליחה לחדור לשטח ישראל במרכז הרצועה. בדיווח של חמאס נאמר כי במהלך חילופי האש עם כוח צה"ל נרשמו נפגעים "בשורות האויב". בכיר בהנהגת חמאס, עזת א-רישק, כתב: "גיבורי ההתנגדות מעורבים במערכה עזה עם האויב בצירים רבים. אנו בטוחים כי מה שלא השיגו נתניהו וצבאו באוויר ובים, הם לא ישיגו גם ביבשה".

תחקיר אירוע חדירת המחבלים הבוקר, בו נהרגו הקצין אמוץ גרינברג והחייל אדר ברסנו, מגלה כי הכוחות לא הבחינו בחמושים במשך זמן רב. מהתחקיר שביצעו קציני החטיבה הדרומית באוגדת עזה בפיקודו של אל"מ עמוס הכהן עולה כי בזמן זה הסתערו המחבלים על מוצב ריק שלא היה מאויש, בעקבות החלטה של מפקד אוגדת עזה תא"ל מיקי אדלשטיין. עקבות המחבלים בשטח מגלים כי הם הסתובבו ביער בארי וחיפשו אחר חיילים. לאחר כשעה בשטח הם זיהו ג'יפ ממוגן של חטיבה 188, שהיה מלווה בג'יפ 'מיצובישי' שאינו ממוגן. החוליה תקפה את כלי הרכב באמצעות טילי נ"ט וכתוצאה נהרג קצין בג'יפ הלא ממוגן.

מפקד הגדוד שאחראי על הגזרה דרש ממפקד פלוגה בגזרה סמוכה להגיע לסייע בהתקפה על המחבלים. האחרון התנגד תחילה לעזוב את גזרתו, בשל בהנחיית מפקד בכיר אחר, אך לאחר צעקות בקשר הוא הסתער עם שני טנקים על המחבלים ופתח לעברם באש. החמושים החלו להימלט בחזרה אל עבר השטח הפלסטיני. מחבל נהרג סמוך לכלי הרכב ומחבלים נוספים הותקפו על ידי כלי טיס של חיל האוויר לאחר מעקב מודיעיני.

בעקבות האירוע עלה מספר החיילים ההרוגים במבצע "צוק איתן" לשלושה. בלילה שבין חמישי לשישי, זמן קצר אחרי תחילתה של הפעולה הקרקעית, נהרג סמל איתן ברק, לוחם חטיבת הנח"ל בן 20 מהרצליה, בבית חאנון. נבדקת אפשרות שהוא נהרג מאש כוחותינו. הוא יובא למנוחות מחר ב-17:00 בבית העלמין הצבאי בעירו. במותו הועלה ברק לדרגת סמל-ראשון.

אחר הצהריים נפצע באורח קשה קצין נח"ל מירי צלפים בצפון הרצועה. הוא פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים סורוקה בבאר שבע.

אחר הצהריים, כמה שעות אחרי התקרית הקטלנית ליד עין השלושה, התעורר שוב חשש לחדירת מחבלים נוספת, הפעם באזור כיסופים. בתקרית זו, כוח של מחבלים הסתער על דחפור של צה"ל תוך שהוא משגר טיל נגד טנקים. בנוסף לכך, אחד המחבלים הפעיל חגורת נפץ שנשא על גופו. כוח צה"ל שהיה במקום זיהה את החוליה, פתח לעברה באש והרג שני מחבלים. לא היו נפגעים בקרב חיילי צה"ל. נבדקת האפשרות שחוליית המחבלים יצאה מתוך מנהרה.

מתחילת המבצע היו כמה ניסיונות חדירה של מחבלים לשטח ישראל במטרה לבצע פיגועי חבלה. ביום חמישי לפנות בוקר זיהו כוחות צה"ל מחבלים יוצאים מפתח של מנהרה באזור שבין כרם שלום לקיבוץ סופה ממזרח לרצועת עזה. כוחות צבא גדולים, ובכלל זה יחידות עילית של צה"ל, הוקפצו לשטח לאחר שדווח להם כי לפחות 13 מחבלים יצאו מהמנהרה. הכוחות פתחו לעבר המחבלים באש מהאוויר ומהקרקע. לאחר שנפגעו חמישה מחבלים וכמה מהם נהרגו, חזרו יתר המחבלים לתוך המנהרה. אחר כך ירו כוחות ארטילריה ושריון לעבר האזור שממנו יצאו המחבלים. לא היו נפגעים בקרב כוחות צה"ל.

גם בקרב האזרחים היו היום קורבנות. בצהריים נהרג אלוג' עודה, בן 30, בהתפוצצות רקטה ביישוב לא מוכר בפזורה הבדואית ליד דימונה. הוא הובא למנוחות אחר הצהריים. ארבעה בני משפחתו נפצעו באותה תקרית מפגיעת רסיסים, בהם בתו של ההרוג, תינוקת בת ארבעה חודשים שנפצעה באורח קשה. היא סובלת מחבלת ראש ומאושפזת ביחידה לטיפול נמרץ ילדים בבית החולים סורוקה בבאר שבע.

בנו בן הארבע של ההרוג נפצע באורח קל והוא סובל מפגיעות רסיסים בחלקים שונים בגוף. אשתו וגיסתו, שנות ה-30 לחייהן, נפצעו באורח קל עד בינוני. אחת מהנשים נפצעה מרסיסים בראשה. הפצועים פונו באופן עצמאי למרכז הרפואי בדימונה על ידי קרובי משפחה ומשם הועברו לבית החולים סורוקה.

האירוע החזיר לדיון את סוגיית המיגון ליישובי הפזורה הבדואית. ביום שני נפצעו שתי ילדות – בנות 11 ו-13 – מפגיעת רקטה ביישוב באזור באר שבע. אחת מהן נפצעה קשה בבטנה והשנייה נפגעה ברגלה. יאסר אל-בית, קרוב משפחה של ההרוג, אמר: "הבתים שלהם זה מה שנקרא שטח פתוח, אז כיפת ברזל לא מיירטת את הרקטות. אין גם שום אזעקה. כששומעים שזה נפל בשטח פתוח, לפעמים זה גם נפל 50 מטר מבית אצלנו. והפעם זה נפל על בית של אנשים. פגע בכולם, אמא וילדים. אין לנו שום מיגון. כשמדווחים על נפילה בשטח פתוח – זה לא. זה בית של מישהו"

מהבוקר נורו לשטח ישראל מעל 100 רקטות לאיזורינו, הערב נמשך ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר ישראל. דקות לפני השעה 19:00 בערב נשמעה אזעקה באזורים נרחבים בדרום ובשפלה. מערכת "כיפת ברזל" יירטה רקטה בשמי רחובות. שריפה פרצה כתוצאה מנפילת רסיס. כשעה קודם לכן יירטה סוללת "כיפת ברזל" רקטה בשמי אשקלון. רסיס שפגע בקו מתח גרם לניתוק החשמל באזור. זמן קצר אחר כך נשמעה אזעקה גם בבאר שבע, ולאחריה יורטו שלוש רקטות והתפוצצו חמש אחרות בשטחים פתוחים. הערב נשמעו אזעקות גם במועצות האזוריות מרחבים, חוף אשקלון ובני שמעון.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו