מפקד מערך בריאות הנפש בפקע"ר: "החוסן הנפשי במבצע- מעורר התפעלות"

מפקד מערך בריאות הנפש של פיקוד העורף, אל"ם (במיל') זהר רובנשטיין התייחס להיבט הנפשי של מבצע "צוק איתן" עבור אזרחי המדינה ואמר כי "המערכה הזו שונה מאוד מקודמותיה ברמת החוסן הנפשי, לדעתי זה מעורר התפעלות" • מוקד 118 של משרד הרווחה פועל במתכונת מוגברת מתחילת ימי המבצע

מפקד מערך בריאות הנפש של פיקוד העורף (כן, אל תתפלאו אבל ישנו מערך שלם המפקח על נושא זה), אל"ם (במיל') זהר רובנשטיין התייחס להיבט הנפשי של מבצע "צוק איתן" עבור אזרחי המדינה ואמר כי "המערכה הזו שונה מאוד מקודמותיה ברמת החוסן הנפשי בקרב הציבור כמו גם בקרב חיילי צה"ל. לדעתי זה מעורר התפעלות".

לטענתו, ישנם מספר גורמים לכך. "העובדה שיש מענה לטילים, בצורת מערכת כיפת ברזל, נותנת תחושת ביטחון אדירה לדבר שבזמן אחר משרה אווירת איום בסגנון רולטה רוסית", טען. כמו כן, שיתוף הפעולה של הציבור להנחיות פיקוד העורף תורמת גם היא לתחושה זו. "התחושה שיש לנו מה לעשות בכדי להשפיע על המצב ושאנחנו עושים זאת מחסנת את הנפש", הסביר אל"ם (במיל') רובנשטיין. "אנחנו רואים באופן נרחב ביותר שאנשים מבצעים את ההנחיות, וכתוצאה מכך גם ניצלים. זה מעלה את החוסן בציבור".

יחסית למבצעים קודמים מספר הפניות למערך בריאות הנפש פחת. סיבה נוספת לדבר זה היא ההבנה בציבור של הצורך במבצע. "פעמים רבות ישנה הרגשה שאנו פועלים במערכה שנכפתה עלינו, אך התחושה בקרב חיילים ובעם שזו מערכה צודקת ולה סיבות רבות – ובראשן להגן על המדינה. תחושה זו אינה רק נחלתנו, אלא גם בקרב אומות העולם. מדובר בדבר חסר תקדים", הדגיש. "כל אלה ביחד מעלים את המורל. אם היה לנו מדד חוסן מדויק, להערכתי במבצע זה הוא בין הגבוהים שידענו".

4,535 פניות למוקד 118 של משרד הרווחה

מאז תחילת מבצע "צוק איתן" הגיעו 4,535 פניות למוקד 118 של משרד הרווחה, מתוכן 797 פניות בנושא חירום.

סוגי הפניות שהתקבלו במוקד בימי הלחימה שבין 8.7.14 ל- 20.7.14 עוסקים בנושאים אלה:
– נכים וזקנים ללא מרחב מוגן המבקשים מיגוניות.
– קושי של נכים וזקנים להגיע למרחב מוגן בעת חירום .
– כבדי שמיעה הזקוקים לזימוניות או שהזימוניות שברשותן לא עובדות.
– נפגעי חרדה ומצוקה נפשית.
– בעיות של יחסי עבודה בהקשר של מצב החירום.
– בקשות לסיוע במזון או בתקציב לרכישת מזון.
– בקשות לכסף לתרופות או סיוע בהעברת תרופות ע"י מתנדבים.
– סיוע כלכלי באופן כללי.
– בקשה למתנדב לעזרה בבית.

השיחה למוקד 118 הינה שיחת חינם, המוקד מאויש 24 שעות ביממה, משך כל ימות השבוע ונותן שירות בשפות השונות- עברית, רוסית, אנגלית וערבית. המוקד מקבל הנחיות ממטה החירום של משרד הרווחה וזאת בהתאם ובכפוף להנחיות פיקוד העורף.

כל פנייה המגיעה למוקד החירום 118 מקבלת מענה. הפניות מועברות להמשך טיפול מול חדרי המצב של משרד הרווחה ושל מחוזות המשרד וכן חדר מצב עירוני ו/או מרכז דחק (מרכז המטפל בנושא של חרדות וטראומות).

כאשר מדובר בפניות הנוגעות לטיפול באוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, הנושא מועבר להמשך טיפול בחדר מצב הרלוונטי של משרד הרווחה (אגף שיקום, אגף מוגבלות שכלית- התפתחותית, אגף לשירותים אישיים וחברתיים ועוד).

המערכת מעודכנת בכל נותני השירותים הקשורים למבצע ובכלל זה: פיקוד העורף, חדרי מצב של משרדי הממשלה, של הרשויות המקומיות, וכיו"ב.

שר הרווחה מאיר כהן:" המוקד עובד במערך מתוגבר והכל למען האוכלוסייה אשר נמצאת במוקד הלחימה ושהיא החזית החשובה".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו