השר גדעון סער: "אני פורש בשיא"

בטקס פרידה וקבלת "אזרח כבוד" מראש העיר מודיעין עילית ר' יעקב גוטרמן, אמר סער: "בראיה קדימה של מדינת ישראל כמדינה יהודית לדורות הבאים, ההחלטה בנושא השבת בתל אביב זו אחת ההחלטות הכי חשובות שיכולות להיות, ולכן אני לא יכול להיות עצוב על פרישתי" • "אני שומר שבת מאז שנולד בני דוד, זה נדר שנדרתי במעמד של הברית" גילה השר

שר הפנים הפורש, גדעון סער, חתם את תפקידו כשר הפנים בטקס פרידה מרגש בעיר מודיעין עילית, בקבלת אות "אזרח כבוד" מראש העיר הרב יעקב גוטרמן, ובו התייחס לראשונה למניע פרישתו.
את השר קידם ראש העיר הרב יעקב גוטרמן, "אני מקדם את שר הפנים בהווה, ובתקווה לעתיד חשוב יותר משר הפנים". עוד סיפר כי ביושבו בדירקטוריון מפעל הפיס, בו הוא חבר, ביכו כולם את לכתו של סער, מכל קצות הקשת הפוליטית. על כך התייחס סער בנאומו: "אמרת שאתה עצוב שאני מסיים את תפקידיי, בממשלה ובכנסת, אבל אני ממש לא עצוב ואני רוצה להסביר.

"אמרתי לראש העיר כשישבנו קודם, הרי אנו יודעים שבחיים הכל זמני, החיים עצמם יש להם זמן, התפקידים זמניים, אין אדם שנולד שר, בדרך כלל אין אדם שגם נפטר שר, אלה תפקידים שאתה מקבל אותם לפרק זמן מסוים, זה לא לתמיד, זה פיקדון ושליחות שצריך לעשות בצורה הטובה ביותר.

"הבחירה של השלוח מתי ואיך הוא מסיים את השליחות, בשיא, או בשפל, זאת ההחלטה של הנבחר. האם אתה מסיים זאת אהוד על הציבור, מקובל על הציבור, בשיא הכח, או שהציבור שולח אותך הביתה. על-פי רוב, משום מה רוב נבחרי הציבור מעדיפים את הדרך השנייה. זו חידה גדולה, אבל הרבה יותר הגיוני בעיני הדרך הראשונה. אני מרגיש ברוך ד' שאני עושה זאת ברגע הנכון".

בהמשך נאומו התייחס לנושא השבת בכלל ולהחלטתו למניעת פתיחת הסופרמרקטים בתל אביב: "זה בעיני דבר גדול, אעפ"י שלא הותקפתי על החלטה כלשהי שקיבלתי כאיש ציבור כמו שהותקפתי על ההחלטה הזו, בצורה חריפה ביותר, והאמת היא שידעתי שאלו יהיה ההתקפות.

"נולדתי בת"א, גדלתי בת"א וגם היום אני מתגורר בת"א, צפיתי בדיוק מה יקרה. אולי לא בדיוק מוחלט את העוצמה שאנשים קוראים לך ברחוב 'תעבור לבני ברק', הם לא יודעים שיש מודיעין עילית… אבל אני מאוד שמח שהייתה לי הזכות לקבל את ההחלטות האלו. ואני גם מציע לכולם לקרוא את הנימוקים להחלטות, הדרך שבה הגעתי לתוצאה.

"מה שראיתי, מה יקרה בעוד עשרים – שלושים שנה, איך ייראה הרחוב המרכזי בעיבורה של עיר ביום שבת. יש כאן שני כוחות מאוד גדולים: הכח של אלה שרוצים לעשות כסף, נגיד בעלי הסופרמרקטים, כח מאוד חזק, הכח של הצרכן, הוא גם כח מאוד חזק. ואם אתה לא אומר יש לי אמת מידה וגבול, הכוחות הללו יסחפו לכיוון שתוך עשרים – שלושים שנה הרחוב ביום שבת ייראה כמו ביום חול, ואני בדעה שגם הציבור שאיננו דתי וגם הציבור החילוני לא מעוניין בתוצאה הזו. שאלה אחרת אם יודעים לעשות את הקישור בין החלטה זו הנוגעת כביכול לגבי הסופרמרקטים בלבד לבין התוצאה שתיווצר בהתפתחות הזמן במהירות מאוד מאוד גדולה.

"אני לא יהודי שומר תרי"ג מצוות, נכון אני שומר שבת מאז שנולד דוד, זה נדר שנדרתי במעמד של הברית, כל הסביבה שלי היא לא סביבה ששומרת שבת, המשפחה שלי, החברים שלי, אף על פי כן אני חושב שבכל הקריטריונים קיבלתי את ההחלטה הנכונה. ההחלטה הנכונה היא לא לציבור החרדי, השבת שלכם תהיה אותה שבת ככה וככה, מי שצריך לשאול איך אנו רוצים את השבת שלנו דווקא ציבור שאינו דתי.
"הפרהסיא של השבת במדינה יהודית, ברחובות העיר, האם נראית כמו שבת או כמו יום חול. זה ודאי דבר שהוא חשוב מבחינה יהודית, לכל יהודי בלי קשר לאורח חייו. כך לפחות לפי דעתי צריך להיות. לכן אני קיבלתי החלטות שהיו ודאי לא פופולאריות, אבל אני בטוח במאה אחוז שאלו היו ההחלטות הנכונות, וכשאתה בטוח שאתה מקבל את ההחלטה הנכונה, יש לך תחושה טובה ללא קשר להתקפות שאתה יכול לספוג כאיש ציבור. ואגב, איש ציבור שלא סופג התקפות סימן שהוא לא קיבל שום החלטה משמעותית. משהו שכולם מסכימים לו כנראה זה משהו שהוא לא משמעותי. הדברים שאתה מותקף עליהם זה דברים שיש להם משמעות.

"ולכן אני אומר לראש העיר הרב גוטרמן, בראיה אחורה של עם ישראל, בראיה קדימה של מדינת ישראל כמדינה יהודית לדורות הבאים, זו אחת ההחלטות הכי חשובות שיכולות להיות, ולכן אני לא יכול להיות עצוב".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו