דו"ח נוסף של המבקר בדרך, הפעם על כישלונות נתניהו במשבר הדיור

הדו"ח צפוי למתוח ביקורת חריפה על ההתנהלות הכושלת של רשויות השלטון בתחום עליית מחירי הדיור • בשש שנות שלטונו של נתניהו עלו המחירים בשיעור ממוצע של 65% • הדו"ח יצביע גם על כישלונותיה של ממשלת אולמרט

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, יפרסם בעוד כשבועיים דו"ח מקיף על התנהלות שתי ממשלות נתניהו האחרונות בתחום מצוקת הדיור.

בשבוע הבא ייקבע המועד המדויק לפרסום הדו"ח, בו נבדק תפקודן של רשויות השלטון בשנים 2006-2014 בנושא הדיור. הדו"ח כולל את משרד ראש הממשלה, מנהל התכנון, מנהל מקרקעי ישראל, משרד הבינוי, השלטון המקומי ואגף התקציבים באוצר.

קרא עוד:

[postim]

במשרד מבקר המדינה תכננו מלכתחילה לפרסם את הדו"ח ב-3 במרץ, אולם עקב נאומו של נתניהו בקונגרס באותו היום חוששים במשרד שהדו"ח לא יקבל הד ציבורי מספיק, ועל כן יתכן שפרסומו יידחה במספר ימים.

טיוטות הדו"ח כבר נמסרו לגופים המבוקרים, ובימים הקרובים תושלם העבודה על הדו"ח לקראת פרסומו.

כישלון עקבי ומתמשך בתכנון, שיווק ופרסום הנתונים

הדו"ח צפוי למתוח בקורת על ממשלת אולמרט, אשר החליטה למנוע שיווקי קרקעות במרכז הארץ כדי לקדם תכניות מגורים
בפריפריה, מהלך אשר גרם לזינוק חסר תקדים באזורי הביקוש במרכז. ממשלות נתניהו יואשמו ככל הנראה באי הגדלת היצע הקרקעות ובהיעדרה של תכנית מקיפה לפתרון המשבר. גם לאחר שאושרה תכנית כזאת, בקיץ 2011 לאחר המחאה, היא לא יושמה בפועל ולא הביאה לירידת המחירים.

הממשלה נכשלה ביישום תכנית המתאר הארצית (תמ"א 35) בכך שמצד אחד לא יצרה תשתיות ראויות לבניה מסיבית בפריפריה ומהצד השני לא שיווקה די קרקעות למגורים במרכז הארץ. גם הערכת הביקושים היתה שגויה באופן עקבי, ורק בשנתיים האחרונות החל אגף התכנון להדביק את הקצב.

ביקורת בדו"ח גם על תכנית מע"מ אפס

הדו"ח אף ימתח ביקורת על כשלים באספקת הנתונים הממשלתיים על תחום הדיור, ועל איכותם הירודה של הנתונים הקיימים.

גם לתכניות הדיור של שר האוצר לשעבר לפיד ושל שר הבינו אורי אריאל, צפויה התייחסות בדו"ח. התכניות הגרנדיוזיות של מע"מ אפס ומחיר מטרה לא הבשילו לכדי מעשה, וגרמו נזק גדול לשוק הדיור בעצם פרסומן קודם זמנן.

בשתי הקדנציות האחרונות של נתניהו כראש הממשלה, עלו מחירי הדיור ב-65%, מתוכם כ-53% בקדנציה הקודמת, וכ-8% בקדנציה הנוכחית.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו