ממשלת צללים? המחנה הציוני פרסם נייר עמדה רשמי בנושא איראן

"אנחנו מחויבים למאבק כולל, מקיף ונחוש למנוע מאיראן נשק גרעיני וממשיכים להעניק גיבוי מלא למאבק הזה", מבהירים במפלגת השמאל • המסמך נמנע מהבעת דעה על טיבו של הסכם המסגרת, אולם מציג רשימת דרישות נוקשות להסכם הכולל העתיד להיחתם עד סוף יוני

האם בכוונתו של יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג להקים 'ממשלת צללים', כנהוג בבריטניה למשל, אשר תציע אלטרנטיבה לכל עמדה או מהלך של ממשלת הימין? לפי גורמים במפלגה, התשובה היא חיובית.

במהלך תקדימי ובניסיון להלך בין הטיפות של תמיכה בעמדה הישראלית הרשמית מצד אחד וניסיון לשפר את הקשר עם הממשל האמריקני מאידך, מציגים היום ראשי המחנה הציוני, יצחק הרצוג וציפי לבני את עמדתה המפורטת של מפלגת השמאל בעניין הסכם הגרעין עם איראן.

נייר העמדה גובש בהובלת היו"ר יצחק הרצוג ובשיתוף מס' 2 במפלגה, ציפי לבני. לדברי מקורבי יו"ר המפלגה, הרצוג קיים התייעצויות עם גורמים בכירים בזירה הבינלאומית, מארה"ב ומאירופה, שמקצתם היו שותפים בפועל למו"מ עם איראן ואחרים עקבו אחריו מקרוב.

קרא עוד:

[postim]

שיחותיו המקיפות של הרצוג בנושא כללו גורמים בכירים במערכת המדינית והצבאית בישראל. בהתייעצויות לקחו חלק גם 'צוות הביטחון' של המחנה הציוני, בראשו עומד אלוף במיל' עמוס ידלין, וחברים בו גם אלוף במיל' ח"כ אייל בן-ראובן, אל"מ במיל' ח"כ עומר בר-לב ואחרים.

לדברי בכירים במפלגה, בכוונתו של הרצוג להציג לציבור הישראלי משנה סדורה בכל סוגיה משמעותית העומדת על הפרק, ממדיניות וביטחון ועד כלכלה וחברה. פרסום נייר עמדה זה הוא צעד ראשון במאבק האופוזיציוני שמתכוונת המפלגה לנהל נגד ממשלת הימין העתידה לקום בקרוב.

"לצורך עצירת הגרעין האיראני אין קואליציה ואופוזיציה בישראל"

המסמך המקיף והראשון מסוגו, מתעלם ממתן ציונים על מידת התועלת והתבונה שבהסכם, ואינו מצטרף לאמירות היוצאות מירושלים לפיהן העסקה עם איראן גרועה ומסכנת את שלום העולם, אלא מתמקד בעיקר במבט קדימה ומציע פתרונות ודרישות לגבי ההסכם הסופי בין איראן לשש המעצמות, אשר עתיד להיחתם בתוך כחודשיים וחצי.

"אנחנו מחויבים למאבק כולל, מקיף ונחוש למנוע מאיראן נשק גרעיני וממשיכים להעניק גיבוי מלא למאבק הזה", כותבים ראשי המחנה הציוני. "בימים האחרונים חזרנו והבהרנו זאת למנהיגים ומעצבי מדיניות בקרב המעצמות ובמיוחד בצמרת הממשל האמריקאי. כפי שהדגשנו במהלך מערכת הבחירות לצורך מטרה זו אין קואליציה ואופוזיציה בישראל", מדגישים מחברי המסמך.

מבחינה טקטית, מבהירים במחנה הציוני, הסכם הגרעין מרחיק את איראן מהשגת פצצה גרעינית, אולם כדי שהוא יהיה תועלתי, יש להכניס בו דרישות נוספות. המרכזית שבהן היא הבהרה כי "האיסור שחל על איראן לייצר נשק גרעיני או להתקרב לסף הקריטי להשגתו הוא מוחלט. איסור זה יהיה תקף גם לאחר תקופת עשר השנים, 15 שנים או 25 שנים הנקובות בפרמטרים להסכם. על המעצמות להבהיר כי אם איראן תפרוץ לפצצה כל האופציות כולל סנקציות חדשות ואופציה צבאית ימשיכו להיות על השולחן כל העת".

הרצוג דורש: מתן לגיטימציה אמריקנית לכל פעולה צבאית עתידית של ישראל

תנאי סף נוספים להסכם הסופי הם: מנגנון פיקוח הדוק במיוחד אשר יתאם את קצב הסרת הסנקציות למילוי תנאי ההסכם על ידי איראן; הבהרה פומבית והחלטה של מועצת הביטחון כי במקרה של הפרת ההסכם יושבו הסנקציות מידית ואף האופציה הצבאית תילקח בחשבון; הגדרת תג מחיר לכל הפרה של פרט מפרטי ההסכם, כדי למנוע טקטיקה של 'כרסום זוחל' מצד איראן; הפחתת מלאי האורניום המועשר שבידי איראן ל-300 ק"ג, ועמידה על המשמר לגבי אי קיצור 'זמן הפריצה' של איראן לפצצה; השבתה מוחלטת של הסרכזות החדשות, גם לצרכי מחקר, ומניעת פיתוח סרכזות מתקדמות יותר במשך 15 שנה; פיקוח הדוק של סבא"א וגישה מלאה של הסוכנות לכל המסמכים, האנשים והארגונים הקשורים לתכנית הגרעין הצבאית.

המסמך מדבר גם על הידוק הקשר האסטרטגי עם ארצות הברית, הכולל חיזוק כוחו של צה"ל וכושר ההרתעה של ישראל, ואף מתן לגיטימציה מראש לכל פעולה עתידית שתיאלץ ישראל לנקוט לשם הגנה על ביטחונה כתוצאה מההסכם. כל זה בלא לגרוע מהמלחמה המשותפת נגד הטרור האיראני במזרח התיכון.

בביקורת מרומזת על מדיניות ממשלת נתניהו כותבים מחברי המסמך כי "יש לשנות את האסטרטגיה האזורית הישראלית ולפעול לחיזוק והידוק שיתוף הפעולה של ישראל עם מדינות האזור המתונות, כחזית הפועלת בשיתוף פעולה מול איראן וגורמים קיצוניים אחרים באזור". ראשי המחנה הציוני קוראים להנהגה המדינית שלא לפעול "כמדינה מבודדת ומסוגרת מכל סביבתה".

(צילום: פלאש 90)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו