בתוך ימים ספורים: הסכמים קואליציוניים עם כולנו, ש"ס ויהדות התורה

בליכוד ובכולנו אומרים כי נתניהו וכחלון סיכמו ביניהם באופן מלא את כל הנושאים העקרוניים, ועתה נותר רק לפתור את סוגיית מנהל התכנון מול ש"ס • ארדן מזהיר: אם בנט וליברמן לא יתפשרו על תיקים בינוניים, ניאלץ להציע "הצעה נדיבה" להרצוג

לאחר דשדוש ארוך במשא והמתן הקואליציוני להקמת הממשלה ה-34, מסתמנת פריצת דרך במגעים בין הליכוד לבין "השותפות הטבעיות" שלו.

הפרטים עם המפלגות החרדיות סוכמו עוד לפני חג הפסח, אולם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יכול היה לסגור איתן הסכם בשל דרישותיו של יו"ר כולנו משה כחלון להבהרות לגבי ההבטחות התקציביות שניתנו לחרדים ומחלוקות על תיקים ותחומי אחריות.

ההתקדמות המשמעותית בימים האחרונים היא עם מפלגת כולנו. בפגישתם הממושכת שלשום של נתניהו וכחלון סוכמו כל הנושאים המהותיים לשביעות רצונם של שני הצדדים, ומאז המשיכו נציגיהם לסגור את הקצוות האחרונים.

קרא עוד:

[postim]

בפגישה ביניהם ליבנו כחלון ונתניהו סוגיה אחר סוגיה – החל מהמדיניות הכלכלית, דרך תיאום בנושא המדיני-ביטחוני ונושאי חקיקה שונים וכלה בסיכום על תקציב דו-שנתי עד 2017 לפחות.

גם נושא ראשות ועדת הכספים נפתר, לאחר שהובהר לכחלון כי התפקיד מובטח ליהדות התורה ואין סיכוי שכולנו תקבל אותו. המוקש האחרון שנשאר הוא המחלוקת בין כחלון ליו"ר ש"ס אריה דרעי על מנהל התכנון במשרד הפנים, כאשר כל צד מתבצר בעמדתו, אולם בליכוד משוכנעים כי הסוגיה פתירה ובתוך מספר ימים יהיה ניתן למצוא הסדר שיהיה מקובל על השניים.

ההצעה העדכנית של הליכוד מדברת על כך שדרעי לא ימונה לשר הפנים, כפי שדרש מלכתחילה, אלא יופקד על משרד הכלכלה, אשר אליו יצורפו המשרד לפיתוח הנגב והגליל וסמכויות נוספות.

ממשלת אחדות: ההיתכנות קיימת; הקשיים בדרך גדולים מאוד

לאחר ההסכמים הצפויים עם שלוש המפלגות האמורות, נתניהו יעבור לשלב השני במו"מ ויבחן את צעדיו הבאים באופן מעמיק. תיאורטית עומדות בפניו שתי אפשרויות: צירופן של הבית היהודי וישראל ביתנו והקמת ממשלת ימין של 67 מושבים בכנסת, או לחילופין הותרת שתי מפלגות הימין באופוזיציה והקמת ממשלת אחדות רחבה של 77 ח"כים עם המחנה הציוני.

שר הפנים גלעד ארדן, מבכירי הליכוד וממקורבי ראש הממשלה, הזהיר הבוקר פומבית את נפתלי בנט ואביגדור ליברמן כי גישתם הנוקשה ודרישותיהם המופרזות במו"מ עלולות לדחוף את נתניהו לזרועותיו של הרצוג. "אנחנו אומרים כל הזמן שככל שחולפים הימים ומפלגות המחנה הלאומי אינן מתפשרות – לא תישאר ברירה לראש הממשלה והוא יצטרך בסוף להציע הצעה נדיבה למחנה הציוני, למרות שזאת לא האופציה המועדפת עלינו", אמר ארדן.

ח"כ איילת שקד הגיבה לדברים ואמרה כי "אם נתניהו ילך לממשלת אחדות, זו תהיה ההונאה הגדולה ביותר בפוליטיקה הישראלית". בבית היהודי זועמים על האשמות הליכוד וטוענים כי הליכוד לא דיבר איתם על תיקים כלל, ולמעשה נתניהו לא דיבר עם בנט כבר 3 שבועות, בעוד שעם כחלון, דרעי, ליצמן וגפני הוא משוחח שעות ארוכות על בסיס יום-יומי.

אתמול חשף הערוץ הראשון כי נתניהו נפגש עם יו"ר המחנה הציוני צחק הרצוג לפגישה חשאית, כדי לבחון מולו את ההיתכנות לממשלת אחדות. על אף ההכחשה הזועמת של המחנה הציוני והבהרת הליכוד כי "הדברים אינם נכונים", מתעקשת חושפת הפגישה, העיתונאית איילה חסון, כי הדיווח אמין לגמרי וכי נתניהו בודק ברצינות את האפשרות, אותה דחה מכל וכל לפני הבחירות.

יש לציין, כי הרצוג מסרב באופן עקבי מתחילת מערכת הבחירות לשלול ממשלת אחדות, אולם הוא יתקשה מאוד להעביר את המהלך בתוך סיעתו. כדי שזה אכן יקרה, נתניהו יידרש לוויתורים כבדים מול מפלגת השמאל, כולל רוטציה בראשות הממשלה, והצדדים יצטרכו למצוא פתרון יצירתי באשר למקומה של מס' 2 במחנה הציוני, ציפי לבני, המהווה 'סדין אדום' בעיני נתניהו.

(צילום: אלכס קולומויסקי – פלאש 90)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו