דרמה במערכת הפוליטית: ליברמן הודיע כי מפלגתו תישאר באופוזיציה

המשמעות: הקמת ממשלת ימין-חרדים צרה אשר תישען על קואליציה של 61 חברי כנסת ותתקשה מאוד לתפקד • "בימים האחרונים התלבטנו לא מעט איך להמשיך הלאה, והדילמה הייתה בסופו של דבר עקרונות ולא כיסאות. הגענו למסקנה שזה לא נכון להצטרף לקואליציה הנוכחית"

יומיים בלבד לפני פקיעת תוקף המנדט של ראש הממשלה בנימין נתניהו להקמת ממשלתו הרביעית, מטיל יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן פצצה פוליטית, ומודיע כי מפלגתו לא תצטרף לממשלה אלא תישאר באופוזיציה.

משמעות הצעד היא – בוודאות כמעט גמורה – הקמת ממשלת ימין-חרדים צרה הנשענת על קואליציה של 61 חברי כנסת. ממשלת אחדות אינה באה כרגע בחשבון, במיוחד לאור הצהרתו התקיפה של יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג לפני שעה קלה, כי המהלך הוא חסר סיכוי והוא ינהיג את האופוזיציה.

קרא עוד:
[postim]

ליברמן אמר כי "זה לא סוד שבימים האחרונים התלבטנו לא מעט איך להמשיך הלאה, והדילמה הייתה בסופו של דבר עקרונות ולא כיסאות. בחרנו בעקרונות והגענו למסקנה ברורה וחד משמעית שזה לא נכון להצטרף לקואליציה הנוכחית".

ליברמן פרס שורה של נימוקים להחלטתו הדרמטית, כשהעיקריים שבהם הם ענייני לאום ומחלוקות על רקע ימני. "בשולי הכנסת ה-19, הנושא המרכזי כאן בבית הזה נסוב סביב חוק הלאום ומי שזוכר חוק הלאום היו לו כמה גרסאות, זה היה נושא מרכזי שכמעט קרע את הקואליציה מבפנים. פתאום בכנסת ה-20 הנושא הזה לגמרי לא חשוב, זה ממש לא מופיע", התלונן ליברמן.

"אני יכול להזכיר עוד כמה דוגמאות, למשל עניין פסקת ההתגברות, אז פתאום מישהו שם וטו על זה", אמר. "מדובר בקואליציה שלא משקפת את העמדות של המחנה הלאומי, ובהחלט לא לרוחנו בלשון המעטה. לכן החלטתי היא להתפטר מתפקידי כשר החוץ – בתום הישיבה אגיש את ההתפטרות לראש הממשלה, ולהודיע כי אנחנו לא מצטרפים לקואליציה".

יו"ר ישראל ביתנו טען גם כי בכוונתו של נתניהו לצרף לממשלה בהמשך את מפלגת המחנה הציוני. "דבר נוסף שמעיד על הכוונות יותר מכל דבר אחר: מי שראה את סעיף 5 בהסכם עם יהדות התורה ומפלגת כולנו, לא יכול שלא להידלק לו נורה אדומה. כתוב במפורש שמרכיבי קואליציה מתחייבים שבמידה ויהיו יותר מ-70 מנדטים יהיה שינוי בחלוקת סמכויות ותפקידים. כלומר, הכוונה היא ברורה: להחליף בשלב מסוים את הבית היהודי וישראל ביתנו במפלגת העבודה. אחרת אין שום הגיון באותו סעיף, כפי שנחתם בין הליכוד לשתי המפלגות".

בהמשך הבהיר כי ההסכם עם הקואליציוני עם יהדות התורה על שלל סעיפיו, אינו מקובל עליו מבחינה עקרונית בגלל חוקי הגיוס, הגיור ולימודי הליבה. "לא ביקשנו לשנות את הסטטוס קוו אבל אנו לא מסכימים לאבד את כל הישגינו בממשלה הקודמת", אמר ליברמן.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו