יחידת החילוץ 669 וה"יסעורים" מתרגלים חילוץ מצוללת

סדנת חילוץ מהים של טייסות המסע"ר ויחידה 669 שהתקיימה לאחרונה הביאה איתה תרחיש מיוחד: חילוץ פצוע מתוך סיפונה של הצוללת אח"י תקומה. "יש היום כמות גדולה יותר של צוללות בצה"ל. תרחיש של חילוץ פצוע מצוללת הוא רלוונטי, וחשוב לנו לתרגל אותו"

מחלצים מלב ים: יחידת החילוץ והפינוי הקרבי בהיטס (669) וטייסות מסוקי הסער (מסע"ר) תרגלו השבוע חילוץ פצועים מעומק הים התיכון. במסגרת האימון חילצו לוחמי היחידה, טייסי המסוקים והמכונאים המוטסים פצועים מדומים מתוך צוללת וכלי-שיט קטן של חיל-הים ותרגלו בנוסף חילוץ פצועים צפים על פני המים.

"במסגרת הסדנה תרגלנו תרחישים רבים שיכולים להתרחש בים: חילוץ טייס נוטש, שהרי הים הוא מרחב הנטישה המועדף ובמקרה של תקלה מושכים לכיוונו. תרגלנו גם אירוע פציעה על כלי-שיט מפעילות של חיל-הים", הסביר סא"ל גדי, מפקד טייסת "דורסי הלילה" מבסיס תל-נוף. "בנוסף, זה יכול להיות חילוץ של כל אזרח עם יאכטה בים. יש לנו שניים או שלושה חילוצים כאלו בכל תקופה".

68038

אימון הכולל חילוץ פצוע מתוך צוללת נערך אחת לכמה זמן. במסגרת סדנת החילוץ הנוכחית ירדו לוחמי 669 אל סיפונה של הצוללת אח"י תקומה, שעלתה לכבוד התרגיל אל מעל פני הים, ופינו פצוע מדומה מהצוללת למסוק "יסעור" (CH-53) באמצעות כבל. "האתגר המיוחד בשבילנו בחילוץ כזה הוא שסיפון הצוללת הוא משטח עבודה קטן ולא מישורי", אמר רס"ן ע', מפקד בית הספר של 669 שירד בעצמו מהמסוק אל שטח הצוללת. "התרגיל הזה הוא יוזמה משותפת של שייטת 7, של טייסות ה'יסעור' ושל 669, כי כולנו מבינים שמדובר בתרחיש רלוונטי ומורכב".

קרא עוד:
[postim]

לצוות ה"יסעור", חילוץ פצוע מצוללת הוא מורכב לא פחות: הטייסים צריכים לרחף בקצב השיוט של הצוללת בשעה שהמכונאים המוטסים מורידים את לוחמי החילוץ לצוללת, ולאחר מכן מעלים אותם ואת הפצוע הקשור אליהם למסוק. "יש היום כמות גדולה יותר של צוללות בצה"ל והן עושות הרבה פעילות מבצעית, לכן תרחיש של חילוץ פצוע מצוללת הוא בהחלט רלוונטי וחשוב לנו לתרגל אותו", סיפר סא"ל גדי, שהטיס את ה"יסעור" המחלץ. "גם עבור אנשי הצוללת מדובר בתרגיל חשוב: עצם הידיעה שאם יקרה משהו בלתי צפוי הם לא יישארו לבד נותנת להם ביטחון להמשיך בעבודה".

מתמודדים עם תנאים שונים בכל פעם

לאחר החילוץ המיוחד מהצוללת המשיכו טייסי ה"יסעור" לתרגול חילוץ פצוע מספינת סיור מסוג דבורה. גם הפעם ריחפו הטייסים מעל כלי-השיט כאשר המכונאים המוטסים העלו את הפצוע המדומה אל תוך המסוק. בהמשך, לאור קרני השמש האחרונות וגם באמצע הלילה זינקו חניכי מסלול ההכשרה של 669 אל תוך הים והעלו מתוכו פצועים מדומים נוספים אל תוך המסוק. "תרגילי חילוץ מהים הם תמיד מיוחדים ומאתגרים. התנאים בים מורכבים ולכן לפני שהלוחמים מגיעים לאימון כזה הם עוברים מספר שבועות של הכנות בים ובברכה", הסביר רס"ן ע'.

68036

"יש פה כשירות מורכבת בהרבה היבטים. התנאים בים משתנים מביצוע לביצוע – לעיתים מדובר בחילוץ ביום ולעיתים בלילה, כאשר יש הבדל בין ים גבוה לים נמוך", אמר סא"ל גדי. "בכל פעם שעושים את התרגול הזה מתמודדים עם תנאים אחרים. גם חילוץ מצוללת שונה מחילוץ מכלי-שיט, ולכל אחד מהם יש תורה משלו. זו הסיבה שיש נבחרת מצומצמת של צוותי-אוויר שכשירה לחילוץ מעל הים".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו