חותכים את צינור החמצן של הטרור: 5 מיליוני שקלים הוחרמו ב-2014 באיו"ש

מדובר בסכום כפול מזה שהוחרם במהלך השנה הקודמת. הפעילות להחרמת הכסף מבוצעת לאחר הפללה מודיעינית, במטרה לחתוך את מקורות המימון של החמאס

כספי טרור בשווי של כ-5 מיליון שקלים נתפסו באזור יהודה ושומרון במהלך שנת 2014. מדובר בסכום כפול מזה שנתפס במהלך שנת 2013. הכספים הוחרמו בכ-100 פעולות לאורך השנה, שבוצעו בשיתוף פעולה של כוחות צה"ל וכוחות ביטחון נוספים באזור יהודה ושומרון. בפעולות אלו הוחרם כסף מזומן או רכוש שווה ערך לסכום הכסף שאושר להחרים.

את העלייה הדרמטית ניתן לייחס לפעילות צה"ל בחודש יוני במהלך מבצע 'שובו אחים', במהלכה נתפסו מאות אלפי שקלים שמקורם בארגוני טרור. "ניתן לייחס את העלייה בתפיסת והחרמת כספי טרור להגברת האכיפה בתחום המנהלי", טוענת ראש תחום טרור ופלילי ביחידת הייעוץ המשפטי ביהודה ושומרון, רס"ן מזי מקונן.

מאז הקמתו בשנות השמונים של המאה הקודמת, קנה חמאס את אחיזתו באוכלוסייה הפלסטינית באמצעות הפעלת מוסדות רווחה ('דעווה') שמטרתם קירוב האוכלוסייה לארגון הטרור באמצעות מוסדות חינוך וצדקה שבשליטתו. "אנחנו מנסים לגעת לא רק בהליכים פליליים של מעצרים, אלא לנסות לסכל את מקורות המימון של החמאס בהליכים מנהליים", מסבירה רס"ן מקונן. "החמאס מגלגל הרבה מאוד כספים, לא רק לשם פעילות צבאית מבצעית, אלא גם לשם בפעילות אזרחית – וכך הוא קונה את תמיכת האזרחים".

קרא עוד:
[postim]

במקרים בהם פעיל החמאס כבר עשה שימוש בכספי הטרור שקיבל, מוחרם רכוש שווה ערך לסכום כספי הטרור שקיבל לידיו – וגם אז לא מוחרם רכוש הומניטרי בסיסי להתנהלות התושבים, כגון מקררים או תנורים. ב-35 מקרים בשנה הוחזר הכסף או חלק ממנו לבעליו לאחר שנבדק ונמצא כי מדובר בכסף שלא נועד לפעילות טרור. "אין לנו, כמובן, מטרה להחרים כספים ללא הצדקה. אם לאחר בדיקה קפדנית שאנחנו מבצעים מגלים כי הכסף התקבל בדרכים חוקיות או שהם שייכים לבעלים אחרים אנחנו מחזירים אותו באמצעות המנהל האזרחי", מסבירה רס"ן מקונן.

"יש להם דרכים מאוד מתוחכמות להעביר כספים"

בשנים האחרונות פורסם בכלי התקשורת מספר פעמים כי חמאס מקבל את תמיכתו הכלכלית ממדינות מבוססות כגון איראן וקטאר. מול מקורות מימון כאלה, החרמת הכספים באיו"ש מהווה לא רק צעד של ענישה או הרתעה אלא בבחינת ניסיון לסגור את ברז הכסף של החמאס.

"אנחנו מאמינים שלא רק המאבק הצבאי בשטח, אלא מאבק בפעילות האזרחית-כלכלית של החמאס, הוא מאבק שמניב פירות. מכאן מתחילה הפעילות של הארגונים האלה – מהתקציב שלהם", מפרטת רס"ן מקונן. "היום יש להם דרכים מאוד מתוחכמות להעביר כספים – העברות מירדן, מעזה, דרך חשבונות תמימים לכאורה שנמצאים במדינות אחרות ומגיעים בסופו של דבר לאיו"ש".

בדומה לפעילותם הצבאית, בה חמאס משתמש באזרחים, נשים וילדים כמגן אנושי, גם במישור הכלכלי משתמש הארגון בבלתי מעורבים כדי להעביר כספים המשמשים למימון הארגון. "אנחנו לא יכולים למנוע מהכספים האלה להסתובב בירדן או בעזה, אבל לפחות באיו"ש אנחנו עושים כל שניתן כדי לסיכול הטרור גם באמצעים משפטיים", מסבירה רס"ן מקונן.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו