בכבאות והצלה מסכמים שנה: פחות דליקות, פחות הרוגים וזמן תגובה מהיר יותר

בנציבות כבאות והצלה מאמינים כי מגמת הירידה בהיקף הדליקות נובעת בחלקה מיישום ואכיפה של תקנות והוראות בטיחות האש במבנים, לצד פעילות הרשות לשיפור תקנים של מכשירים חשמליים גורמי דליקה • יותר מ-80% מההרוגים בדליקות, נספו מהתלקחות מזרנים

דו"ח סיכום שנה של נציבות כבאות והצלה מציג ירידה של 15% בכמות הדליקות בשנת 2014 לעומת 2013. גם מספר ההרוגים בדליקות ממשיך לרדת ועומד על 17 לעומת 18 בשנת 2013.

​מהדו"ח עולה כי חלה ירידה של 2% בסך כל האירועים שטופלו על ידי שירותי הכבאות בשנה החולפת, עם 93,404 אירועים בשנת 2014 לעומת 94,920 בשנת 2013. ירידה זו נובעת בעיקר מירידה בהיקף הדליקות ואירועי החילוץ.

מול הירידה בדליקות, חלה עליה בכמות אירועי חומרים מסוכנים ואירועים מסוג 'אחר' (הכוללים התקפות טילים, אבטחות, תרגילים, ביטולי אירוע וקריאות שווא). העלייה באירועי חומרים מסוכנים, ברובם אירועי גז, נובעת, להערכת גורמים בנציבות, ממודעות גוברת של הציבור לדליפות גז, כתוצאה מפיצוץ הגז שארע בשכונת גילה בירושלים בתחילת 2014, דבר שהביא לעלייה בקריאות לסיוע.

EventsGraph

EventsGraph2

ירידה משמעותית בכמות הדליקות ושיפור בזמן התגובה

בכל סוגי הדליקות ניכרת ירידה לעומת 2013, כשאת הפער הגדול ביותר רושמות הדליקות בשטחים פתוחים, עם ירידה של 17% בכמות האירועים לעומת שנה שעברה. אחריהם דליקות במבנים עם ירידה של 14% ,ואילו דליקות תחבורה רושמות ירידה של 7%.

קרא עוד:
[postim]

בנציבות מאמינים כי מגמת הירידה בהיקף הדליקות נובעת בחלקה מיישום ואכיפה של תקנות והוראות בטיחות האש במבנים, לצד פעילות הרשות לשיפור תקנים של מכשירים חשמליים גורמי דליקה (כמו תקן המזגנים החדש). יחד עם זאת, מזהיר ראש אגף בטיחות אש וחקירות, טפסר בכיר חיים תמם כי "המגמה לא תמשיך במידה ומערכות בטיחות האש המותקנות כיום בכל המבנים החדשים, לא יתוחזקו כיאות ובאופן שוטף על ידי הדיירים".

את הירידה החדה בכמות הדליקות בשטחים פתוחים, תולים באגף המבצעים בכמות הממטרים הנמוכה של חורף 2013. "2013 היה שנה שחונה ללא הרבה ממטרים, אומר ראש מדור מבצעים, רשף דורון לוי, "דבר שהפחית את צמיחת העשבייה והקוצים". עוד גורם תורם היתה הלחימה ב'צוק איתן' במהלך הקיץ, אשר גרמה לרבים להישאר בבתים ולא לצאת לחיק הטבע.

מרכיבים נוספים ששופרו משמעותית בשנה האחרונה ובמידה רבה בשנים האחרונות הם זמן ההגעה לזירת הדליקה, לאחר קבלת הקריאה, והעוצמה של הכוח הלוחם בזירה. זמן ההגעה לזירה קוצר במידה רבה ועומד כיום על 06:25 דקות בממוצע לדליקת מבנה. נתון הדומה לממוצע בבריטניה. עוצמת הכוח המגיע לזירה, המתבטאת במספר הלוחמים ורכבי הכיבוי, עלתה בשנת 2014 ביותר מ- 30% בדליקות מבנים ברמת סיכון 3 (מתוך 5) לעומת שנת 2011. באירועי דליקה ברמת סיכון 4, עצמת הכוח עלתה ב- 60% בשנים אלה.

מרבית הדליקות – היכן ומתי

ממצא נוסף, השומר על עקביות הוא העיתוי שבו מתרחשות מרבית הדליקות מדי שנה, הנופל על חודשי אפריל–מאי. בנציבות מייחסים את העיתוי הזה לשינויי האקלים החלים בחודשים אלו המוציאים מטיילים רבים לטבע, הגזם הרב שנותר ביערות וגם חגיגות ל"ג בעומר המסמנות את פתיחתה של עונת הדליקות. המחוז שמציג את מספר הדליקות הגדול ביותר עם 9,726 אירועים המהווים 22% , הוא מחוז מרכז המאופיין באזורי תעשיה רבים, שטחים פתוחים וריכוזי ערים צפופים.

עיקר ההרוגים בדליקות בשל התלקחות מזרונים

מספר הפגיעות בנפש ממשיך לרדת גם השנה ועומד על 17 הרוגים לעומת 18 בשנת 2013 ו-23 בשנת 2012. יש לציין כי 14 ממקרי המוות נבעו ממעורבות מזרון שהתלקח בדירה.

ביחס לעולם, ישראל נחשבת למדינה מאד בטוחה בהיבט נפגעים בשריפות, עם יחס של 2 הרוגים למיליון איש, לעומת בריטניה עם 8, גרמניה עם 7 וארצות הברית עם 12 הרוגים למיליון.

CasualtyGraph4

צוק איתן ותחומים נוספים

במהלך המערכה של 'צוק איתן' בקיץ 2014, פעלו לוחמי האש ב-173 אירועים, 103 מתוכם היו שריפות ו-61 היו אירועים של נפילות או פגיעות ישירות של טילים. רובם באזור הדרום.

לצד הפעילות המבצעית, הרשות מסכמת את שנת 2014 גם עם:

  • קליטת 74 לוחמי אש חדשים במערך הכבאות
  • רכש של 31 רכבי כיבוי, בהם 27 רכבי סער (תגובה ראשונה), 4 רכבי אלון (יער וחורש) ורכב משולב אחד
  • 7 תחנות כיבוי חדשות שהוקמו ב- ג'וליס, מבשרת ציון, צלמון, ביתר עילית, טירה ושרונה בתל אביב
  • קליטת 31 מהנדסים והנדסאים למערך בטיחות האש בתחנות הכיבוי

(צילום: עימאד מסאר – פלאש 90)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו