מורכב ומאתגר: הצצה לתרגיל 'נקודת מפנה' של פיקוד העורף

התרגיל שנערך השבוע בחולון כלל תרחיש של אירוע רב נפגעים כתוצאה מפגיעת טיל בבית חולים. הבניין בו התרחש התרגיל פוצץ באופן מבוקר על מנת לשמש כאתר הרס • מפקד פיקוד העורף, אלוף יואל סטריק: "צריך התכוננות ומנהיגות שתאפשר למאמץ ההתקפי להביא הישגים, ועל העורף לתת אורח נשימה אסטרטגי"
.כוחות פיקוד העורף בתרגיל חילוץ לכודים (צילום: יונתן זינדל-פלאש 90)

מורכב ומאתגר מתמיד: תרגיל 'נקודת מפנה' השנתי של פיקוד העורף יצא לדרך. כוחות סדיר ומילואים של פיקוד העורף הוזעקו לפנות בוקר (רביעי) למקום שהיה פעם בית המטבחיים בחולון. לפני מספר ימים פוצץ המקום באופן מבוקר, על מנת לשמש כאתר ההרס החדש לתרגיל השנתי של פיקוד העורף. טרם הריסת המבנה הוטמנו בו קרוב ל- 200 בובות שנועדו לדמות פצועים, הרוגים ולכודים.

מפקד פיקוד העורף, אלוף יואל סטריק, התייחס אמש לחשיבות תרגיל העורף הלאומי, שהתחיל באזעקת תרגול שנשמעה ברחבי הארץ והמשיך בתרגול חילוץ באתרי הרס. "התרגיל שנבנה הוא מאתגר ומציג אתגרים שעם חלקם נדרש להתמודד במציאות. בחירום נתמודד עם אתגרים דומים", הוא אמר. "מטרת התרגיל היא לא פאניקה, אלא מוכנות. אני סומך על אזרחי ישראל. צריך התכוננות ומנהיגות שתאפשר למאמץ ההתקפי להביא הישגים, ועל העורף לתת אורח נשימה אסטרטגי".

קרא עוד:
[postim]

התרחיש אותו תרגלו חיילי פיקוד העורף בשיתוף עם משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, כוחות מגן דוד אדום וכוחות כיבוי האש היה אירוע רב נפגעים שכלל פגיעת טיל בבית חולים בלב העיר רמת גן. "מה שמיוחד באימון הנוכחי הוא שלראשונה אנחנו מתרגלים אירוע רב זירתי בסדר גודל כזה", קבע ראש מנהלת התרגיל של פיקוד העורף, תא"ל אפי מושקטו. "אנו שמים את הדגש המרכזי על התמודדות עם פגיעה במספר מוקדים במקביל בתדירות תכופה ותחת אש".

לדבריו, כחלק מהתרגיל פיקוד העורף נערך למצב בו לא תתאפשר העברה של הכוחות בין הגזרות השונות כדי לטפל באירועי הרס. "המקום או האירוע אותו אנו מתרגלים הוא שרירותי", סיפר תא"ל מושקטו. "כמובן שתרחיש כזה אינו דמיוני, אך מטרת התרגיל היא למעשה לבחון את הטמעת המסקנות והלקחים שהופקו ממבצעים ומתרגילים קודמים בשטח".

צילום טלי נטפוב, דובר צהל"המטרה היא לא פאניקה, אלא מוכנות". (צילום: טלי נטפוב, דו"צ)

רס"ן (במיל') ניסן אביב, קצין החימוש של גדוד חילוץ הגה בתחילתו של התרגיל רעיון לשימוש אפקטיבי בשיטת מודיעין האוכלוסייה, אותה תירגל פיקוד העורף לאחרונה. "הבנתי שאם נשתמש בשעון הנוכחות של בית החולים המדומה, אותו מכשיר שבו מעבירים העובדים את כרטיסם האישי בעת הכניסה והיציאה מהמתחם, נוכל לדעת מי היה בבניין בזמן הפגיעה", סיפר. "כך נוכל גם ליצור עם משפחותיהם של הנמצאים קשר ישיר ולעשות שימוש מהיר ואפקטיבי בשיטת מודיעין האוכלוסייה", פירט.

כבר בתוך עשר דקות מתחילת השימוש בשעון הנוכחות יכלו משתתפי התרגיל לקבל תמונת מצב ברורה הרבה יותר לגבי הנוכחים בזירה ולאחר פחות משבע שעות נמצאו כמעט מחצית מהאנשים שהוגדרו כנעדרים בתחילת היום. "זהו אתר ההרס הכי גדול, הכי מורכב והכי לא יציב שתרגלנו בשנים האחרונות ולכן בהתאם יש כאן הרבה אנשי מקצוע", הסביר מפקד פלוגת חילוץ והאחראי על בטיחות התרגיל, רס"ן שרון מעוז. לדבריו, החשש העיקרי מאירוע בסדר גודל כזה הוא קריסה של תקרות, קירות וחלקים נוספים של המבנה ששרדו את הפיצוץ. "למרות הכול אני לא דואג, שיתוף הפעולה בין כלל הגופים יוצר מסגרת מיומנת ואחראית", סיכם.

אתר ההרס הייחודי הוכן עבור כוחות פיקוד העורף על ידי חיל ההנדסה הקרבית, במסגרת תרגיל ראשון מסוגו, שכלל שיתוף פעולה של יחידת יהל"ם עם לוחמים בגדודים. "זה תרגיל ייחודי שקורה לראשונה", אמר מפקד בית הספר יהל"ם, סא"ל אוהד בכר. "בדרך כלל אנחנו מתעסקים במבנים הרבה יותר קטנים. פה מדובר במבנה ענק עם כמה קומות שמשתרע על שטח גדול", ציין והוסיף כי "החיילים מיהל"ם נמצאים בשלב האחרון בהכשרה שלהם. זו פעם ראשונה, לפחות בשנים האחרונות – שלוחמים בהכשרה מתאמנים עם לוחמים מהגדודים".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו