לקראת ההצבעה הדרמטית על הגז: גיוס כללי בקואליציה ובאופוזיציה

ישראל ביתנו עשויה להתנגד היום בהצבעה על העברת הסמכויות, למרות תמיכתה במתווה הגז שמקדם ראש הממשלה נתניהו • בשל חשש מכישלון, בקואליציה שוקלים לדחות את ההצבעה או להפוך אותה להצבעת אמון בממשלה, מה שיגרום לכחלון וגלנט להשתתף בה

מבחן הכוח האמתי הראשון של הקואליציה הצרה של ממשלת נתניהו הרביעית, אל מול האופוזיציה הגדולה בהנהגתו של יצחק הרצוג, יתרחש בכנסת היום אחר הצהריים, עת תתכנס המליאה להצביע על אישור העברת סמכות ההכרעה בנושא מתווה הגז, משר הכלכלה לממשלה.

הדרמטיות שבהצבעה היום אינה מתבטאת רק בנושא הגורלי המונח על השולחן, אשר לפי הערכת כלכלנים היקפו הוא כ-200 מיליארדי שקלים בשני העשורים הקרובים, אלא גם ובעיקר בעובדה שכלל לא ברור אם לקואליציה יש רוב לאישור העברת הסמכות.

לאחר הודעת ישראל ביתנו אמש כי תתמוך במתווה הגז, אומרים היום גורמים במפלגה כי הכוונה הייתה לאישורו הסופי של המתווה, לכשיובא לאישור הכנסת, אולם משום שההצבעה היום היא עניים פרוצדוראלי פנימי של הקואליציה, ככל הנראה יתנגדו לו חברי הסיעה יחד עם יתר סיעות האופוזיציה.

קרא עוד:
[postim]

ביממה האחרונה הפעילו יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד לחץ רב על יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, כדי לגרום לו להורות לחברי סיעתו להצביע היום נגד הצעת הממשלה. ליברמן צפוי להודיע על החלטת הסיעה בתום ישיבתה השבועית, ב-3:30 אחר הצהריים.

לכאן או לכאן – על חודו של קול

מתוך 61 חברי הקואליציה, הודיע כבר שר הרווחה חיים כץ כי לא ישתתף בהצבעה, בשל אחזקותיו באחת משותפויות הגז. מקורביו אמרו היום כי "הוא לא ישתתף בהצבעה גם אם לא יהיה לו קיזוז, וגם אם הוא יגרום למתווה הגז ייפול, וגם אם המתווה היה מאפשר הסכם שלום אזורי…".

."לא ישתתף גם אם יפיל הסכם שלום אזורי...". חיים כץ (צילומים: פלאש 90)

בנוסף, ככל הנראה גם שר האוצר משה כחלון ושר הבינוי יואב גלנט יבחרו שלא להשתתף, בשל ניגוד העניינים בו הם מצויים לכאורה עקב קשריהם האישיים עם בעלי החברות, למרות הבהרת היועץ המשפטי של הכנסת כי אין בכך מניעה חוקית. סימן שאלה מרחף גם מעל השתתפותו בהצבעה של ח"כ אלי כהן מ'כולנו', אשר כיהן בעבר כמנכ"ל 'הכשרה אנרגיה'.

גם השרים סילבן שלום וגלעד ארדן, אשר אינם מרוצים מהמתווה המסתמן, עסקו ביממה האחרונה בחיפוש אחר ח"כים מהאופוזיציה אשר יסכימו להתקזז מולם. בהנהלת הקואליציה הבהירו לכל החברים בה כי במידה ולא ימצאו קיזוז, תוטל עליהם החובה להשתתף בהצבעה כדי לקדם את אישור המתווה.

היום נודע כי ח"כ מייקל אורן מ'כולנו' יתקזז עם ח"כ באסל גטאס מ'הרשימה המשותפת', אשר נמצא על סיפון ה'מריאן', אשר נתפסה על ידי כוחות חיל הים כשניסתה לפרוץ את הסגר על רצועת עזה, והיא עושה את דרכה בשעות אלו לנמל אשדוד, לשם היא צפויה להגיע בשעות הערב.

אם אכן ישראל ביתנו תתנגד, די בשני ח"כים מהקואליציה שיחליטו שלא להשתתף בהצבעה, כדי להפיל את אישור העברת הסמכויות. כאמור, השר כץ כבר הבהיר כי בכל מקרה לא ישתתף, וכעת נשואות עיני המתנגדים למתווה אל החלטתם של השרים כחלון וגלנט ושל ח"כ אלי כהן.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו