בג"ץ מטיל פצצה: ליצמן ייאלץ להתמנות לשר או להתפטר

שופטי בג"ץ הבהירו היום כי ראש הממשלה ייאלץ להיפרד מארבעת התיקים המיניסטריאליים בהם הוא מחזיק, כולל תיק החוץ, משום שעל פי החוק הוא אינו יכול לכהן כשר במקביל לתפקידו הראשי • בנוסף, תקפו השופטים את הסדר 'סגן השר במעמד שר'

תסבוכת פוליטית חדשה: שופטי בג"ץ דנו היום בדיון בעתירה שהגישה מפלגת 'יש עתיד' נגד מינויו של ח"כ יעקב ליצמן לסגן שר הבריאות במעמד שר, והבהירו כי על פי החוק הקיים, ראש הממשלה אינו יכול להחזיק בתפקידי שר בנוסף לתפקידו הראשי, מלבד הבעייתיות שב'סגן שר במעמד שר'.

השופטים הסבירו לנציגי הפרקליטות כי ההסדר הקיים אינו יכול להימשך יותר, וכי בקרוב תינתן החלטה המחייבת את ראש הממשלה בנימין נתניהו למנות שרים במשרה מלאה למשרדי החוץ, הבריאות, התקשורת ושיתוף הפעולה האזורי.

השופט רובינשטיין טען כי במקרה של ליצמן מדובר בפיקציה מוחלטת משום שהוא מכהן כשר במשרה מלאה ועל כן יהיה עליו להתמנות לשר באופן רשמי או להתפטר מתפקידו. "יש חבר כנסת שנקרא מזוז, הוא סגן שר באחד המשרדים לא זוכר איזה (משרד הפנים. ד"ג), האם הוא וליצמן אותו דבר?", הקשה רובינשטיין.

קרא עוד:
[postim]

הוא הוסיף כי "אני זוכר שראיתי את תמונת הממשלה, לא ראיתי את מזוז וחוטובלי כשהצטלמו אצל הנשיא אבל הרב ליצמן היה שם, למה הוא זכה בצילום כזה, להיות בין השרים, הרי הוא רק סגן שר כמו אחרים?"

השופט מלצר אמר כי "ראש הממשלה לא יכול בכלל להיות שר. בחוק יסוד הממשלה הקודם היה סעיף שאמר שראש הממשלה יכול להיות גם ממונה על משרד וגם להיות שר, בחוק יסוד הממשלה הזה הורידו את הסעיף הזה, קרי: הוא לא יכול להיות בכלל בצד תפקידו כראש ממשלה לשמש כשר".

."למה רק ליצמן הצטלם?". השופט אליקים רובינשטיין (פלאש 90)

מלצר הסביר כי כהונתו של ראש הממשלה כשר מתאפשרת רק כששר מתפטר, נפטר או כשנבצר ממנו למלא את תפקידו "וזה רק באופן זמני וגם זה הופעל בממשלה האחרונה. אז פה ככל שאתם במתווה הזה דוחפים או מסיטים את הכובד לראש הממשלה שיתפקד כשר אתם נופלים לבעיה האחרת שראש ממשלה בכלל ברגיל לא יכול לשמש כשר".

בשל עניינים פרוצדורליים, העניקו השופטים לעותרים 5 ימים לצורך תיקון העתירה, כך שתחול על כל המשרדים בהם מחזיק ראש הממשלה ולא רק על משרד הבריאות. ההכרעה הסופית צפויה בתוך כחודש.

מלשכת סגן שר הבריאות נמסר בתגובה: "סגן השר ליצמן ילמד את דברי השופטים וישיב לשאלות שהופנו אליו, בתוך 5 ימים, כפי שנקבע. לאחר מכן, ימתין להכרעת בג"ץ בנושא"

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו