בעד השקופים, נגד השקיפות: הכנסת דחתה הצע"ח לחובת שקיפות על הח"כים

הצעת החוק, אותה יזם ח"כ מיקי רוזנטל מהמחנה הציוני, ביקשה לחייב את השרים וחברי הכנסת לפרסם באתר האינטרנט של הכנסת פירוט של האינטרסים הכספיים שלהם ושל בני משפחותיהם, אשר מעוררים חשש לניגוד עניינים

מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק שקיפות אינטרסים כספיים וגילוי עניינים של חברי הכנסת והשרים, של חבר הכנסת מיקי רוזנטל מ'המחנה הציוני'.

הצעת החוק ביקשה לחייב את השרים וחברי הכנסת, לפרסם באתר האינטרנט של הכנסת פירוט של האינטרסים הכספיים שלהם ושל בני משפחותיהם, אשר מעוררים חשש לניגוד עניינים. הפירוט לא יתייחס לסכומים או לערכים כספיים אלא למהות האינטרסים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "הצעת חוק זו נובעת מתוך התפיסה כי אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר, קרי, שקיפות היא זו שתקשה על המכהן במשרה ציבורית להחזיק באינטרסים כלכליים אישיים אשר עשויים להטות את שיקול דעתו ולפגוע בטובת הציבור והמדינה. לפיכך, מטרתה של הצעת החוק היא ליצור שקיפות בכל הנוגע לאינטרסים הכלכליים של השרים וחברי הכנסת ובכך להבטיח כי בידי הציבור יהיה מידע על הטבות חומריות שיכולות להשפיע על מעשיהם של נושאי המשרה, על דבריהם או על הצבעותיהם בממשלה ובכנסת".

קרא עוד:
[postim]

עם זאת, "כדי לשמור על האיזון הראוי בין השאיפה לשקיפות ובין שמירה על פרטיותם של נושאי המשרה ובני משפחתם, הצעת החוק אינה מחייבת את נושאי המשרה לחשוף את סכומי הכסף שברשותם, אלא רק את סוגי האינטרסים הרלבנטיים ומקורותיהם כמו גם את עדכון הפרשי הסכומים כאשר חל שינוי בהונם בזמן כהונתם ושנה אחרי סיום תפקידם".

יוזם ההצעה, ח"כ רוזנטל, אמר בדיון כי "שקיפות זה דבר שמונע שחיתות, זה מוכח מחקרית וגם עונה על הציפיות הציבוריות". שרת המשפטים, איילת שקד, השיבה מטעם הממשלה וטענה כי "ההסדר היום הוא הגיוני ומאוזן בין הצורך בשקיפות לבין צנעת הפרט".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו