הפתרון לסכנת האופניים החשמליים: אוטוסטרדות לאופניים ייסללו בערים במרכז הארץ

בארבע השנים הקרובות יוקמו 10 שבילי אופניים ברוחב של שלושה מטרים ובאורך כולל של 150 קילומטרים • גם בני ברק נמצאת בין הערים שייהנו מהאוטוסטרדות החדישות בשלב הראשון • מחקרים מצביעים כי האופניים הם אמצעי התחבורה המהיר ביותר למרחקים עירוניים של עד 6 ק"מ • צפו במפה המלאה

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מקדם בימים אלה תכנית מהפכנית, להקמת רשת מטרופולינית של אוטוסטרדות לאופניים, בגוש דן, שתציע לראשונה לציבור הרחב, רשת מהירה, רציפה ובטוחה של שבילי אופניים, בין מרכזי הערים לאזורי התעסוקה, במטרופולין תל אביב. כך הודיע היום שר התחבורה, הבטיחות בדרכים והמודיעין, ישראל כץ.

בשלב הראשון, יוקמו 10 אוטוסטרדות אופניים, בסטנדרט גבוה, באורך כולל של כ-150 קילומטר. משרד התחבורה יתחיל בתכנון מפורט של הרשת כבר בחודשים הקרובים, מתוך מגמה לסיים את האוטוסטרדות הראשונות במהלך השנה הבאה. יצוין כי מערכות שבילי אופניים דומות הוקמו בשנים האחרונות במספר ערים בעולם כגון קופנהגן, אמסטרדם ולונדון, שם הן נוחלות הצלחה מרובה.

שבילי האופניים המתוכננים, יהיו ברוחב של שלושה מטרים לפחות וישולבו בהם במידת הצורך גשרים, שיאפשרו חצייה מהירה ובטוחה של כבישים מהירים. לאורך המסלולים, יוצבו מתקני דרך נוספים לרוכבים כגון: עמדות מנוחה, ברזיות, מפות ושילוט מתאים.

קרא עוד:
[postim]

הערים בהן יוקמו האוטוסטרדות הן: תל אביב-יפו, רמת גן, חולון, בת ים, פתח תקוה, בני ברק, גבעת שמואל, גבעתיים, אזור, רמת השרון, ראשון לציון, רעננה, כפר סבא, הרצליה, רמלה ואור יהודה. האוטוסטרדות הראשונות יוקמו באזורים בעלי פוטנציאל שימוש גבוה באופניים, הזמינים לביצוע מידי. רשת האוטוסטרדות תוקם בהדרגה, במהלך ארבע השנים הקרובות.

-1-638

במקביל להקמת האוטוסטרדות, יפעלו אגף תכנון תחבורתי ומנהל תשתיות במשרד התחבורה, לעידוד הרשויות להקמה או להרחבה של שבילי אופניים מזינים שיקשרו בין השבילים המקומיים בתחומן לבין הרשת המטרופולינית ובכך להגביר את השימוש באופניים.

בימים אלה, בוחן אגף תכנון תעבורתי במשרד התחבורה אפשרות לשלב תחנות להשכרת אופניים, בנקודות מרכזיות לאורך רשת האוטוסטרדות. עמדות ההשכרה יאפשרו לרוכבים להשכיר אופניים חשמליים בנקודת המוצא, ולהחזירם בנקודת היעד לאורך השביל.

התכנית מקודמת כיום, באמצעות ועדת היגוי בין-משרדית בה שותפים משרדי התחבורה, האוצר, הפנים והרשויות המקומיות שבתחומן יסללו שבילי האופניים, וכן, נציגי חברות נת"ע, נתיבי איילון ונתיבי ישראל, העתידות את הפרויקט מטעם משרד התחבורה.

השר כץ ציין כי יישום התכנית ייתן מענה לשימוש הגובר באופניים וישפר את הבטיחות של כל משתמשי הדרך, לרבות הולכי רגל. לדבריו, התכנית תקל בין היתר, גם על הגודש בכבישים הצפוי בשנים הקרובות במספר אזורים בגוש דן, בעקבות עבודות הרכבת הקלה. "רשת האוטוסטרדות תשרת אלפי רוכבי אופניים ביום, תצמצם את הגודש בדרכים ואת זיהום האוויר ותשפר את הבטיחות של הולכי הרגל והרוכבים כאחד" הוסיף כץ.

יצוין, כי בשנתיים האחרונות נרשם גידול חד של מאות אחוזים בשימוש באופניים חשמליים. בשנת 2013, יובאו לישראל כ-33 אלף זוגות אופניים חשמליים, ובשנת 2014, הוכפל מספרם והגיע לכ-73 אלף זוגות אופניים חשמליים. משרד התחבורה מעריך כי עם יישום הרשת המטרופולינית, כ-10% מכלל הנסיעות היומיות בגוש דן צפויים להתבצע באמצעות האופניים.

מנתוני משרד התחבורה עולה כי כמחצית מהנסיעות למטרות עבודה המתבצעות בגוש דן, הן למרחק של עד שישה קילומטרים. מחקרים מהארץ ומהעולם מצביעים כי האופניים הם אמצעי התחבורה המהיר ביותר למרחקים אלה וכמובן הזול מכולם.

כך למשל, נסיעה ברכב פרטי מגבעת שמואל לצומת מעריב נמשכת כ-50 דקות, לעומת אומדן של כ-25 דקות בלבד, באופניים חשמליים. נסיעה מנווה עמל בהרצליה למתחם הבורסה, נמשכת כ-55 דקות, ברכב פרטי, לעומת כ-40 דקות, באופניים חשמליים כאשר הרשת תוקם. נסיעה מבת ים לאזור התעשייה חולון, אורכת כ-40 דקות ברכב פרטי, לעומת כ-25 דקות באופניים חשמליים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו