ליצמן מפרגן: "ברסי תמך ברפורמת השיניים ואמר לי: אתה תעשה היסטוריה!"

בטקס חילופי המנכ"לים החמיא ליצמן למנכ"ל הנכנס משה בר סימן טוב "הוא יודע לעבוד קשה ובעיקר הוא בן אדם" • המנכ"ל היוצא פרופ' אפק: "ליצמן הדגים לנו כיצד ניתן לסייע לכל אדם" • בר סימן טוב שכיהן באגף התקציבים באוצר, הרגיע את עמיתיו לשעבר: "אני יודע שהדרך להצעיד את המערכת קדימה היא לא באמצעות כיפופי ידיים ומלחמות טריטוריה"

היום (ד') נערך טקס חילופי מנכ"לים במשרד הבריאות, כאשר מינויו של ליצמן, משה בר סימן טוב, נכנס לתפקידו למרות התנגדות גורמים בהסתדרות הרפואית שקבלו על כך שלראשונה, לא יהיה המנכ"ל בעל רקע רפואי.

בר סימן טוב, שדבר המאבק לא נעלם מעיניו לא שכח להודות לסגן שר הבריאות על הנכונות למנותו למנכ"ל המשרד. "זו זכות גדולה מאוד לעמוד בראש המשרד והמערכת ולעבוד לצידך. הבחירה שלך בי אינה מובנת מאליה ודרשה ממך להתמודד בחזיתות רבות. אני מודה לך על כך מאוד".

המנכ"ל היוצא פרופ' ארנון אפק הרגיע את חששם ושיבח את בר סימן טוב על פעילותו בפתרון המשבר בהדסה "ראיתי אצלו מקוריות, חוכמה ומסירות לתפקיד, וזה מה שחשוב שיהיה למנכ"ל".

סגן שר הבריאות ליצמן לא חסך בסופרלטיבים על המנכ"ל החדש, ואמר כי "למנכ"ל הנכנס משה בר סימן טוב יש זכויות רבות. אזכיר אחת מהן. כשרציתי להעביר את רפורמת השיניים, משה היה היחיד שתמך ברפורמת השיניים לילדים, הוא אמר לי "תלך על זה, אתה תעשה היסטוריה" אני לא אשכח את זה, זה נדיר בימינו להבטיח וגם לקיים. הוא יודע לעבוד קשה ובעיקר הוא בן אדם. הוא מקצועי ועם כשרון נדיר".

ליצמן פרש את תוכניותיו והביע תקוותו להסתייע במנכ"ל "צריך לעשות סדר במשרד הבריאות, בבתי חולים, בקופות חולים, להכין תכניות עבודה. הוא עושה מהפכות כבר בשבועות הספורים שהוא נמצא במשרד".

קרא עוד:
[postim]

הפרופ' אפק סקר את פעילות המשרד תחת שרביט ניהולו בכהונת שלושה שרים: גרמן, הנגבי, ליצמן. "העברנו שתי רפורמות – הרפורמה בבריאות הנפש – הצלחנו. מאחדת בין גוף ונפש ועבדנו עליה יחד. הרפורמה בשקיפות – לראשונה פרסמנו מדדי איכות , התחלנו לאסוף נתונים על הזיהומים העמידים, קידמנו את המענה לשבץ מוחי,עבדנו על תכנית לאומית למגיפת הסכרת".

"הזדמנות להתמודד עם האתגר לפני שהוא הופך לקטסטרופה"

המנכ"ל הנכנס משה בר סימן טוב נאם בטקס חילופי המנכ"ל ואמר כי למרות חשיבותה, מערכת הבריאות לא מקבלת את הקשב הציבורי הנדרש עבורה. יש שיגידו שזה בגלל שהמערכת מתפקדת ושבאופן יחסי – זו המערכת הציבורית הטובה ביותר, הנותנת את הערך הרב ביותר לציבור ביחס להשקעה בה.
כל זה נכון, ואין להקל בכך ראש, אך במערכת חלים סימני שחיקה מדאיגים, המוכרים לנוכחים.

טקס חילופי מנכלים במשרד הבריאות. צילום משרד הבריאות (4)

"אני לא אוחז בגישה שצריך שיהיה יותר רע לפני שיהיה יותר טוב, או במקרה הזה – שיש לדבר על קריסת מערכת הבריאות כדי ליצור קשב ציבורי ולהביא לתיקון. עצם הדיבור על קריסה שוחק עוד יותר את אמון הציבור במערכת ומחיש בכך את הסיכון למערכת. עם זאת – אנו לא פטורים מהחובה לפעול לחיזוק המערכת כל הזמן. המערכת נשחקת ממגוון סיבות ורמת האמון הציבורי במערכת פוחתת אף היא. אבל זו אינה גזירת גורל. המגמה המדאיגה של השנים האחרונות בהן חלה עליה חדה כל כך בהוצאה הפרטית לבריאות היא מדאיגה, אך ניתנת לשינוי. ככל שנתמודד עם הבעיה מהר יותר נוכל לעשות זאת טוב יותר ובפחות משאבים.

בר סימן טוב ציין כי שני האתגרים הגדולים ביותר שעומדים לפתחה של מדינת ישראל, הן הזדקנות האוכלוסייה והירידה ברמת הבריאות הכוללת של האוכלוסייה כתוצאה מאורח חיים לא בריא, תזונה לקויה, מיעוט פעילות גופנית, זיהום אויר ועוד. "אני יודע שאני לא הראשון שאומר את זה, אבל אנחנו נמצאים בנקודה קריטית בה יש לנו עדיין הזדמנות להתמודד עם האתגר לפני שהוא הופך לקטסטרופה".

"המערכת הוכיחה שיש לה יכולת להתמודד עם אתגרים גדולים ולבצע שינויים מורכבים באופן מוצלח. אנחנו נמצאים בעיצומה של יישום הרפורמה בבריאות הנפש. זו אחת הרפורמות המורכבות ביותר באחד התחומים הרגישים ביותר. סגן השר והדרג המקצועי במשרד מנהלים את זה באופן יומיומי ומחויב למצוא פתרונות לבעיות שעולות מהשטח – הן ברמה הפרטנית והן ברמה המערכתית. זו תעודת כבוד למערכת שמצליחה ליישם רפורמה גדולה ומורכבת באופן מוצלח.

"מבחינה ניהולית – הודענו כבר שאנחנו רוצים להקים חטיבת בתי חולים במשרד במקום רשות האשפוז. מנגנוני הניהול והמשילות מול מערכת האשפוז חייבים לעלות מדרגה ולהיות מותאמים למציאות הנוכחית. אנחנו מחויבים למצוא את המשאבים הנדרשים למערכת, אך חייבים במקביל גם להבטיח ניהול נכון של המשאבים ברמה הלאומית.

התוכנית: המערכת זקוקה לשינויים ולתוספת משאבים

בר סימן טוב פנה לעמיתיו לשעבר באגף התקציבים במשרד האוצר ואמר "באתי להיות מנכ"ל משרד הבריאות ומנכ"ל משרד הבריאות בלבד, אבל אני יודע שהדרך להצעיד את המערכת קדימה היא בשיתוף פעולה ונכונות הדדית לבצע שינויים כדי לחזק את המערכת ולא באמצעות כיפופי ידיים ומלחמות טריטוריה. אני בטוח ברצון הכן שלכם לחזק את המערכת ולבצע את השינויים הנדרשים כדי לשמור על איתנותה. הדבר החשוב תמיד ובמיוחד הפעם הוא לא לפחד לבצע את השינויים הנדרשים. משחקי כוח הם לא תחליף לאג'נדה. שמרנות היא לא שיתוק וסטגנציה היא לא אופציה. המערכת זקוקה לשינויים ולתוספת משאבים. אנחנו נחושים לעשות הכול כדי לשמור על איכות המערכת.

צילומים: משרד הבריאות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו