בג"ץ בהחלטה דרמטית: ליצמן לא יוכל לשמש עוד כסגן שר הבריאות

מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל תתכנס ביום חמישי הקרוב כדי להכריע בסוגיה • על פי ההערכות, יאשרו גדולי ישראל לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן להפוך לשר הראשון מטעם המפלגה מזה יותר מ-60 שנה

פצצה פוליטית: בהרכב מורחב של 5 שופטים, קבע היום בג"ץ כי סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, לא יוכל להמשיך בתפקידו כסגן שר הבריאות ובתוך 60 יום עליו להתפטר מתפקידו במשרד או להסכים להתמנות לשר במשרה מלאה.

השופטים קיבלו במלואה את עתירת מפלגת יש עתיד נגד הממשלה, סיעות הליכוד ויהדות התורה בכנסת, ראש הממשלה בנימין נתניהו, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן והיועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין.

על פי ההכרעה, לא יוכל ליצמן לבחור באפשרות של המשך כהונתו בתפקיד סגן שר גם אם מעמדו המיוחד כ'סגן שר במעמד שר' יתבטל, מפני ש"יהא בכך משום 'ולפני עיור לא תיתן מכשול' והגחכה מובהקת של הנושא", שהרי אין סיכוי שבעולם שבתנאים הקיימים יהיה תוקף כלשהו לכהונתו של ראש הממשלה בתפקיד שר הבריאות, מה שמותיר את ליצמן במעמד שר.

קרא עוד:
[postim]

השופט אליקים רובינשטיין, שכתב את פסק הדין המנומק, תיאר כי "שאלנו מפורשות את נציגי המדינה בדיון האחרון, ברוח האמור, מי ביום-יום הוא 'בעל הבית' במשרד הבריאות, למי פונה מנהל בית חולים ממשלתי הזקוק לתקציבים לציוד חדיש כזה או אחר. לא נענינו ולא בכדי, שכן מוחזקים נציגי המדינה כדוברי אמת, שלא יוציאו חלילה מפיהם דבר שאינו מתוקן…".

רובינשטיין מזכיר את היוזמה למינוי מנכ"ל לבית החולים 'הדסה', את הרפורמה בבריאות הנפש, בחינת אפשרויות לתוספת רופאים וקיצור תורים וההחלטה להכניס מכשירי MRI בכל בית חולים – כדוגמאות מובהקות להיותו של ליצמן אחראי על המשרד ובעל הסמכות בפועל, בניגוד למתווה שהציגה המדינה, לפיו את ההכרעות הסופיות מקבל שר הבריאות בתואר, הלא הוא ראש הממשלה נתניהו.

עתירה מיותרת של מפלגה מיותרת…

הכרעת בג"ץ היום בעתירה לביטול מוסד 'סגן השר במעמד שר' הייתה אולי צפויה, אך מדובר בהחלטה דרמטית ובעלת משקל כבד על מעמדה של יהדות התורה בפוליטיקה הארצית.

מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, אשר ישיבתה תוכננה מראש להתקיים ביום חמישי השבוע, תכריע האם יבוטל הנוהג לפיו נציגי המפלגה אינם מתמנים לשרים בממשלה, כך שליצמן ימונה מידית לשר הבריאות גם בתואר, או שמא ייאלץ סגן השר הפעלתן להיפרד מתפקידו במשרד הבריאות ולשוב לעבודה פרלמנטרית.

על פי ההערכות, יאשרו גדולי התורה לליצמן להתמנות לשר ובכך ייקבע תקדים חדש: חבר הממשלה הראשון מטעם אגודת ישראל ויהדות התורה מזה 63 שנה – מאז התפטרותו של הרב יצחק מאיר לוין מתפקיד שר הסעד בממשלת ישראל השלישית.

(צילום: יונתן זינדל – פלאש 90)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו