בהתאם לפסיקת בג"ץ: כ-1,200 מסתננים משתחררים ממתקן 'חולות'

היום יתבצע תהליך השחרור של כמחציתם ומחר יושלם כולו • במתקן השהייה שבנגב יישארו רק כשליש מהשוהים, אשר עדיין לא מלאה שנה להחזקתם בו • על פי החלטת שר הפנים, לא יורשו המסתננים המשוחררים לשוב לתחומי הערים תל אביב ואילת

1,178 מסתננים מתוך 1,765 המוחזקים במתקן השהייה 'חולות' שבנגב, משתחררים היום ומחר ויכולים להתיישב ולעבוד כמעט בכל מקום בארץ. השחרור נעשה בהתאם לפסיקת בג"ץ, על פיה כל המסתננים המוחזקים במתקן למעלה משנה ישוחררו בתוך 15 יום.

על פי התכנית, היום יתבצע תהליך השחרור של כמחציתם – קרוב ל-600 שוהים בלתי חוקיים ומחר יושלם הליך השחרור כולו. המתקן הממשלתי שנבנה במיוחד כדי לספק את צרכיהם של המסתננים אשר אינם מורשים לשהות בערי ישראל, יוותר ריק למדי עם כשליש בלבד מהשוהים בו.

החל מהשעה 8:00 בבוקר, החלו מאות המסתננים האפריקאים לעבור שימוע קבוצתי ולקבל בחזרה את הציוד שהפקידו בכניסה למתקן. רשות האוכלוסין וההגירה אף מחלקת להם סכומי כסף, מסמכים, תעודות רפואיות ואף תרופות לימים הראשונים לאלו שנזקקו לכך. בסיום ההליך, אמורים מבקשי המקלט לקבל מכתב שחרור ולצאת לדרכם עם כריך ושתייה קלה.

קרא עוד:
[postim]

על פי החלטת שר הפנים, סילבן שלום, לא יורשו המסתננים המשוחררים לשוב לתחומי הערים תל אביב ואילת. דרום תל אביב סובלת כיום מעשרות אלפי מסתננים שהתנחלו בשטחה ואילו באילת שוהים אלפים מהם – כ-10% מאוכלוסיית העיר. כפתרון למצוקת הידיים העובדות באילת, יוכנסו מדי בוקר דרך מעבר הגבול 1,500 עובדים ירדניים, אשר ישובו לבתיהם בערב.

כזכור, לפני שבועיים בדיוק קבע בג”ץ ברוב של שמונה שופטים מול אחד בלבד, כי החזקת המסתננים במתקן הכליאה ‘חולות’ שבנגב למשך 20 חודשים, כפי שקובע 'חוק המסתננים' המתוקן בשלישית, אינה חוקתית. “פתרון שבו כרוכה שלילת זכויותיהם של אנשים למשך פרקי זמן כה ארוכים – איננו מידתי”, כתבה ראש ההרכב, נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור. השופטים קבעו כי המדינה לא תחזיק את המסתננים במתקן למשך יותר משנה.

“השמתם של מסתננים במרכז שהייה עשויה לסייע בצמצום תופעות שליליות הקשורות בהגירה”, הודתה השופטת נאור, “אולם אין להשלים עם הגבלת חירות המסתננים השוהים במרכז השהייה למשך תקופה כה ארוכה, גם אם ניצבת ביסודה תכלית ראויה”.

(צילום ארכיון: תומר נויברג – פלאש 90)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו