ניסיון מחודש להתניע: מתווה הגז התקוע יובא היום להצבעה במליאת הכנסת

שתי הצבעות צפויות: האחת עקרונית על אישור המתווה עצמו, אך היא הצהרתית בלבד משום שלמעשה די באישור הממשלה – שכבר התקבל • ההצבעה השנייה והמעשית – שכלל לא בטוח אם תתקיים – היא על העברת סמכויות דרעי לממשלה

מתווה הגז, המסדיר את היחסים בין המדינה לשותפויות הגז וקובע את כללי הרגולציה ולוחות הזמנים להפקת הגז הטבעי הקבור עמוק בקרקעית הים, יובא היום לאישור מליאת הכנסת.

ההצבעות בנושא המתווה מחולקות ל-2: הראשונה היא הצבעה לאישור המתווה עצמו. הצבעה זו היא בעלת חשיבות הצהרתית בלבד, משום שעל פי החוק אין צורך שהכנסת תאשר עניין הקשור ברגולציה אלא מספיקה החלטת הממשלה – שכבר התקבלה.

ההצבעה השנייה והחשובה, היא דווקא פרוצדורלית: אישור להעברת סמכותו של שר הכלכלה המוקנית לו מכוח סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים – לבטל את החלטתו של הממונה על ההגבלים להכריז על שותפויות הגז כעל הסדר כובל – אל הממשלה.

חשיבותה של ההצבעה השנייה היא משום ששר הכלכלה דרעי הודיע כבר לפני יותר מחודשיים כי למרות שבאופן עקרוני הוא תומך במתווה הגז, הוא לא יחתום על ביטול החלטת הממונה על ההגבלים, אלא מציע להעביר את סמכותו בנושא זה לממשלה כולה. אם לא תבוטל החלטת הרגולטור, מתווה הגז יסוכל.

קרא עוד:
[postim]

הבעיה העיקרית של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אשר דוחף ומקדם את המתווה בכל כוחו הפוליטי, היא שלמרות שלמתווה עצמו יש רוב בכנסת – 61 חברי הקואליציה ו-5 מתוך 6 חברי סיעת ישראל ביתנו שבאופוזיציה – בעניין העברת הסמכויות ישראל ביתנו תצביע נגד והוא מתקשה מאוד לגייס את הרוב.

שלושה משרי הממשלה – שר האוצר, משה כחלון, שר הבינוי, יואב גלנט ושר הרווחה, חיים כץ – הודיעו כבר בעבר כי יימנעו בכל הצבעה הקשורה לעניין הגז, בשל חשש מניגוד עניינים או ממראית עין של ניגוד עניינים. בכך יורד מספר האצבעות העומד לרשות הקואליציה הצרה ל-58 בלבד, מול 59 לאופוזיציה.

בשל קיזוזים של מספר ח"כים והיעדרותו הצפויה של ח"כ אביגדור ליברמן ללא קיזוז, יחסי הכוחות הצפויים היום בכנסת הם 56:56. נתניהו זקוק לנמנע אחד בלבד משורות האופוזיציה כדי לחדש את קידום המתווה, התקוע כבר מספר חודשים, אולם ככל הידוע, כרגע אין כזה בנמצא.

בימים האחרונים דווח כי ראש הממשלה הבטיח לחברי 'הרשימה המשותפת' קידום תכנית חומש ליישובים הערביים בישראל, בהיקף של כ-900 מיליוני שקלים, אם יסייעו לו להעביר את המתווה. על פי גורמים המעורים בנושא, הח"כים הערבים הציגו רשימה של דרישות נוספות – העיקרית שבהן הכשרה מאסיבית של בנייה בלתי חוקית ביישובי המגזר – כתנאי להימנעותם בהצבעה, והצדדים לא הגיעו להסכמות.

.נתניהו בפגישה הנדירה עם הנציגים הערבים (צילום: עמוס בן-גרשום - לע"מ)

אתמול נשמע נתניהו בטוח בהצלחתו גם בהצבעה השנייה הצפויה היום, אך בכירים בקואליציה אומרים הבוקר כי אם לא יושג רוב, תידחה ההצבעה בשנית למועד בלתי ידוע, כפי שאירע לפני יותר מחודשיים – אז הובך ראש הממשלה קשות כשלא הצליח לגייס רוב וההצבעה בוטלה ברגע האחרון.

כך או כך, היום צפוי להיות אחד הדרמטיים שידעה הכנסת ה-20 מאז כינונה לפני כחצי שנה. ההצבעות על מתווה הגז השנוי במחלוקת לא יעברו ללא מלחמה עיקשת מצד האופוזיציה ועד לרגע האחרון ינסו שני הצדדים הפוליטיים להשיג ניצחון.

(צילום התמונה הראשית: יונתן זינדל – פלאש 90)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו