ראש הממשלה בשומרון: "לעבור להגנה אקטיבית על צירי התנועה"

"נשבור את הגל הזה כפי ששברנו גלים קודמים" אמר נתניהו וגילה כי סוחרי העיר העתיקה שחבקו ידיים מול פיגועי הדקירה- יידרשו לחקירה • שר הביטחון שנלווה לסיור בחטמ"ר שומרון דחה את הקריאות למבצע צבאי נרחב בגדה: "צה"ל נמצא בהתקפה מאז מבצע 'חומת מגן' למי שלא מבין את זה" • הרמטכ"ל לכתבים: "יש למערכת הביטחון חופש פעולה מלא"

ראש הממשלה בנימין נתניהו סייר במקום הפיגוע בו נרצחו בני הזוג הנקין יחד עם שר הביטחון בוגי יעלון והרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט. בתום הביקור במקום הפיגוע התקיים בחטמ"ר שומרון דיון ביטחוני יחד עם מפקדי הגזרה. רה"מ הנחה "לשנות את דרך החשיבה" ולהציג תכנית של הגנה אקטיבית על צירי התנועה.

ראש הממשלה אמר: "אני ביקשתי לבוא הנה היום יחד עם שר הביטחון והרמטכ"ל כדי לראות במו עיני את מקום הפיגוע, את הפריסה המבצעית, את הפעולה של הכוחות בשטח ולעמוד על שורה של אמצעים ודרכים שאנחנו יכולים להשתמש בהם כדי למגר את גל הטרור הזה". נתניהו שיבח את כוחות הביטחון על עבודתם המצוינת והמהירה, בפענוח הרצח הנתעב של הזוג הנקין וכמובן על פעילות תפיסת האנשים. "זה חשוב. זה דבר שאנחנו רוצים להיות יכולים למנוע ובמקרה הצורך לתפוס את המבצעים באותה מהירות, באותה יעילות".

הדגש של הביקור היה על הגנה אקטיבית על הצירים. חלק ניכר מהפיגועים נעשים לאורך צירי הדרכים וראשי זרועות הביטחון סיכמו על תכנית רצינית מאוד לפריסת מצלמות, לא רק קרקעיות אלא גם אוויריות, בכל הצירים ביהודה ושומרון, עם חמ"לים, קישוריות, עם יכולת תגובה מהירה – "הדבר הזה יכול לשנות באופן משמעותי את היכולת שלנו לסכל פיגועים כאלה וגם כמובן להתחקות אחר המבצעים" אמר ראש הממשלה, "זה מרכיב מאוד מאוד חשוב בהשבת הביטחון".

קרא עוד:
[postim]

שר הביטחון בוגי יעלון שהצטרף לביקור באוגדת איו"ש, אמר כי "אנחנו נוקטים בלא מעט צעדים כדי להביא לדיכוי הגל הזה. גם כלפי גורמים שמסיתים, כמובן מול המחבלים עצמם, שולחיהם, שכפי שראיתם אנחנו יודעים ברוב המכריע של המקרים לעצור את המחבלים טרם ביצוע זממם. פעולות שמתבצעות כמעט מדי לילה: שלשום בג'נין, לפני כן בשכם, ברמאללה, זה מתבצע לאורך כל השנה, ובסך הכל אני רוצה לשבח את כוחות צה"ל, שב"כ, משטרת ישראל ומשמר הגבול שעוסקים בזה כל יום.

סיור ראש הממשלה בנימין נתניהו באיו''ש. צילום עמוס בן גרשום לע''מ-3

"גם הפענוח של הפיגוע הנתעב של ההורים למשפחת הנקין בוצע תוך זמן קצר ביותר, מה שמוכיח את הרמה המקצועית הגבוהה של כל הכוחות שעוסקים כאן בביטחון ביהודה ושומרון. "לנוכח המצב יש תגבור כוחות משמעותי בשטח, שאני מקווה שיביא לביטחון נוסף, באופן שיצנן את האווירה ולא יוביל להסלמה. כמובן המשך הפעילות הסיכולית המודיעינית ביתר שאת כדי כמובן למנוע פיגועים נוספים.

יעלון: "להפסיק להתלהם, להפסיק להפריח סיסמאות"

"לצערי בימים האחרונים צה"ל, משטרת ישראל ומשמר הגבול ביהודה ושומרון נאלצים להתמודד עם אלימות יהודית. אני קודם כל קורא לשרים, חברי כנסת, ראשי רשויות, להפסיק להתלהם, להפסיק להפריח סיסמאות שצריך לעבור מהגנה להתקפה.

"צה"ל נמצא בהתקפה מאז מבצע 'חומת מגן' למי שלא מבין את זה. ב'חומת מגן' היה צריך להיכנס עם אוגדה לג'נין, שלשום נכנסנו עם כוח קטן כדי לבצע את המעצר. יש הבדל בין המצב של אז למצב של היום, והתקפה נמשכת כל הזמן. זה הסיכול. כמו כן אין בעיה של חופש פעולה, יש גיבוי למפקדים כפי ששמעתם גם מהרמטכ"ל.

‎סיור ראש הממשלה בנימין נתניהו באיו''ש. צילום עמוס בן גרשום לע''מ-4

"לצערי האמירות האלו, כאילו אין חופש פעולה, גורמות לאזרחים לקחת את החוק לידיים, במובן של 'אם ההנהגה לא נותנת מענה אז אזרחים לוקחים את החוק לידיים'. זו תופעה פסולה, היא מסיטה את המאמץ שלנו מלתת ביטחון לפעילות כנגד אלימות, מעבר לזה שזה להוסיף שמן למדורה כי כל תגובה יש לה תגובת נגד וחוזר חלילה. לכן אני מבקש בהחלט לנהוג באחריות ובשיקול דעת כדי שבאמת נצליח להרגיע את גל הטרור הזה. "אני חושב שצריכים לזכור שלממשלה יש אחריות קולקטיבית. לא יכול להיות שפעילות של הפגנה או אפילו דיבורים חסרי אחריות, ללא בסיס, בלי להכיר את הפרטים, על בסיס של התלהמות כזו או אחרת, לצורך רווחים פוליטיים קצרי טווח. אני מקווה שגם הציבור יידע לשפוט את זה באופן נכון".

גם ראש הממשלה מיהר להזים את האמירות על קשירת ידי מערכת הביטחון, ואמר כי "אין כאן שאלה של גיבוי, אין כאן שום שאלה של תמיכה – היא ניתנת ביד רחבה וכולם יודעים את זה. כולם חוץ מאשר מי שאומר את ההיפך ולדעתי גם שם יודעים את זה ויש אחריות שנדרשת ממנהיגי ציבור, כולל בהתיישבות, אולי קודם כל בהתיישבות, לנהוג באחריות, לדייק. אנחנו בתוך מאבק מתמשך, מאבק כזה לא דורש התלהמות, הוא דורש הרבה עוצמה, הרבה תקיפות, הרבה קור רוח ושיטתיות – אנחנו מפעילים את זה.

יעלון בביקור באיוש. 6.10.15. צילום אריאל חרמוני משהבט (2)

"אנחנו פועלים גם בירושלים, ירושלים זה כמובן קליפת האירועים והר הבית הוא הליבה בתוך הליבה, באמצעים שונים, גם כן תוך שמירה על הסטטוס קוו, אבל הסטטוס קוו אינו מאפשר הכנסת מטעני צינור למסגד אל-אקצא, הסטטוס קוו בוודאי אינו מאפשר זריקת בקבוקי תבערה ואבנים. אנחנו הנחנו את המשטרה ואת שאר כוחות הביטחון לטפל בתופעות האלה בתקיפות ואני מבקש גם לטפל באותם סוחרים, באותם פלסטינים שהיו שם בנתיב, שרצה אישה יהודייה דקורה ומדממת, הם יורקים עליה, בועטים בה. אני ביקשתי חקירה של האנשים האלה, העמדתם לדין וסגירת חנויותיהם בהתאם ליכולת המשפטית. אנחנו לא יכולים לקבל את הישנותם של האירועים האלה בשום מקום בעולם, בטח לא בבירת ישראל. ואנחנו דורשים גם פעולה חריפה מאוד נגד ההסתה, זה כולל את מוקדי ההסתה, החמאס, הרש"פ – אבל בראש ובראשונה מוקדם ההסתה הגדול ביותר בשנים האחרונות זו התנועה האיסלמית במדינת ישראל – גם נגדה אנחנו נפעל. במכלול הצעדים הללו אני חושב שאנחנו נשיג תוצאות חשובות ואני חושב שאנחנו נוכל לשבור את הגל הזה כפי ששברנו גלים קודמים".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו