מ"מ המפכ"ל: בימים האחרונים יש מגמה ברורה של רגיעה במהומות

ניצב סאו אמר כי התפילות בהר הבית מתנהלות כסדרן ללא הפרעות, יש ירידה משמעותית ביידוי האבנים ובקבוקי התבערה ושורר שקט בקרב המגזר הערבי-ישראלי • לגבי הפיגוע בבאר שבע אמר מ"מ המפכ"ל כי רבים מבין הפצועים נפגעו מאש כוחותינו

ממלא מקום המפכ"ל, ניצב בנצי סאו, התייחס הבוקר בהרחבה בתדרוך כתבים, למצב הביטחוני הקשה ברחבי הארץ בשבועות האחרונים ולפעולותיה של המשטרה, העומדת בימים אלה תחת פיקודו.

"בשבועיים האחרונים החזרנו את השקט והסדר הציבורי להר הבית. התפילות מתקיימות ללא הפרעה, ביקורי היהודים והתיירים במקום מתנהלים כסדרם", גילה סאו. "בין היתר זה הרחקת המוראביטון והמוראביטאת שהפרו את הסדר וגם לאור ניהול התנהלות מאוד שקולה של מחוז ירושלים. כאשר נדרש דילול הוא מתבצע וכאשר ניתן – מאשרים את תפילת המוסלמים בהר ללא הגבלות.

"מגמה נוספת חשובה – ירידה משמעותית ביידוי האבנים ובקבוקי התבערה. עד לפני כעשרה ימים היו לנו אירועי יידויי אבנים בצירים מרכזיים, אפשר לציין את העובדה שבעשרה ימים האחרונים אין לנו אירועים חריגים וגם אין ניסיונות לחסום את הצירים.

"המגמה השלישית – השקט במגזר הערבי, גם כאן אין הפרות סדר ואין עימותים בין האוכלוסייה הערבית לכוחות המשטרה. אני חשוב שזה פועל יוצא של מאמצי ההידברות שלנו לאורך השנים עם המנהיגות המקומית ועם המנהיגות הקהילתית. מנצל את ההזדמנות ומביע הערכה רבה למנהיגות הערבית, גילו אחריות צמצמו את היקף האירועים . לצד זאת, בגל הקודם אנו בסדר גודל של 200 עצורים במחוזות חוף צפון ומרכז על רקע של הפרות סדר ואנו ממשיכים איתם בהליך של מיצוי הדין".

.(צילום: מרים אלסטר – פלאש 90)

בעניין פעילות המשטרה אמר סאו כי "אנו ממשיכים במאמץ שילוב אמצעים פחות קטלניים. במקומות שיש בהם סיכון לחיי אדם. השבוע הזה הכנסנו לפעילות מבצעית יחידה של מפעילי כלבי סיור, למעשה זו יחידה שהקמנו בתוך מג"ב הכשרנו אותה והיא משולבת בפעילות של שוטרי מג"ב בנקודות החיכוך המסכנות חיים ושילבנו אותם גם במערך האבטחה של הכבישים העירוניים המהירים שמאוימים ביידוי אבנים ובקבוקי תבערה. היחידה פועלת מזה שבוע ימים, והשתלבה טוב מאוד בפעילות המבצעית. אני מזכיר שזה חלק מהרצון שלנו לשלב יותר ויותר אמצעים פחות קטלניים.

"סוגיית המחסומים, בראש ובראשונה אני לא משתמש במונחים של סגרים או כתרים, אני מתייחס למונחים מקצועיים, משימת אבטחה, לאבטח את אזרחי המדינה. ולכן אנו פועלים במעגלים. מעגל אחד הוא בתפר שבין השכונות הערביות במזרח ירושלים ליהודיות. מעגל אבטחה נוסף פרסנו כוחות בכביש מספר 1, דרך בר לב, מצפון לדרום. אנו רוצים לייצר מעגלי אבטחה שבסופו של דבר יבלמו את מי שמהווה סיכום ואיום על האזרחים במרכז העיר. הצבנו בחלק מהמקומות חסימות קשיחות עם בטונאדות ודילול התנועה הרכובה למחסומים שהם מבוקרים על ידנו ובהם גם מתבצעת בדיקה בהיקפים יותר גדולים.

קרא עוד:
[postim]

"ולכן גם הצבנו קירות חציצה ומחסומים ניידים, הדגש הוא על מחסומים ניידים ,הצורך הוא צורך מבצעי , אנחנו אנשי מקצוע , אני לא עוסק בפוליטיקה , אין פה חלוקת ירושלים. מבחינת משטרת ישראל זהו צורך מבצעי , הוא הוצג לדרג המבצעי והביטחוני וכך אנו פועלים. איפה שנחשוב שיש מקום להציב אמצעים, אנו נציג בפני הקבינט ובהתאם לאישור הדרג הזה אנו גם נפעל. הדגש הוא צורך מבצעי, נקודתי על בסיס הערכת מצב ובאופן זמני ובהתאם להערכת המצב.

.(צילום: מרים אלסטר – פלאש 90)

"כבר הבוקר בהערכת מצב שקיימתי עם ממ"ז ירושלים אנו מזיזים חלק מהחסימות הקשיחות ,חלק פותחים וחלק סוגרים יותר. הכפרים שמהם יצאו מפגעים רמת הבידוק היא הרבה הרבה יותר גבוהה. בכפרים או בשכונות המזרח ירושלמיות שבהם אין הפרות סדר ולא יצאו מפגעים אנו מאפשרים מרקם חיים הרבה יותר פתוח ונוח. זו המשוואה והיא מבוססת על הערכת מצב, ההתפתחויות בשטח והיא מתואמת באופן מלא עם הדרג הביטחוני והמדיני.

"המציאות הזו של השבועות האחרונים יצרה תוצרים נוספים, מוקדי 100 – עליה של עשרות אחוזים בכמות השיחות למוקדי 100, 24,000 שיחות בירושלים, בת"א 40,000 שיחות במהלך השבוע ,במחוז ש"י 8000 שיחות. עליה של למעלה מ 10 אלף אירועי תגובה של מערך הסיור שלנו. בעיקר אירועי תגובה לאנשים חשודים, דמויות חשודות ואני מברך על ערנות הציבור, שמח שהציבור ערני , שמח מאוד שהציבור מאמין וסומך על משטרת ישראל ופונה אלינו פעמים רבות וטוב שכך. אני רוצה לעודד את ערנות הציבור ושיקפיצו אותנו לכל אירוע .

ניצב סאו התייחס גם לפיגוע הקשה בבאר שבע שלשום , בו נרצח חייל צה"ל בידי מחבל ובוצע לינץ' באזרח אריתראה שנחשד בטעות למחבל נוסף.

.החייל שנרצח, עומרי לוי הי"ד (צילום: רועי אלימה – פלאש 90)

"החל מאתמול במחוז הדרומי עוסקים באיסוף הראיות , הזמינו אזרחים לעדויות. באמצעות איסוף העדויות נקבל החלטה אם יש קבוצה של חשודים ובהתאם לזה אנו נפעל. האירוע בב"ש היה מאוד מורכב וקשה. מתחם גדול, סגור, מהשיחות שקיימנו עם השוטרים, השוטרים מעידים על כך שהם חשבו שמקור האש הוא ממקום אחר. הייתה פניקה, הייתה בהלה. הזירה מאוד מורכבת וקשה, מתוחקרת על ידי הפיקוד של המחוז הדרומי בין היתר אנחנו בודקים גם את הנושא של אפשרות של פגיעה מאש כוחותינו, ירו שם אזרחים, חיילים ושוטרים".

(צילום התמונה הראשית: יונתן זינדל – פלאש 90)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו