לראשונה מאז הסכם הגרעין: נתניהו יוצא לפגוש את אובמה בוושינגטון

על השולחן בחדר הסגלגל ידונו שני המנהיגים בהרחבת הסיוע הביטחוני לישראל ובעניין ההסלמה בסכסוך הישראלי-פלסטיני • בינתיים, סגן הנשיא התבטא על סערת ד"ר ברץ: "לא תהיה שום סובלנות כלפי מי שמתייחס לנשיא ארה"ב במילות גנאי ומשפיל את מזכיר המדינה"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ייצא היום בערב בטיסה לארצות הברית, שם עתיד להיפגש עם הנשיא, ברק אובמה ועם בכירי הממשל.

מדובר בפגישה ראשונה בין שני המנהיגים מאז תחילת 2015. מאז הספיק נתניהו להיכנס לעימות חזיתי קשה עם הנשיא, לנאום בקונגרס נגד פעולותיו בעניין איראן ובניגוד לדעתו ולפעול באופן גלוי לסכל את הסכם הגרעין בהצבעה בסנאט ולגרום לאובמה למבוכה קשה.

בירושלים ובוושינגטון מקווים כי הפגישה השבוע, אשר קדמה לה עבודת הכנה מדוקדקת משני הצדדים, תשיב במעט את יחסי העבודה למסלול תקין ותשפר את האווירה העכורה בין הממשל לראש הממשלה.

במוקד הפגישה צפויים לעמוד שני נושאים. הראשון הוא חבילת הסיוע הביטחוני, אותו מעוניינת ארה"ב להעניק וישראל לקבל, כמובן. החבילה הפעם עשויה להיות נדיבה במיוחד, בצל הסכם הגרעין עם איראן ועסקאות הנשק הגדולות עם מדינות המפרץ.

קרא עוד:
[postim]

הנושא השני טעון יותר. אובמה מתכוון לשאול את נתניהו בצורה פשוטה: "איך אתה מתכוון למנוע את הפיכתה של ישראל למדינה דו לאומית, ישראלית-פלסטינית?". לדברי גורמים בכירים בוושינגטון, הנשיא ובכירי ממשלו אינם סבורים עוד שפתרון שתי המדינות ישים בעת הזו, בשל פעולותיו והתבטאויותיו של ראש הממשלה, ולכן עולה השאלה: מהי החלופה אליה חותרת הממשלה?

ברקע, מרחפת פרשת מינויו של ד"ר רן ברץ לתפקיד ראש מערך ההסברה הלאומי. ברץ, כפי שדווח כאן בשבוע שעבר, התבטא בעבר הקרוב כי אובמה הוא אנטישמי ואת מזכיר המדינה קרי כינה "סטנדאפיסט". נתניהו הודיע בינתיים על דחייה זמנית במינוי, עד שובו מארה"ב, אך הבהיר כי הוא אינו מתכוון לשקול אותו מחדש.

אמש התייחס בחריפות סגן הנשיא, ג'ו ביידן, לסערת ברץ: "יש דבר אחד שאני רוצה לומר – אנחנו תמיד צריכים לכבד אחד את השני", אמר בכינוס יהודי באורלנדו. "אין שום תירוץ ולא צריכה להיות שום סובלנות כלפי כל חבר או עובד בממשל הישראלי המתייחס לנשיא ארצות הברית במילות גנאי. אין הצדקה להשפיל את מזכיר המדינה, שעבד כל כך קשה, כל כך הרבה זמן, למען ביטחונה של ישראל".

(צילום ארכיון: אבי אוחיון – לע"מ)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו